Emschertalbrücke verplaatst door Wagenborg met nieuwe techniek

Een oude 120 meter lange spoorbrug van 850 ton tillen, in verschillende stappen circa 50 meter zijdelings verplaatsen en laten zakken. Die klus klaarde Wagenborg Nedlift in de zomer van 2023. In goed overleg met de opdrachtgever gebeurde dat deels met het relatief nieuwe JS cassette-liftsysteem. Zo kon het werk aan de Emschertalbrücke langs de Duitse snelweg A43 sneller, goedkoper en met minder overlast voor het treinverkeer worden uitgevoerd.

De belasting op de bruggen van de A43, midden in het Ruhrgebied vlakbij Gelsenkirchen, is groot. Zo’n honderdduizend auto’s en vrachtwagens razen er dagelijks overheen. Daar waar de A43 het riviertje de Emscher en het parallel gelegen Rhein-Herne Kanal kruist, zijn in 2023 diverse bruggen vervangen. Wagenborg Nedlift kreeg de klus om een van de oude spoorbruggen veilig te verplaatsen naar een groot geasfalteerd terrein waar die later gedemonteerd zou worden.

De brug op het JS-cassette-liftsysteem van Wagenborg, waarover later meer. Artikel gaat verder na de foto.

Opbouw

Projectleider Bart van den Belt vertelt dat op dit project geen grote tijdsdruk zat. Bovendien was er een ontzettend ruime bouwplaats. “We hadden de kans om grotendeels zelf het tijdschema te bepalen.” Dat schema werd met name door de opbouwtijd van de verschillende systemen en de daarvoor noodzakelijke transporten. Hiervoor kwam de totale doorlooptijd op een totaal van twee weken. Veertig vrachtwagens vervoerden de materialen voor de opbouw.

De geasfalteerde bouwplaats bood veel ruimte voor de manoeuvre. Artikel gaat verder na de foto.

JS-cassette-liftsysteem

Beperkingen waren er ook. Veel ruimte was er immers slechts aan één kant van de brug. “Aan de andere kant was het krapper. Daar waren we beperkt in hoogte en breedte.” Een oplossing bood het JS-cassette-liftsysteem waar Wagenborg Nedlift sinds eind 2022 mee werkt. De vraag was aanvankelijk om de brug eerst op hoogte zijdelings te verschuiven en vervolgens de brug naar beneden te vijzelen. Hiervoor zou een gigantische tijdelijke constructie gebouwd moeten worden. Maar in nauw overleg met de klant is besloten om een alternatieve oplossing door middel van SPMT’s en het JS-systeem in te zetten, een aantrekkelijke optie die de kosten drukte en ervoor zorgde dat het spoorverkeer minder lang geblokkeerd hoefde te worden.

Het JS-cassette-liftsysteem onder het uiteinde van de brug. Artikel gaat verder na de foto.

MOSS-systeem

Aan het krappe uiteinde van de brug zijn twee SPMT’s geplaatst met daarop vier JS-torens. “Daarop konden we extra cassettes toevoegen, totdat we de brug konden oppakken. Per toren kunnen we daarmee tot 400 ton heffen.” Aan het andere uiteinde van de brug waar veel ruimte was, rustte de brug op twee SPMT’s. Hier kon het MOSS-systeem (Modular Support System) worden ingezet om de brug de dragen. Van den Belt: “Het MOSS-systeem is een starre toren waarmee je, anders dan bij het JS-systeem, niet kunt variëren in hoogte, terwijl er last op rust. Op deze beide SPMT’s werd de brug voor het eerst 90 graden gedraaid. Omdat de SPMT’s met het JS-systeem aan de ‘overkant’ van het spoor stond, was een derde SPMT nodig om de brug 90 graden terug te doen draaien en gelijk 50 meter te verplaatsen.”

Het MOSS-systeem onder het andere uiteinde van de brug. Artikel gaat verder na de foto.

Klimvijzels

De rijplaten lagen hier niet voor niets. Zeker tijdens deze hete zomer met een temperatuur tot 33 graden zou asfalt zonder rijplaten te zwak zijn om het gewicht te dragen. “Met het JS-cassette-liftsysteem konden we de brug vervolgens van circa 9 meter naar 2,5 meter laten zakken. Uiteindelijk moest de brug op 12 potten van 1,2 meter afgezet worden. Om dit laatste hoogteverschil te overbruggen, zijn weer de 600T klimvijzels gebruikt die in de eerste instantie gebruikt zijn op de landhoofden om de brug van zijn lagers te lichten.”

Zo is de oude spoorbrug uiteindelijk ruim vijftig meter verplaatst en op 12 potten van 1,20 meter hoog gezet, klaar voor demontage. Voor Wagenborg Nedlift was de klus daarmee geklaard.

