inschuiven dakdelen brittenpassage zuidasdok
Duwen en smeren

Miljoenen kilo’s beton glijden over de Zuidas

Het begin van de schuifoperatie op woensdagavond 10 augustus. Tussen de dakdelen in zie je een hydraulische vijzel die een van de dakdelen vooruit duwt. ANP / Sem van der Wal

De vierde en vijfde dakdelen van de toekomstige Brittenpassage zijn onderweg. Met ongeveer tien meter per uur glijden ze een voor een naar voren. De bestemming? Iets meer dan dertig meter verderop, boven de plek waar straks een nieuwe reizigerspassage komt te liggen bij station Amsterdam Zuid. De operatie ging op woensdagavond van start.

De dakdelen wegen respectievelijk drie en vier miljoen kilo. Vijf hydraulische vijzels duwen de betonnen constructies over schuifbanen vooruit. In de komende uren zijn er ongeveer 200 medewerkers op locatie aan het werk, schat een woordvoerder van bouwcombinatie Nieuw-Zuid. Een van hen is ongeveer een kwartier voordat de eerste centimeters worden gemaakt nog te zien bovenop een schuifbaan. De man brengt glijmiddel aan. Zo schuiven de dakdelen straks met minder weerstand door.

Hydraulische vijzels duwen een van de dakdelen vooruit. Het artikel gaat verder na de foto.   

Brittenpassage

Over een paar jaar zullen zeven delen het dak vormen van de Brittenpassage. De eerste drie liggen sinds augustus 2021 op hun plaats. Nu zijn de vierde en vijfde aan de beurt. Het station Amsterdam Zuid wordt uitgebreid met de reizigerspassage om de verwachte groei van het aantal reizigers aan te kunnen. Op dit moment zijn dat er 80.000 per dag; in de toekomst meer dan 200.000, zegt een woordvoerder op woensdagavond tegenover Infrasite in de bouwkeet.

Aannemers Mobilis, Boskalis en Van Gelder voeren het werk samen uit als bouwcombinatie Nieuw-Zuid. Bouwbedrijf Heijmans is op woensdag als onderaannemer aanwezig in Amsterdam om de schuifoperatie te regelen, waaronder de hydraulische vijzels.

Een medewerker naast een van de vijf hydraulische vijzels. Het uiteinde van de vijzel drukt tegen de zijkant van het dakdeel en duwt. © ProMedia Group / Geert van der Klugt

Een hap uit de A10 Zuid

Om ruimte te maken voor de dakdelen heeft de bouwcombinatie in de afgelopen dagen een hap genomen uit de A10 Zuid bij het station. Een deel van de weg is sinds zaterdag is afgesloten. Wie deze week in de trein langsreed kon het tientallen vierkante meters grote ‘gat’ in de A10 zelf zien. Hier staat op woensdagavond alleen nog de fundering van de snelweg. Op deze fundering komen de dakdelen te liggen.

In de week van 14 augustus gaat het wegdeel weer open en loopt de snelweg over de dakdelen die worden ingeschoven. Tot dan heeft de bouwcombinatie de tijd om een wegdek op de dakdelen aan te leggen. Het grind ligt er al. “Dat asfalteert straks lekker makkelijk”, vertelt projectleider Geo van Tintelen. De korrels knarsen onder zijn voeten terwijl hij bovenop een van de dakdelen loopt.

Het ‘gat’ in de A10 Zuid, gezien vanaf de grond. De dakdelen komen boven de opening te liggen achter de funderingspalen. © ProMedia Group / Geert van der Klugt

Zuidasdok

De snelweg zal niet voor altijd over de dakdelen heengaan. De bouw van de Brittenpassage is een van de stappen in het project Zuidasdok, dat naast de uitbreiding van het station draait om de verbreding en ondergrondse aanleg van de A10 Zuid in beide richting. Het is nu nog toekomstmuziek, maar over ongeveer tien jaar komt het zuidelijke wegdeel in een tunnel te liggen die ergens na 2024 onder de Brittenpassage wordt gebouwd. Tenminste, dat is op dit moment de planning.

De afronding van de passage wordt een paar jaar eerder verwacht. De bouwcombinatie wil het laatste dakdeel, dat voor een deel moet bestaan uit gerecycled slooppuin van de nabijgelegen Atrium-garage, in 2024 inschuiven. Volgens de huidige planning gaat de Brittenpassage drie jaar later open voor reizigers.

