go barry
'Beter dan kegels'

Beweegbare barrier Go-Barry wordt gebruikt voor verbreding A2 Limburg

De beweegbare barrier werd afgelopen dinsdag ingezet op de A2 ter hoogte van de Maasbrug bij Wessem. Studio Retouched via Rijkswaterstaat

De Go-Barry wordt binnenkort gebruikt voor de verbreding van de A2 in Limburg. De pilots waarmee de beweegbare barrier in de afgelopen jaren is getest waren een succes, laat Rijkswaterstaat weten. 

Nooit meer werken achter kegels. Dat is de belofte van de Go-Barry, een uitvinding van Boskalis. De beweegbare barrier staat op een rupsonderstelling die op afstand kan worden bediend. Dat maakt het mogelijk om wegwerkers van autoverkeer af te schermen in situaties waar het voorheen niet gangbaar was om een barrier te plaatsen.

Eerder verscheen de beweegbare barrier tijdens pilots bij werkzaamheden aan de A9, A58 en A2 bij Wessem. Nu bevestigt Travinci, een bedrijf dat door Boskalis is opgericht en de barrier samen met Rijkswaterstaat doorontwikkelt, dat de Go-Barry binnenkort wordt gebruikt voor de verbreding van de A2 tussen de knooppunten Het Vonderen en Kerensheide, een project van bijna 400 miljoen euro.

Veelbelovend

Rijkswaterstaat liet de eerdere pilots uitvoeren om te onderzoeken of en hoe waardevol de uitvinding precies is. Tot nu toe lijkt de beheerder enthousiast. De Go-Barry kan projecten in de wegenbouw versnellen en veiliger maken, vertelde hoofduitvoerder Thijs Hagedoorn van Boskalis eerder tegenover Infrasite.

Ten eerste is de beweegbare barrier sneller te installeren dan traditionele barriers, aldus Hagedoorn, die het concept in 2019 bedacht. Traditionele barriers moeten tijdens een project herhaaldelijk met materieel worden verschoven naarmate het werk vordert, terwijl de Go-Barry op de rupsonderstelling kan worden verplaatst.

Ten tweede kan de beweegbare barrier vanwege de snelheid in de plaats worden gebruikt van kegels of geleiderails, legt Hagedoorn uit. Kegels en geleiderails zien gebruik tijdens kortdurende werkzaamheden die veilig genoeg worden geacht om zonder een wegafsluiting of barriers uit te voeren. Dat betekent niet altijd dat het werk honderd procent veilig is. Soms heeft een barrier de voorkeur.

In de praktijk

Volgens Rijkswaterstaat is de meerwaarde van de Go-Barry meer dan bewezen tijdens eerdere werkzaamheden aan de A2. “Het belangrijkste resultaat is dat wegwerkers continu achter een veilige, fysieke barrier werkten”, zegt senior adviseur integrale veiligheid Jack Kusters. “De Go-Barry reed tijdens de werkzaamheden mee. Ook hebben we de doorstroom voor de weggebruikers weten te behouden.”

Naar eigen zeggen vindt Rijkswaterstaat het belangrijk dat de uitvinding voor iedereen en elk wegenbouwbedrijf toegankelijk is. “Daarom stimuleren we dat ook andere aannemers de Go-Barry proberen in situaties waar geen veilig alternatief is.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Beweegbare barrier Go-Barry wordt gebruikt voor verbreding A2 Limburg | Infrasite
go barry
'Beter dan kegels'

Beweegbare barrier Go-Barry wordt gebruikt voor verbreding A2 Limburg

De beweegbare barrier werd afgelopen dinsdag ingezet op de A2 ter hoogte van de Maasbrug bij Wessem. Studio Retouched via Rijkswaterstaat

De Go-Barry wordt binnenkort gebruikt voor de verbreding van de A2 in Limburg. De pilots waarmee de beweegbare barrier in de afgelopen jaren is getest waren een succes, laat Rijkswaterstaat weten. 

Nooit meer werken achter kegels. Dat is de belofte van de Go-Barry, een uitvinding van Boskalis. De beweegbare barrier staat op een rupsonderstelling die op afstand kan worden bediend. Dat maakt het mogelijk om wegwerkers van autoverkeer af te schermen in situaties waar het voorheen niet gangbaar was om een barrier te plaatsen.

Eerder verscheen de beweegbare barrier tijdens pilots bij werkzaamheden aan de A9, A58 en A2 bij Wessem. Nu bevestigt Travinci, een bedrijf dat door Boskalis is opgericht en de barrier samen met Rijkswaterstaat doorontwikkelt, dat de Go-Barry binnenkort wordt gebruikt voor de verbreding van de A2 tussen de knooppunten Het Vonderen en Kerensheide, een project van bijna 400 miljoen euro.

Veelbelovend

Rijkswaterstaat liet de eerdere pilots uitvoeren om te onderzoeken of en hoe waardevol de uitvinding precies is. Tot nu toe lijkt de beheerder enthousiast. De Go-Barry kan projecten in de wegenbouw versnellen en veiliger maken, vertelde hoofduitvoerder Thijs Hagedoorn van Boskalis eerder tegenover Infrasite.

Ten eerste is de beweegbare barrier sneller te installeren dan traditionele barriers, aldus Hagedoorn, die het concept in 2019 bedacht. Traditionele barriers moeten tijdens een project herhaaldelijk met materieel worden verschoven naarmate het werk vordert, terwijl de Go-Barry op de rupsonderstelling kan worden verplaatst.

Ten tweede kan de beweegbare barrier vanwege de snelheid in de plaats worden gebruikt van kegels of geleiderails, legt Hagedoorn uit. Kegels en geleiderails zien gebruik tijdens kortdurende werkzaamheden die veilig genoeg worden geacht om zonder een wegafsluiting of barriers uit te voeren. Dat betekent niet altijd dat het werk honderd procent veilig is. Soms heeft een barrier de voorkeur.

In de praktijk

Volgens Rijkswaterstaat is de meerwaarde van de Go-Barry meer dan bewezen tijdens eerdere werkzaamheden aan de A2. “Het belangrijkste resultaat is dat wegwerkers continu achter een veilige, fysieke barrier werkten”, zegt senior adviseur integrale veiligheid Jack Kusters. “De Go-Barry reed tijdens de werkzaamheden mee. Ook hebben we de doorstroom voor de weggebruikers weten te behouden.”

Naar eigen zeggen vindt Rijkswaterstaat het belangrijk dat de uitvinding voor iedereen en elk wegenbouwbedrijf toegankelijk is. “Daarom stimuleren we dat ook andere aannemers de Go-Barry proberen in situaties waar geen veilig alternatief is.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.