Lees ook:

Auteur: Helmut de Hoogh

Emschertalbrücke verplaatst door Wagenborg met nieuwe techniek | Infrasite

Emschertalbrücke verplaatst door Wagenborg met nieuwe techniek

Een oude 120 meter lange spoorbrug van 850 ton tillen, in verschillende stappen circa 50 meter zijdelings verplaatsen en laten zakken. Die klus klaarde Wagenborg Nedlift in de zomer van 2023. In goed overleg met de opdrachtgever gebeurde dat deels met het relatief nieuwe JS cassette-liftsysteem. Zo kon het werk aan de Emschertalbrücke langs de Duitse snelweg A43 sneller, goedkoper en met minder overlast voor het treinverkeer worden uitgevoerd.

De belasting op de bruggen van de A43, midden in het Ruhrgebied vlakbij Gelsenkirchen, is groot. Zo’n honderdduizend auto’s en vrachtwagens razen er dagelijks overheen. Daar waar de A43 het riviertje de Emscher en het parallel gelegen Rhein-Herne Kanal kruist, zijn in 2023 diverse bruggen vervangen. Wagenborg Nedlift kreeg de klus om een van de oude spoorbruggen veilig te verplaatsen naar een groot geasfalteerd terrein waar die later gedemonteerd zou worden.

De brug op het JS-cassette-liftsysteem van Wagenborg, waarover later meer. Artikel gaat verder na de foto.

Opbouw

Projectleider Bart van den Belt vertelt dat op dit project geen grote tijdsdruk zat. Bovendien was er een ontzettend ruime bouwplaats. “We hadden de kans om grotendeels zelf het tijdschema te bepalen.” Dat schema werd met name door de opbouwtijd van de verschillende systemen en de daarvoor noodzakelijke transporten. Hiervoor kwam de totale doorlooptijd op een totaal van twee weken. Veertig vrachtwagens vervoerden de materialen voor de opbouw.

De geasfalteerde bouwplaats bood veel ruimte voor de manoeuvre. Artikel gaat verder na de foto.

JS-cassette-liftsysteem

Beperkingen waren er ook. Veel ruimte was er immers slechts aan één kant van de brug. “Aan de andere kant was het krapper. Daar waren we beperkt in hoogte en breedte.” Een oplossing bood het JS-cassette-liftsysteem waar Wagenborg Nedlift sinds eind 2022 mee werkt. De vraag was aanvankelijk om de brug eerst op hoogte zijdelings te verschuiven en vervolgens de brug naar beneden te vijzelen. Hiervoor zou een gigantische tijdelijke constructie gebouwd moeten worden. Maar in nauw overleg met de klant is besloten om een alternatieve oplossing door middel van SPMT’s en het JS-systeem in te zetten, een aantrekkelijke optie die de kosten drukte en ervoor zorgde dat het spoorverkeer minder lang geblokkeerd hoefde te worden.

Het JS-cassette-liftsysteem onder het uiteinde van de brug. Artikel gaat verder na de foto.

MOSS-systeem

Aan het krappe uiteinde van de brug zijn twee SPMT’s geplaatst met daarop vier JS-torens. “Daarop konden we extra cassettes toevoegen, totdat we de brug konden oppakken. Per toren kunnen we daarmee tot 400 ton heffen.” Aan het andere uiteinde van de brug waar veel ruimte was, rustte de brug op twee SPMT’s. Hier kon het MOSS-systeem (Modular Support System) worden ingezet om de brug de dragen. Van den Belt: “Het MOSS-systeem is een starre toren waarmee je, anders dan bij het JS-systeem, niet kunt variëren in hoogte, terwijl er last op rust. Op deze beide SPMT’s werd de brug voor het eerst 90 graden gedraaid. Omdat de SPMT’s met het JS-systeem aan de ‘overkant’ van het spoor stond, was een derde SPMT nodig om de brug 90 graden terug te doen draaien en gelijk 50 meter te verplaatsen.”

Het MOSS-systeem onder het andere uiteinde van de brug. Artikel gaat verder na de foto.

Klimvijzels

De rijplaten lagen hier niet voor niets. Zeker tijdens deze hete zomer met een temperatuur tot 33 graden zou asfalt zonder rijplaten te zwak zijn om het gewicht te dragen. “Met het JS-cassette-liftsysteem konden we de brug vervolgens van circa 9 meter naar 2,5 meter laten zakken. Uiteindelijk moest de brug op 12 potten van 1,2 meter afgezet worden. Om dit laatste hoogteverschil te overbruggen, zijn weer de 600T klimvijzels gebruikt die in de eerste instantie gebruikt zijn op de landhoofden om de brug van zijn lagers te lichten.”

Zo is de oude spoorbrug uiteindelijk ruim vijftig meter verplaatst en op 12 potten van 1,20 meter hoog gezet, klaar voor demontage. Voor Wagenborg Nedlift was de klus daarmee geklaard.

Lees ook:

Auteur: Helmut de Hoogh