De huidige planning van het project Zuidasdok. © Zuidas.nl

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Miljoenen kilo’s beton glijden over de Zuidas | Infrasite
inschuiven dakdelen brittenpassage zuidasdok
Duwen en smeren

Miljoenen kilo’s beton glijden over de Zuidas

Het begin van de schuifoperatie op woensdagavond 10 augustus. Tussen de dakdelen in zie je een hydraulische vijzel die een van de dakdelen vooruit duwt. ANP / Sem van der Wal

De vierde en vijfde dakdelen van de toekomstige Brittenpassage zijn onderweg. Met ongeveer tien meter per uur glijden ze een voor een naar voren. De bestemming? Iets meer dan dertig meter verderop, boven de plek waar straks een nieuwe reizigerspassage komt te liggen bij station Amsterdam Zuid. De operatie ging op woensdagavond van start.

De dakdelen wegen respectievelijk drie en vier miljoen kilo. Vijf hydraulische vijzels duwen de betonnen constructies over schuifbanen vooruit. In de komende uren zijn er ongeveer 200 medewerkers op locatie aan het werk, schat een woordvoerder van bouwcombinatie Nieuw-Zuid. Een van hen is ongeveer een kwartier voordat de eerste centimeters worden gemaakt nog te zien bovenop een schuifbaan. De man brengt glijmiddel aan. Zo schuiven de dakdelen straks met minder weerstand door.

Hydraulische vijzels duwen een van de dakdelen vooruit. Het artikel gaat verder na de foto.   

Brittenpassage

Over een paar jaar zullen zeven delen het dak vormen van de Brittenpassage. De eerste drie liggen sinds augustus 2021 op hun plaats. Nu zijn de vierde en vijfde aan de beurt. Het station Amsterdam Zuid wordt uitgebreid met de reizigerspassage om de verwachte groei van het aantal reizigers aan te kunnen. Op dit moment zijn dat er 80.000 per dag; in de toekomst meer dan 200.000, zegt een woordvoerder op woensdagavond tegenover Infrasite in de bouwkeet.

Aannemers Mobilis, Boskalis en Van Gelder voeren het werk samen uit als bouwcombinatie Nieuw-Zuid. Bouwbedrijf Heijmans is op woensdag als onderaannemer aanwezig in Amsterdam om de schuifoperatie te regelen, waaronder de hydraulische vijzels.

Een medewerker naast een van de vijf hydraulische vijzels. Het uiteinde van de vijzel drukt tegen de zijkant van het dakdeel en duwt. © ProMedia Group / Geert van der Klugt

Een hap uit de A10 Zuid

Om ruimte te maken voor de dakdelen heeft de bouwcombinatie in de afgelopen dagen een hap genomen uit de A10 Zuid bij het station. Een deel van de weg is sinds zaterdag is afgesloten. Wie deze week in de trein langsreed kon het tientallen vierkante meters grote ‘gat’ in de A10 zelf zien. Hier staat op woensdagavond alleen nog de fundering van de snelweg. Op deze fundering komen de dakdelen te liggen.

In de week van 14 augustus gaat het wegdeel weer open en loopt de snelweg over de dakdelen die worden ingeschoven. Tot dan heeft de bouwcombinatie de tijd om een wegdek op de dakdelen aan te leggen. Het grind ligt er al. “Dat asfalteert straks lekker makkelijk”, vertelt projectleider Geo van Tintelen. De korrels knarsen onder zijn voeten terwijl hij bovenop een van de dakdelen loopt.

Het ‘gat’ in de A10 Zuid, gezien vanaf de grond. De dakdelen komen boven de opening te liggen achter de funderingspalen. © ProMedia Group / Geert van der Klugt

Zuidasdok

De snelweg zal niet voor altijd over de dakdelen heengaan. De bouw van de Brittenpassage is een van de stappen in het project Zuidasdok, dat naast de uitbreiding van het station draait om de verbreding en ondergrondse aanleg van de A10 Zuid in beide richting. Het is nu nog toekomstmuziek, maar over ongeveer tien jaar komt het zuidelijke wegdeel in een tunnel te liggen die ergens na 2024 onder de Brittenpassage wordt gebouwd. Tenminste, dat is op dit moment de planning.

De afronding van de passage wordt een paar jaar eerder verwacht. De bouwcombinatie wil het laatste dakdeel, dat voor een deel moet bestaan uit gerecycled slooppuin van de nabijgelegen Atrium-garage, in 2024 inschuiven. Volgens de huidige planning gaat de Brittenpassage drie jaar later open voor reizigers.

De huidige planning van het project Zuidasdok. © Zuidas.nl

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.