kerkbrug nieuw-amsterdam wagenborg renovatie

Wagenborg hijst en transporteert Kerkbrug Nieuw-Amsterdam

Wagenborg hees de brug uit, verzorgde het transport en plaatste de brug terug. Op de foto zie je het brugdek aan de hijshaak van een kraan van het bedrijf.

De Kerkbrug in Nieuw-Amsterdam uithijsen, transporteren en terugplaatsen. Die werkzaamheden verzorgde Wagenborg Nedlift, waardoor de specialisten van opdrachtgever MF Emmen de brug in de eigen fabriek grondig konden renoveren. Bijzonder is volgens werkvoorbereider Denny Koops van Wagenborg Nedlift dat het bovendeel als complete set in één keer op de vrachtwagen is gelegd en dat er extra aandacht is besteed aan een soepel transport.

De inwoners van het vlakbij Emmen gelegen dorp Nieuw-Amsterdam moesten het van 2 oktober tot en met 7 november stellen zonder hun Kerkbrug over de Verlengde Hoogeveense Vaart. Tot 31 oktober bevonden de onderdelen bij metaalbewerkingsbedrijf MF Emmen voor onderhouds- en herstelwerkzaamheden. Het bedrijf schakelde Wagenborg Nedlift in voor het uithijsen van de Kerkbrug op maandag 2 oktober, het transport naar de fabriek in Emmen en het terugplaatsen op dinsdag 31 oktober.

Een telescoopkraan van Wagenborg naast de Kerkbrug in het dorp nabij Emmen. Artikel gaat verder na de foto.

Uithijsen van compleet bovendeel

Werkvoorbereider Denny Koops van Wagenborg Nedlift vertelt hoe eerst het brugval is gekanteld aan de ballastzijde, zodat de stangen los konden worden gemaakt van het brugdek. Het uithijsen van het brugdek gebeurde met een mobiele telescoopkraan met een hijsvermogen van 300 ton.

De Kerkbrug is niet de eerste brug waarvoor Koops in zijn 29 jaar bij Wagenborg Nedlift een hijsplan maakt. “Maar elk project is bijzonder”, zegt hij. “De moeilijkheid bij deze brug was dat de balans en hameitorens in één keer als complete set zijn weggehesen en gedraaid naar de weg. Vervolgens zijn die daar met een tweede kraan gekanteld. Aansluitend kon dit hele bovendeel op onze wagen worden geplaatst.”

De hameitorens aan de hijshaak. Artikel gaat verder na de foto.

Transport

“Het meeste werk zit ook bij dit project in de voorbereiding”, vertelt Koops. De brugonderdelen moesten op transport naar de fabriek van MF Emmen. “Ook dat hebben wij verzorgd. De moeilijkheid van het werk aan de Kerkbrug zat vooral in het vervoer. De breedte van de brug is 8,40 meter en niet alle wegen zijn daarvoor geschikt. Daarom moesten we omrijden en hadden we voor het transport ruim 15 kilometer nodig.” Particuliere begeleiders met speciale bevoegdheden verzorgden daarbij de begeleiding.

Voor dergelijke transporten wordt een ontheffing aangevraagd. Bepaald was dat het tussen 22.00 en 06.00 uur kon plaatsvinden. “Een latertje inderdaad”, zegt Koops. “Je moet natuurlijk zeker weten dat je erdoor kunt. Vooraf hebben we daarom route-onderzoek gedaan. Kort voor aanvang van het transport hebben we, waar nodig, verkeersborden verwijderd en die uiteraard meteen daarna teruggeplaatst.”

Het brugdek aan de hijshaak boven een dieplader van Wagenborg. Artikel gaat verder na de foto.

Terugplaatsen

Een maand later had MF Emmen de brugonderdelen grondig gerenoveerd. Zo kon de brug op de laatste dag van oktober worden terugplaatst. Twee vrachtwagens van Wagenborg Nedlift vervoerden het brugdek en het bovendeel naar Nieuw-Amsterdam waar de Kerkbrug weer in elkaar werd gezet. “Dat is zonder problemen in één dag gelukt”, vertelt Koops. “Op dezelfde manier, maar dan andersom uiteraard. Het hele project was voor ons niet heel moeilijk, maar ook niet zo makkelijk, omdat er meer voorbereiding voor nodig was dan gewoonlijk. Juist daardoor was het weer een mooie klus.”

