verbreding A2 het Vonderen Kerensheide
400 miljoen euro

Aanpak A2 Limburg officieel van start

Ook demissionair minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat (links) was deze week aanwezig bij de contractondertekening. Foto via Rijkswaterstaat

Boskalis en Rijkswaterstaat tekenen het contract voor de verbreding van de A2 in Limburg. Voor het project is bijna 400 miljoen euro begroot. De aannemer en opdrachtgever gaan een wegdeel van achttien kilometer verbreden tussen Het Vonderen en Kerensheide. Nu het contract is getekend kan de voorbereiding van start, laat Rijkswaterstaat deze week weten.

De weg krijgt twee nieuwe rijstroken in beide richtingen, een vernieuwde verbindingsboog en elf vernieuwde viaducten en onderdoorgangen. Het doel is minder files en meer verkeersveiligheid op de A2, een van de enige snelwegen die het midden en zuiden van Limburg met de rest van Nederland verbindt. Het plan is om de werkzaamheden tegen het einde van 2027 af te ronden.

In augustus maakte Rijkswaterstaat bekend dat de opdracht was gegund aan Boskalis. Het contract is deze week getekend door groepsdirecteur Pim van der Knaap van Boskalis en directeur-generaal Patricia Zorko van Rijkswaterstaat. “Nu kan het bedrijf van start met de voorbereidingen van het werk, het inkopen van materiaal en het aanvragen van vergunningen”, zegt de opdrachtgever in een persbericht.

Verbreding, verbindingsboog en viaducten

Over de werkzaamheden vertelt Rijkswaterstaat het volgende. “Tussen de knooppunten Het Vonderen en Kerensheide verbreden we de A2 over een lengte van achttien kilometer. De huidige 2×2 rijstroken breiden we uit naar 2×3 rijstroken met vluchtstroken. Daarbij vernieuwen we de verbindingsboog van de A73 en A2 bij knooppunt Het Vonderen.”

“Ook pakken we de viaducten en onderdoorgangen aan. Daarvan vernieuwen we er elf en blijven er vier behouden. Eén viaduct en één onderdoorgang komen te vervallen. Verder werken we aan drie grote faunapassages. Twee daarvan plaatsen we onder het wegdek, en één onder het Julianakanaal. Tenslotte leggen we een parkway aan: een vijftien meter brede groenzone aan weerszijden van de A2.”

Go-Barry

Pim van der Knaap, groepsdirecteur bij Boskalis, zegt blij te zijn met de opdracht. “We kijken er naar uit om het werk veilig uit te voeren, mede met de inzet van de Go-Barry.” Dat laatste is een barrier op een rupsonderstelling die met een afstandsbediening over de weg kan worden verplaatst. Boskalis, die de technologie zelf ontwikkelde, maakte eerder dit jaar ook al bekend dat de Go-Barry voor de verbreding van de A2 wordt gebruikt.

Het doel is hetzelfde als bij andere barriers, namelijk aanrijdingen van wegwerkers door automobilisten voorkomen. De beweegbare barrier is slechts een paar keer eerder voor grote projecten ingezet.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Aanpak A2 Limburg officieel van start | Infrasite
verbreding A2 het Vonderen Kerensheide
400 miljoen euro

Aanpak A2 Limburg officieel van start

Ook demissionair minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat (links) was deze week aanwezig bij de contractondertekening. Foto via Rijkswaterstaat

Boskalis en Rijkswaterstaat tekenen het contract voor de verbreding van de A2 in Limburg. Voor het project is bijna 400 miljoen euro begroot. De aannemer en opdrachtgever gaan een wegdeel van achttien kilometer verbreden tussen Het Vonderen en Kerensheide. Nu het contract is getekend kan de voorbereiding van start, laat Rijkswaterstaat deze week weten.

De weg krijgt twee nieuwe rijstroken in beide richtingen, een vernieuwde verbindingsboog en elf vernieuwde viaducten en onderdoorgangen. Het doel is minder files en meer verkeersveiligheid op de A2, een van de enige snelwegen die het midden en zuiden van Limburg met de rest van Nederland verbindt. Het plan is om de werkzaamheden tegen het einde van 2027 af te ronden.

In augustus maakte Rijkswaterstaat bekend dat de opdracht was gegund aan Boskalis. Het contract is deze week getekend door groepsdirecteur Pim van der Knaap van Boskalis en directeur-generaal Patricia Zorko van Rijkswaterstaat. “Nu kan het bedrijf van start met de voorbereidingen van het werk, het inkopen van materiaal en het aanvragen van vergunningen”, zegt de opdrachtgever in een persbericht.

Verbreding, verbindingsboog en viaducten

Over de werkzaamheden vertelt Rijkswaterstaat het volgende. “Tussen de knooppunten Het Vonderen en Kerensheide verbreden we de A2 over een lengte van achttien kilometer. De huidige 2×2 rijstroken breiden we uit naar 2×3 rijstroken met vluchtstroken. Daarbij vernieuwen we de verbindingsboog van de A73 en A2 bij knooppunt Het Vonderen.”

“Ook pakken we de viaducten en onderdoorgangen aan. Daarvan vernieuwen we er elf en blijven er vier behouden. Eén viaduct en één onderdoorgang komen te vervallen. Verder werken we aan drie grote faunapassages. Twee daarvan plaatsen we onder het wegdek, en één onder het Julianakanaal. Tenslotte leggen we een parkway aan: een vijftien meter brede groenzone aan weerszijden van de A2.”

Go-Barry

Pim van der Knaap, groepsdirecteur bij Boskalis, zegt blij te zijn met de opdracht. “We kijken er naar uit om het werk veilig uit te voeren, mede met de inzet van de Go-Barry.” Dat laatste is een barrier op een rupsonderstelling die met een afstandsbediening over de weg kan worden verplaatst. Boskalis, die de technologie zelf ontwikkelde, maakte eerder dit jaar ook al bekend dat de Go-Barry voor de verbreding van de A2 wordt gebruikt.

Het doel is hetzelfde als bij andere barriers, namelijk aanrijdingen van wegwerkers door automobilisten voorkomen. De beweegbare barrier is slechts een paar keer eerder voor grote projecten ingezet.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.