go barry
Go-Barry

Beweegbare barrier maakt debuut: nooit meer werken achter kegels

De beweegbare barrier werd afgelopen dinsdag ingezet op de A2 ter hoogte van de Maasbrug bij Wessem. Studio Retouched via Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat en Boskalis zetten voor het eerst een nieuwe beweegbare barrier in voor wegwerkzaamheden. Een rupsonderstelling maakt het mogelijk om de barrier met een afstandsbediening te verplaatsen. De uitvinding is een direct alternatief voor kegels en traditionele barriers, die continu verschoven moeten worden met verloop van een project. 

Elke nacht wordt door heel Nederland aan de weg gewerkt. Duren de werkzaamheden korter dan twee weken, dan werken wegwerkers meestal achter kegels of geleiderails. Duurt het langer dan twee weken, dan komen de barriers uit de kast. Elke keer dat de weg sluit of opengaat worden de constructies opnieuw in- en uitgeladen met trucks. We nemen de aanpak voor lief, maar volgens Rijkswaterstaat en Boskalis kan het beter.

De beheerder en aannemer gebruikten afgelopen dinsdag voor het eerst een Go-Barry op de A2 ter hoogte van de Maasbrug bij Wessem. De 200 meter lange barrier staat op een rupsonderstelling. Een afstandsbediening maakt het mogelijk om de barrier te verplaatsen. Een wereld van verschil met traditionele barriers, die continu met materieel moeten worden verschoven om wegwerkers veilig te houden gedurende een project.

De beweegbare barrier bij de A2 heeft 17 elementen van 1.500 kilo per stuk. Net zoals een traditionele barrier werd de constructie per trailer aangevoerd. Het verschil is dat de Go-Barry beweegbaar is. De constructie kan op een veilige plek worden uitgeladen, opgetuigd wanneer de werkzaamheden beginnen en afgevoerd wanneer de weg weer opengaat.

Er hoeft niets gehesen te worden. Een veelbelovende verbetering ten opzichte van traditionele barriers. De korte installatietijd betekent dat de Go-Barry gebruikt kan worden om kegels en geleiderails te vervangen tijdens kortdurende werkzaamheden, vertelt Thijs Hagedoorn, hoofduitvoerder van Boskalis Nederland, tegenover Infrasite.

Ontwikkeling en toekomst

Hagedoorn van Boskalis bedacht het concept in 2019. Toentertijd werkte Boskalis aan een kilometers lange versterking van de Houtribdijk in het IJsselmeergebied. De weg over de dijk was relatief druk, zegt Hagedoorn, dus werd er elke nacht een tijdelijke barrier opgezet voor de veiligheid van het personeel.

Op een gegeven moment mocht Boskalis niet meer ’s nachts werken omdat de bouwverlichting de vleermuizen in de omgeving zou verstoren. Alles moest overdag, maar dat ging niet vanwege de tijd die het kostte om de barrier aan en af te voeren. Het idee van een beweegbare barrier ontstond.

Boskalis werkte het concept in de afgelopen jaren uit met behulp van Rijkswaterstaat. Het bouwbedrijf richtte een startup op genaamd Travinci om de Go-Barry door te ontwikkelen. Binnen het project bij de A2 wordt de barrier als pilot ingezet. Dit maakt deel uit van een tiental pilots die Rijkswaterstaat op korte termijn met Travinci uitvoert om de meerwaarde van de Go-Barry te onderzoeken.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Beweegbare barrier maakt debuut: nooit meer werken achter kegels | Infrasite
go barry
Go-Barry

Beweegbare barrier maakt debuut: nooit meer werken achter kegels

De beweegbare barrier werd afgelopen dinsdag ingezet op de A2 ter hoogte van de Maasbrug bij Wessem. Studio Retouched via Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat en Boskalis zetten voor het eerst een nieuwe beweegbare barrier in voor wegwerkzaamheden. Een rupsonderstelling maakt het mogelijk om de barrier met een afstandsbediening te verplaatsen. De uitvinding is een direct alternatief voor kegels en traditionele barriers, die continu verschoven moeten worden met verloop van een project. 

Elke nacht wordt door heel Nederland aan de weg gewerkt. Duren de werkzaamheden korter dan twee weken, dan werken wegwerkers meestal achter kegels of geleiderails. Duurt het langer dan twee weken, dan komen de barriers uit de kast. Elke keer dat de weg sluit of opengaat worden de constructies opnieuw in- en uitgeladen met trucks. We nemen de aanpak voor lief, maar volgens Rijkswaterstaat en Boskalis kan het beter.

De beheerder en aannemer gebruikten afgelopen dinsdag voor het eerst een Go-Barry op de A2 ter hoogte van de Maasbrug bij Wessem. De 200 meter lange barrier staat op een rupsonderstelling. Een afstandsbediening maakt het mogelijk om de barrier te verplaatsen. Een wereld van verschil met traditionele barriers, die continu met materieel moeten worden verschoven om wegwerkers veilig te houden gedurende een project.

De beweegbare barrier bij de A2 heeft 17 elementen van 1.500 kilo per stuk. Net zoals een traditionele barrier werd de constructie per trailer aangevoerd. Het verschil is dat de Go-Barry beweegbaar is. De constructie kan op een veilige plek worden uitgeladen, opgetuigd wanneer de werkzaamheden beginnen en afgevoerd wanneer de weg weer opengaat.

Er hoeft niets gehesen te worden. Een veelbelovende verbetering ten opzichte van traditionele barriers. De korte installatietijd betekent dat de Go-Barry gebruikt kan worden om kegels en geleiderails te vervangen tijdens kortdurende werkzaamheden, vertelt Thijs Hagedoorn, hoofduitvoerder van Boskalis Nederland, tegenover Infrasite.

Ontwikkeling en toekomst

Hagedoorn van Boskalis bedacht het concept in 2019. Toentertijd werkte Boskalis aan een kilometers lange versterking van de Houtribdijk in het IJsselmeergebied. De weg over de dijk was relatief druk, zegt Hagedoorn, dus werd er elke nacht een tijdelijke barrier opgezet voor de veiligheid van het personeel.

Op een gegeven moment mocht Boskalis niet meer ’s nachts werken omdat de bouwverlichting de vleermuizen in de omgeving zou verstoren. Alles moest overdag, maar dat ging niet vanwege de tijd die het kostte om de barrier aan en af te voeren. Het idee van een beweegbare barrier ontstond.

Boskalis werkte het concept in de afgelopen jaren uit met behulp van Rijkswaterstaat. Het bouwbedrijf richtte een startup op genaamd Travinci om de Go-Barry door te ontwikkelen. Binnen het project bij de A2 wordt de barrier als pilot ingezet. Dit maakt deel uit van een tiental pilots die Rijkswaterstaat op korte termijn met Travinci uitvoert om de meerwaarde van de Go-Barry te onderzoeken.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.