maasdeltatunnel blankenburgverbinding betonstort
Blankenburg

Hoe Mebin de stort van 300.000 kuub beton mogelijk maakte voor de A24

De toerit van de Maasdeltatunnel in aanbouw onder het Scheur (mei 2023). In de buurt van het bouwterrein werd twee jaar geleden 9.000 kuub onderwaterbeton gestort voor de vloeren van de tunnel. ANP / Hollandse Hoogte / Hans van Rhoon

Wat doe je wanneer de opdracht krijgt om het beton te leveren voor een van de grootste infrastructuurprojecten van Nederland? Mebin liet het in de afgelopen jaren zien als betonleverancier voor de Blankenburgverbinding, een snelweg in aanbouw bij Rotterdam. Het bedrijf regelde de materialen, logistiek en mengsels voor de stort van ongeveer 300.000 kuub beton. Projectleider William Schippers vertelt over het project in een nieuwsbericht van het Betonhuis.  

Als het goed is kunnen weggebruikers vanaf volgend jaar over een nieuwe snelweg van de A15 naar de A20 bij Rotterdam — en vice versa. De weg in aanbouw staat bekend als de Blankenburgverbinding en wordt ook wel de A24 genoemd. Rijkswaterstaat gunde het project in 2018 aan drie aannemers voor een aanneemsom van meer dan 500 miljoen euro. De aannemers werken samen als bouwcombinatie Baak.

Mebin werd ingeschakeld als betonleverancier voor de verschillende bouwwerken in het project, waaronder de vloeren, daken en toeritten van twee tunnels. Het bedrijf ontwikkelde negentig verschillende betonmengsels, dacht mee over leveringsroutes en maakte een productieplan.

Mobiele betoncentrales

In totaal werd er in tweeëneenhalf jaar tijd ongeveer 300.000 kuub beton gestort. Mebin koos ervoor om het materiaal met twee mobiele betoncentrales te produceren, vertelt projectleider William Schippers: één aan de kant van Rozenburg en één aan de kant van Vlaardingen.

Mobiele betoncentrales zijn relatief snel op te bouwen in de buurt van een bouwterrein. “Dat laatste was voor de Blankenburgverbinding van groot belang.” De ligging van de centrales maakte het namelijk mogelijk om productiematerialen aan te voeren met 3.500 tot 4.000 tons schepen.

Volgens Schippers zijn dergelijke schepen vaak te groot voor traditionele betoncentrales, die zich doorgaans bevinden langs kleinere rivieren met ondiepere vaargeulen. Minder scheepvaartverkeer betekende in dit geval minder uitstoot, zegt de projectleider.

Negentig betonmengsels

Naast de logistiek zorgde Mebin voor de ontwikkeling van de mengsels voor het benodigde beton. Dat waren er negentig in totaal, vertelt Schippers. De verschillen zitten hem onder andere in de duurzaamheid van het materiaal en de tijd die het nodig heeft om uit te harden. “Voor de rijksweg is bijvoorbeeld een levensduur van 100 jaar vereist. Daar moesten passende betonmengsels voor komen.”

Om te zorgen dat de juiste mengsels op de juiste plekken werden gebruikt ging de betonleverancier al in het voortraject om tafel met de aannemers en Rijkswaterstaat. Uit de gesprekken kwam een ‘mengselcodelijst’ voort, zegt Schippers, met een unieke code voor elk soort beton. De codes, bijvoorbeeld ‘BAAK1500’ of ‘BAAK4000’, werden duidelijk vermeld op de bouwtekeningen die medewerkers ontvingen. Dat voorkwam fouten, zegt de projectleider.

Toekomst Blankenburgverbinding

Het meeste beton voor het project is inmiddels gestort. Volgens de huidige planning wordt de Blankenburgverbinding in 2024 opgeleverd. Vorige maand liet Rijkswaterstaat weten dat de Hollandtunnel, een van de twee nieuwe tunnels in het project, zo goed als klaar is. Hetzelfde geldt voor het wegdeel van de A20 dat werd verbreed om de verwachte toename in het verkeer aan te kunnen.

