station amsterdam zuid zuidasdok 1
Uitbreiding station

Mobilis, Boskalis en Van Gelder mogen verder met Amsterdam Zuid

De nieuwe Brittenpassage in aanbouw, gezien vanaf de onderkant in september. Aan de bovenkant van de foto zie je een van de ingeschoven betonnen dakdelen. Zuidasdok / Marcel Steinbach

De seinen staan op groen. Mobilis, Boskalis en Van Gelder mogen verder met de uitbreiding van het station Amsterdam Zuid. Rijkswaterstaat, ProRail en de gemeente Amsterdam zijn tevreden met de werkzaamheden tot nu toe, laten de opdrachtgevers weten. Daarom is ook de tweede fase van het project aan de aannemers toegezegd.

De tweede fase bestaat uit de uitbreiding van de Minervapassage, een bestaande reizigerspassage van het station Amsterdam Zuid. Ook krijgt het station een ondergrondse fietsenstalling en worden de perrons voor treinen verbreed en overkapt. Naar verwachting beginnen de bouwwerkzaamheden van de tweede fase in 2026.

De aannemers worden Mobilis, Boskalis en Van Gelder, die samenwerken als bouwcombinatie Nieuw-Zuid. Dat werd deze week bekendgemaakt op de website van de Zuidasdok, een projectorganisatie van de opdrachtgevers: Rijkswaterstaat, ProRail en de gemeente Amsterdam.

Twee fases bij Amsterdam Zuid

Mobilis, Boskalis en Van Gelder werken op dit moment al aan de eerste fase van de uitbreiding van het station. Als onderdeel daarvan bouwen de aannemers een nieuwe reizigerspassage, de Brittenpassage. Hiervoor werden in augustus twee betonnen dakdelen van zeven miljoen kilo ingeschoven.

De tweede fase van het project is een vervolgopdracht. De officiële ‘go’ van de opdrachtgevers maakt het mogelijk om nu al te beginnen met het ontwerp en de voorbereiding van het werk in 2026. Dan begint onder andere de verhoging en verbreding van de Minervapassage. “We zijn er blij mee”, zegt projectdirecteur Erik van Weesep van de bouwcombinatie.

Een van de redenen voor de uitbreiding van het station Amsterdam Zuid is de verwachte groei van het aantal reizigers. Op dit moment zijn dat er 80.000 per dag; in de toekomst meer dan 200.000, vertelde een woordvoerder van de bouwcombinatie in augustus tegenover Infrasite.

Het werkterrein bij de Brittenpassage, de nieuwe reizigerspassage in aanbouw (eind augustus). © Zuidasdok / Marcel Steinbachstation amsterdam zuid zuidasdok 2

Project Zuidasdok

De uitbreiding van het station is een van de stappen in het project Zuidasdok, dat verder draait om de verbreding en ondergrondse aanleg van de A10 Zuid in beide richtingen. Het is nu nog toekomstmuziek, maar over ongeveer tien jaar komt het zuidelijke wegdeel in een tunnel te liggen die ergens na 2024 onder de nieuwe Brittenpassage wordt gebouwd. Tenminste, dat is op dit moment de planning.

De huidige planning van het project Zuidasdok. © Zuidas.nl

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Mobilis, Boskalis en Van Gelder mogen verder met Amsterdam Zuid | Infrasite
station amsterdam zuid zuidasdok 1
Uitbreiding station

Mobilis, Boskalis en Van Gelder mogen verder met Amsterdam Zuid

De nieuwe Brittenpassage in aanbouw, gezien vanaf de onderkant in september. Aan de bovenkant van de foto zie je een van de ingeschoven betonnen dakdelen. Zuidasdok / Marcel Steinbach

De seinen staan op groen. Mobilis, Boskalis en Van Gelder mogen verder met de uitbreiding van het station Amsterdam Zuid. Rijkswaterstaat, ProRail en de gemeente Amsterdam zijn tevreden met de werkzaamheden tot nu toe, laten de opdrachtgevers weten. Daarom is ook de tweede fase van het project aan de aannemers toegezegd.

De tweede fase bestaat uit de uitbreiding van de Minervapassage, een bestaande reizigerspassage van het station Amsterdam Zuid. Ook krijgt het station een ondergrondse fietsenstalling en worden de perrons voor treinen verbreed en overkapt. Naar verwachting beginnen de bouwwerkzaamheden van de tweede fase in 2026.

De aannemers worden Mobilis, Boskalis en Van Gelder, die samenwerken als bouwcombinatie Nieuw-Zuid. Dat werd deze week bekendgemaakt op de website van de Zuidasdok, een projectorganisatie van de opdrachtgevers: Rijkswaterstaat, ProRail en de gemeente Amsterdam.

Twee fases bij Amsterdam Zuid

Mobilis, Boskalis en Van Gelder werken op dit moment al aan de eerste fase van de uitbreiding van het station. Als onderdeel daarvan bouwen de aannemers een nieuwe reizigerspassage, de Brittenpassage. Hiervoor werden in augustus twee betonnen dakdelen van zeven miljoen kilo ingeschoven.

De tweede fase van het project is een vervolgopdracht. De officiële ‘go’ van de opdrachtgevers maakt het mogelijk om nu al te beginnen met het ontwerp en de voorbereiding van het werk in 2026. Dan begint onder andere de verhoging en verbreding van de Minervapassage. “We zijn er blij mee”, zegt projectdirecteur Erik van Weesep van de bouwcombinatie.

Een van de redenen voor de uitbreiding van het station Amsterdam Zuid is de verwachte groei van het aantal reizigers. Op dit moment zijn dat er 80.000 per dag; in de toekomst meer dan 200.000, vertelde een woordvoerder van de bouwcombinatie in augustus tegenover Infrasite.

Het werkterrein bij de Brittenpassage, de nieuwe reizigerspassage in aanbouw (eind augustus). © Zuidasdok / Marcel Steinbachstation amsterdam zuid zuidasdok 2

Project Zuidasdok

De uitbreiding van het station is een van de stappen in het project Zuidasdok, dat verder draait om de verbreding en ondergrondse aanleg van de A10 Zuid in beide richtingen. Het is nu nog toekomstmuziek, maar over ongeveer tien jaar komt het zuidelijke wegdeel in een tunnel te liggen die ergens na 2024 onder de nieuwe Brittenpassage wordt gebouwd. Tenminste, dat is op dit moment de planning.

De huidige planning van het project Zuidasdok. © Zuidas.nl

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.