A16 rotterdam
Laatste loodjes

Het tweede deel van de A16 Rotterdam gaat open in oktober

Foto ter impressie. Werkzaamheden bij de A16 Rotterdam in augustus 2023. ANP / Hollandse hoogte / Peter Hilz

Nog even en het is zover, zegt Rijkswaterstaat deze week over de opening van het tweede wegdeel van de A16 Rotterdam. Vanaf 9 oktober kunnen weggebruikers over een stuk van ongeveer vier kilometer dat later deel uitmaakt van de snelweg die op dit moment nog in aanbouw is. 

Het gaat om het wegdeel tussen de N471 en de Ankie Verbeek-Ohrlaan. Dit stuk gaat op 9 oktober in gebruik als de N209. Tegen de tijd dat de A16 Rotterdam wordt opgeleverd, naar verwachting in 2025, is het wegdeel een onderdeel van de snelweg.

De aanleg van die snelweg ging jaren geleden van start. De A16 Rotterdam wordt een elf kilometer lange verbinding tussen het Terbregseplein en Rotterdam The Hague Airport. De bouwers werken samen als De Groene Boog, een aannemerscombinatie van onder andere Besix, Dura Vermeer, Van Oord, Mobilis en Croonwolter&dros.

Het eerste wegdeel van de toekomstige snelweg werd in juni 2023 in gebruik genomen. Dit stuk staat voorlopig bekend als de N471, net zoals het tweede wegdeel straks eerst deel uitmaakt van de N209.

Van zand naar weg

Maurice Scherpenhuyzen zorgt als projectcoördinator van De Groene Boog dat de weg op tijd en binnen het budget klaar is. “De afgelopen jaren zag je naast de N209 grote hopen zand liggen. Dat was nodig om de ondergrond in te klinken, zodat het stevig genoeg werd om er een snelweg op te bouwen. Inmiddels hebben we de eerste lagen asfalt al aangebracht en zijn we druk bezig met de weginrichting”, zegt hij deze week op de website van het project.

Verder staat de komende tijd staat in het teken van de aanleg van vangrails, lichtmasten, geluidschermen en laatste asfaltlagen. Na de opening van het wegdeel wordt er nog aan meerdere nieuwe viaducten gewerkt. “Het grove betonwerk van die viaducten zit er inmiddels op, want na de opening is daar weinig ruimte meer voor. Ook heien en liggers leggen is niet meer nodig. We werken ze wel nog mooi af”, aldus Scherpenhuyzen.

Afsluitingen

Om het nieuwe gedeelte van de N209 aan te kunnen sluiten op de bestaande wegen, zijn er drie ‘grote’ afsluitingen nodig, zegt Rijkswaterstaat deze week op de website van het project. “Eerst ter hoogte van de N471 (30 september tot en met 5 oktober), daarna ter hoogte van de Ankie Verbeek-Ohrlaan (5 tot en met 9 oktober) en tenslotte de gehele N209 (6 tot en met 9 oktober).”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Het tweede deel van de A16 Rotterdam gaat open in oktober | Infrasite
A16 rotterdam
Laatste loodjes

Het tweede deel van de A16 Rotterdam gaat open in oktober

Foto ter impressie. Werkzaamheden bij de A16 Rotterdam in augustus 2023. ANP / Hollandse hoogte / Peter Hilz

Nog even en het is zover, zegt Rijkswaterstaat deze week over de opening van het tweede wegdeel van de A16 Rotterdam. Vanaf 9 oktober kunnen weggebruikers over een stuk van ongeveer vier kilometer dat later deel uitmaakt van de snelweg die op dit moment nog in aanbouw is. 

Het gaat om het wegdeel tussen de N471 en de Ankie Verbeek-Ohrlaan. Dit stuk gaat op 9 oktober in gebruik als de N209. Tegen de tijd dat de A16 Rotterdam wordt opgeleverd, naar verwachting in 2025, is het wegdeel een onderdeel van de snelweg.

De aanleg van die snelweg ging jaren geleden van start. De A16 Rotterdam wordt een elf kilometer lange verbinding tussen het Terbregseplein en Rotterdam The Hague Airport. De bouwers werken samen als De Groene Boog, een aannemerscombinatie van onder andere Besix, Dura Vermeer, Van Oord, Mobilis en Croonwolter&dros.

Het eerste wegdeel van de toekomstige snelweg werd in juni 2023 in gebruik genomen. Dit stuk staat voorlopig bekend als de N471, net zoals het tweede wegdeel straks eerst deel uitmaakt van de N209.

Van zand naar weg

Maurice Scherpenhuyzen zorgt als projectcoördinator van De Groene Boog dat de weg op tijd en binnen het budget klaar is. “De afgelopen jaren zag je naast de N209 grote hopen zand liggen. Dat was nodig om de ondergrond in te klinken, zodat het stevig genoeg werd om er een snelweg op te bouwen. Inmiddels hebben we de eerste lagen asfalt al aangebracht en zijn we druk bezig met de weginrichting”, zegt hij deze week op de website van het project.

Verder staat de komende tijd staat in het teken van de aanleg van vangrails, lichtmasten, geluidschermen en laatste asfaltlagen. Na de opening van het wegdeel wordt er nog aan meerdere nieuwe viaducten gewerkt. “Het grove betonwerk van die viaducten zit er inmiddels op, want na de opening is daar weinig ruimte meer voor. Ook heien en liggers leggen is niet meer nodig. We werken ze wel nog mooi af”, aldus Scherpenhuyzen.

Afsluitingen

Om het nieuwe gedeelte van de N209 aan te kunnen sluiten op de bestaande wegen, zijn er drie ‘grote’ afsluitingen nodig, zegt Rijkswaterstaat deze week op de website van het project. “Eerst ter hoogte van de N471 (30 september tot en met 5 oktober), daarna ter hoogte van de Ankie Verbeek-Ohrlaan (5 tot en met 9 oktober) en tenslotte de gehele N209 (6 tot en met 9 oktober).”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.