De Maasdeltatunnel, de tweede tunnel in het project, laat nog op zich wachten. De A24 gaat pas open wanneer deze tunnel onder de rivier het Scheur op zijn plek ligt. Rijkswaterstaat en Baak probeerden het tweede en laatste tunneldeel in april af te zinken, maar een kabel brak en de operatie liep mis. Op 8 oktober proberen de aannemers het opnieuw, liet Rijkswaterstaat vorige maand weten.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: Betonhuis

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Hoe Mebin de stort van 300.000 kuub beton mogelijk maakte voor de A24 | Infrasite
maasdeltatunnel blankenburgverbinding betonstort
Blankenburg

Hoe Mebin de stort van 300.000 kuub beton mogelijk maakte voor de A24

De toerit van de Maasdeltatunnel in aanbouw onder het Scheur (mei 2023). In de buurt van het bouwterrein werd twee jaar geleden 9.000 kuub onderwaterbeton gestort voor de vloeren van de tunnel. ANP / Hollandse Hoogte / Hans van Rhoon

Wat doe je wanneer de opdracht krijgt om het beton te leveren voor een van de grootste infrastructuurprojecten van Nederland? Mebin liet het in de afgelopen jaren zien als betonleverancier voor de Blankenburgverbinding, een snelweg in aanbouw bij Rotterdam. Het bedrijf regelde de materialen, logistiek en mengsels voor de stort van ongeveer 300.000 kuub beton. Projectleider William Schippers vertelt over het project in een nieuwsbericht van het Betonhuis.  

Als het goed is kunnen weggebruikers vanaf volgend jaar over een nieuwe snelweg van de A15 naar de A20 bij Rotterdam — en vice versa. De weg in aanbouw staat bekend als de Blankenburgverbinding en wordt ook wel de A24 genoemd. Rijkswaterstaat gunde het project in 2018 aan drie aannemers voor een aanneemsom van meer dan 500 miljoen euro. De aannemers werken samen als bouwcombinatie Baak.

Mebin werd ingeschakeld als betonleverancier voor de verschillende bouwwerken in het project, waaronder de vloeren, daken en toeritten van twee tunnels. Het bedrijf ontwikkelde negentig verschillende betonmengsels, dacht mee over leveringsroutes en maakte een productieplan.

Mobiele betoncentrales

In totaal werd er in tweeëneenhalf jaar tijd ongeveer 300.000 kuub beton gestort. Mebin koos ervoor om het materiaal met twee mobiele betoncentrales te produceren, vertelt projectleider William Schippers: één aan de kant van Rozenburg en één aan de kant van Vlaardingen.

Mobiele betoncentrales zijn relatief snel op te bouwen in de buurt van een bouwterrein. “Dat laatste was voor de Blankenburgverbinding van groot belang.” De ligging van de centrales maakte het namelijk mogelijk om productiematerialen aan te voeren met 3.500 tot 4.000 tons schepen.

Volgens Schippers zijn dergelijke schepen vaak te groot voor traditionele betoncentrales, die zich doorgaans bevinden langs kleinere rivieren met ondiepere vaargeulen. Minder scheepvaartverkeer betekende in dit geval minder uitstoot, zegt de projectleider.

Negentig betonmengsels

Naast de logistiek zorgde Mebin voor de ontwikkeling van de mengsels voor het benodigde beton. Dat waren er negentig in totaal, vertelt Schippers. De verschillen zitten hem onder andere in de duurzaamheid van het materiaal en de tijd die het nodig heeft om uit te harden. “Voor de rijksweg is bijvoorbeeld een levensduur van 100 jaar vereist. Daar moesten passende betonmengsels voor komen.”

Om te zorgen dat de juiste mengsels op de juiste plekken werden gebruikt ging de betonleverancier al in het voortraject om tafel met de aannemers en Rijkswaterstaat. Uit de gesprekken kwam een ‘mengselcodelijst’ voort, zegt Schippers, met een unieke code voor elk soort beton. De codes, bijvoorbeeld ‘BAAK1500’ of ‘BAAK4000’, werden duidelijk vermeld op de bouwtekeningen die medewerkers ontvingen. Dat voorkwam fouten, zegt de projectleider.

Toekomst Blankenburgverbinding

Het meeste beton voor het project is inmiddels gestort. Volgens de huidige planning wordt de Blankenburgverbinding in 2024 opgeleverd. Vorige maand liet Rijkswaterstaat weten dat de Hollandtunnel, een van de twee nieuwe tunnels in het project, zo goed als klaar is. Hetzelfde geldt voor het wegdeel van de A20 dat werd verbreed om de verwachte toename in het verkeer aan te kunnen.

De Maasdeltatunnel, de tweede tunnel in het project, laat nog op zich wachten. De A24 gaat pas open wanneer deze tunnel onder de rivier het Scheur op zijn plek ligt. Rijkswaterstaat en Baak probeerden het tweede en laatste tunneldeel in april af te zinken, maar een kabel brak en de operatie liep mis. Op 8 oktober proberen de aannemers het opnieuw, liet Rijkswaterstaat vorige maand weten.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: Betonhuis

Journalist en redacteur voor Infrasite.