Lees ook:

Auteur: Helmut de Hoogh

Wagenborg hijst en transporteert Kerkbrug Nieuw-Amsterdam | Infrasite
kerkbrug nieuw-amsterdam wagenborg renovatie

Wagenborg hijst en transporteert Kerkbrug Nieuw-Amsterdam

Wagenborg hees de brug uit, verzorgde het transport en plaatste de brug terug. Op de foto zie je het brugdek aan de hijshaak van een kraan van het bedrijf.

De Kerkbrug in Nieuw-Amsterdam uithijsen, transporteren en terugplaatsen. Die werkzaamheden verzorgde Wagenborg Nedlift, waardoor de specialisten van opdrachtgever MF Emmen de brug in de eigen fabriek grondig konden renoveren. Bijzonder is volgens werkvoorbereider Denny Koops van Wagenborg Nedlift dat het bovendeel als complete set in één keer op de vrachtwagen is gelegd en dat er extra aandacht is besteed aan een soepel transport.

De inwoners van het vlakbij Emmen gelegen dorp Nieuw-Amsterdam moesten het van 2 oktober tot en met 7 november stellen zonder hun Kerkbrug over de Verlengde Hoogeveense Vaart. Tot 31 oktober bevonden de onderdelen bij metaalbewerkingsbedrijf MF Emmen voor onderhouds- en herstelwerkzaamheden. Het bedrijf schakelde Wagenborg Nedlift in voor het uithijsen van de Kerkbrug op maandag 2 oktober, het transport naar de fabriek in Emmen en het terugplaatsen op dinsdag 31 oktober.

Een telescoopkraan van Wagenborg naast de Kerkbrug in het dorp nabij Emmen. Artikel gaat verder na de foto.

Uithijsen van compleet bovendeel

Werkvoorbereider Denny Koops van Wagenborg Nedlift vertelt hoe eerst het brugval is gekanteld aan de ballastzijde, zodat de stangen los konden worden gemaakt van het brugdek. Het uithijsen van het brugdek gebeurde met een mobiele telescoopkraan met een hijsvermogen van 300 ton.

De Kerkbrug is niet de eerste brug waarvoor Koops in zijn 29 jaar bij Wagenborg Nedlift een hijsplan maakt. “Maar elk project is bijzonder”, zegt hij. “De moeilijkheid bij deze brug was dat de balans en hameitorens in één keer als complete set zijn weggehesen en gedraaid naar de weg. Vervolgens zijn die daar met een tweede kraan gekanteld. Aansluitend kon dit hele bovendeel op onze wagen worden geplaatst.”

De hameitorens aan de hijshaak. Artikel gaat verder na de foto.

Transport

“Het meeste werk zit ook bij dit project in de voorbereiding”, vertelt Koops. De brugonderdelen moesten op transport naar de fabriek van MF Emmen. “Ook dat hebben wij verzorgd. De moeilijkheid van het werk aan de Kerkbrug zat vooral in het vervoer. De breedte van de brug is 8,40 meter en niet alle wegen zijn daarvoor geschikt. Daarom moesten we omrijden en hadden we voor het transport ruim 15 kilometer nodig.” Particuliere begeleiders met speciale bevoegdheden verzorgden daarbij de begeleiding.

Voor dergelijke transporten wordt een ontheffing aangevraagd. Bepaald was dat het tussen 22.00 en 06.00 uur kon plaatsvinden. “Een latertje inderdaad”, zegt Koops. “Je moet natuurlijk zeker weten dat je erdoor kunt. Vooraf hebben we daarom route-onderzoek gedaan. Kort voor aanvang van het transport hebben we, waar nodig, verkeersborden verwijderd en die uiteraard meteen daarna teruggeplaatst.”

Het brugdek aan de hijshaak boven een dieplader van Wagenborg. Artikel gaat verder na de foto.

Terugplaatsen

Een maand later had MF Emmen de brugonderdelen grondig gerenoveerd. Zo kon de brug op de laatste dag van oktober worden terugplaatst. Twee vrachtwagens van Wagenborg Nedlift vervoerden het brugdek en het bovendeel naar Nieuw-Amsterdam waar de Kerkbrug weer in elkaar werd gezet. “Dat is zonder problemen in één dag gelukt”, vertelt Koops. “Op dezelfde manier, maar dan andersom uiteraard. Het hele project was voor ons niet heel moeilijk, maar ook niet zo makkelijk, omdat er meer voorbereiding voor nodig was dan gewoonlijk. Juist daardoor was het weer een mooie klus.”

Lees ook:

Auteur: Helmut de Hoogh