a2 het vonderen-kerensheide
Werk begint 'binnenkort'

Boskalis wint verbreding A2 Limburg, opdracht van 400 miljoen euro

Een deel van de A2 tussen Het Vonderen en Kerensheide. Rijkswaterstaat

De opdracht voor de verbreding van de A2 tussen de knooppunten Het Vonderen en Kerensheide gaat definitief naar Boskalis. Dat maakt Rijkswaterstaat op maandagochtend bekend. Voor het project is bijna 400 miljoen euro begroot. De snelweg wordt uitgebreid naar tweemaal drie rijstroken en een vluchtstrook.

In juli liet het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat weten dat er een aannemer was gekozen voor de opdracht, maar de naam van het bedrijf werd destijds niet gedeeld. Het gaat om Boskalis, bevestigt Rijkswaterstaat op maandagochtend tegenover Infrasite. De aannemer neemt de snelweg “binnenkort” op de schop. Naast de verbreding worden er elf kunstwerken vernieuwd. Naar verwachting duurt het werk tot 2027.

De A2 is een van de enige snelwegen die het midden en zuiden van Limburg met de rest van Nederland verbindt. “De verbreding van dit traject moet leiden tot een betere doorstroming, minder files, grotere verkeersveiligheid en minder sluipverkeer in de regio”, aldus Patricia Zorko, waarnemend directeur-generaal bij Rijkswaterstaat. “Dat heeft positieve effecten op de economische ontwikkeling van Limburg.”

Smalste stukje van Nederland

Het wegdeel tussen Het Vonderen en Kerensheide bevindt zich in het smalste stukje van Nederland. De afstand tussen de Duitse en Belgische grens is hier niet breder dan vijf kilometer. Het traject wordt omgeven door bedrijventerreinen, woon- en recreatiegebieden.

In 2010 en 2011 liet Rijkswaterstaat al extra spitsstroken aanleggen om de doorstroming te verbeteren. “Maar omdat spitsstroken minder capaciteit hebben dan reguliere rijstroken, en worden afgesloten bij incidenten of slecht weer, ontstaan er nog steeds regelmatig files. Daarom verbreden we het wegdeel van 2×2 rijstroken plus spitsstrook naar 2×3 rijstroken plus vluchtstrook.”

Boskalis reageert

CEO Peter Berdowski van Boskalis zegt blij te zijn met de gunning. “Met jarenlange ervaring op het gebied van grondverzet, grondstoffen, wegenbouw en civiele kunstwerken, kijkt ons team van collega’s uit naar de uitvoering van dit belangrijke project.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Boskalis wint verbreding A2 Limburg, opdracht van 400 miljoen euro | Infrasite
a2 het vonderen-kerensheide
Werk begint 'binnenkort'

Boskalis wint verbreding A2 Limburg, opdracht van 400 miljoen euro

Een deel van de A2 tussen Het Vonderen en Kerensheide. Rijkswaterstaat

De opdracht voor de verbreding van de A2 tussen de knooppunten Het Vonderen en Kerensheide gaat definitief naar Boskalis. Dat maakt Rijkswaterstaat op maandagochtend bekend. Voor het project is bijna 400 miljoen euro begroot. De snelweg wordt uitgebreid naar tweemaal drie rijstroken en een vluchtstrook.

In juli liet het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat weten dat er een aannemer was gekozen voor de opdracht, maar de naam van het bedrijf werd destijds niet gedeeld. Het gaat om Boskalis, bevestigt Rijkswaterstaat op maandagochtend tegenover Infrasite. De aannemer neemt de snelweg “binnenkort” op de schop. Naast de verbreding worden er elf kunstwerken vernieuwd. Naar verwachting duurt het werk tot 2027.

De A2 is een van de enige snelwegen die het midden en zuiden van Limburg met de rest van Nederland verbindt. “De verbreding van dit traject moet leiden tot een betere doorstroming, minder files, grotere verkeersveiligheid en minder sluipverkeer in de regio”, aldus Patricia Zorko, waarnemend directeur-generaal bij Rijkswaterstaat. “Dat heeft positieve effecten op de economische ontwikkeling van Limburg.”

Smalste stukje van Nederland

Het wegdeel tussen Het Vonderen en Kerensheide bevindt zich in het smalste stukje van Nederland. De afstand tussen de Duitse en Belgische grens is hier niet breder dan vijf kilometer. Het traject wordt omgeven door bedrijventerreinen, woon- en recreatiegebieden.

In 2010 en 2011 liet Rijkswaterstaat al extra spitsstroken aanleggen om de doorstroming te verbeteren. “Maar omdat spitsstroken minder capaciteit hebben dan reguliere rijstroken, en worden afgesloten bij incidenten of slecht weer, ontstaan er nog steeds regelmatig files. Daarom verbreden we het wegdeel van 2×2 rijstroken plus spitsstrook naar 2×3 rijstroken plus vluchtstrook.”

Boskalis reageert

CEO Peter Berdowski van Boskalis zegt blij te zijn met de gunning. “Met jarenlange ervaring op het gebied van grondverzet, grondstoffen, wegenbouw en civiele kunstwerken, kijkt ons team van collega’s uit naar de uitvoering van dit belangrijke project.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.