brittenpassage zuidasdok atrium-garage
Temidden van verkeer

Atrium-garage naar de sloop voor Zuidasdok, liggers worden gerecycled

De Brittenpassage in aanbouw op 12 april 2023. Op die dag werd er beton gestort. ANP / Koen van Weel

Mobilis, Boskalis en Van Gelder beginnen deze week met de sloop van de vloer in de oude Atrium-garage bij station Amsterdam Zuid. Het puin wordt gerecycled tot nieuw beton voor de bouw van het zevende en laatste dakdeel van de Brittenpassage, een nieuwe reizigerspassage in het station. 

De bouw van de Brittenpassage is een van de stappen in de uitbreiding van station Amsterdam Zuid. Het station wordt vernieuwd als onderdeel van het project Zuidasdok, een miljardenklus die verder bestaat uit het verbreden en ondergronds aanleggen van de A10 Zuid.

Op de plek waar de Brittenpassage komt te liggen staat op dit moment de Atrium-garage. De constructie van 144 meter lang en 21 meter diep is al jaren buiten gebruik, maar nog niet helemaal verwijderd. Dat kan ook niet zomaar, want de garage doet dienst als een fundering voor de A10, die boven de garage loopt.

Om ruimte te maken voor de Brittenpassage worden delen van de garage in fases gesloopt. Mobilis, Boskalis en Van Gelder voeren de klus samen uit als bouwcombinatie Nieuw-Zuid. Deze week maken de aannemers werk van de vloer tussen de twee parkeerlagen.

Slopen, recyclen en hergebruiken

“We kunnen de garage niet helemaal slopen, want dan zakt de A10 in”, zegt hoofduitvoerder Stephan Keizer op dinsdag in een online nieuwsbericht van de bouwcombinatie. “Er rijdt verkeer overheen, dus alles moet heel voorzichtig. Deze week sturen we karretjes naar binnen die we op afstand besturen. De karretjes duwen de liggers waaruit de vloer bestaat omhoog en rijden de liggers vervolgens naar buiten. Op ons werkterrein op de Eduard van Beinumstraat worden de liggers gesloopt en klaargemaakt voor transport.”

De bestemming van het puin is Zaanstad. Hier wordt het puin door recyclingbedrijf Urban Mine verwerkt in nieuw beton. Dat beton wordt later gebruikt als basis voor het zevende en laatste dakdeel van de Brittenpassage, zegt de bouwcombinatie. “Voor het geproduceerde beton is 80 procent minder CO2-uitstoot nodig dan voor beton dat op de traditionele manier wordt geproduceerd.”

Dakdelen inschuiven

Het gereyclede beton moet sterk zijn, want boven het betreffende dakdeel komt een metrospoor te lopen. Volgens de huidige projectplanning wordt het dakdeel in de zomer van 2024 onder het metrospoor ingeschoven. Ondertussen is de bouw van de rest van de Brittenpassage vol op gang. Op woensdag 9 augustus begint de inschuifoperatie van twee andere dakdelen, respectievelijk drie miljoen kilo en vier miljoen kilo zwaar. Op die dag zal Infrasite op de bouwlocatie in Amsterdam aanwezig zijn om verslag te doen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Atrium-garage naar de sloop voor Zuidasdok, liggers worden gerecycled | Infrasite
brittenpassage zuidasdok atrium-garage
Temidden van verkeer

Atrium-garage naar de sloop voor Zuidasdok, liggers worden gerecycled

De Brittenpassage in aanbouw op 12 april 2023. Op die dag werd er beton gestort. ANP / Koen van Weel

Mobilis, Boskalis en Van Gelder beginnen deze week met de sloop van de vloer in de oude Atrium-garage bij station Amsterdam Zuid. Het puin wordt gerecycled tot nieuw beton voor de bouw van het zevende en laatste dakdeel van de Brittenpassage, een nieuwe reizigerspassage in het station. 

De bouw van de Brittenpassage is een van de stappen in de uitbreiding van station Amsterdam Zuid. Het station wordt vernieuwd als onderdeel van het project Zuidasdok, een miljardenklus die verder bestaat uit het verbreden en ondergronds aanleggen van de A10 Zuid.

Op de plek waar de Brittenpassage komt te liggen staat op dit moment de Atrium-garage. De constructie van 144 meter lang en 21 meter diep is al jaren buiten gebruik, maar nog niet helemaal verwijderd. Dat kan ook niet zomaar, want de garage doet dienst als een fundering voor de A10, die boven de garage loopt.

Om ruimte te maken voor de Brittenpassage worden delen van de garage in fases gesloopt. Mobilis, Boskalis en Van Gelder voeren de klus samen uit als bouwcombinatie Nieuw-Zuid. Deze week maken de aannemers werk van de vloer tussen de twee parkeerlagen.

Slopen, recyclen en hergebruiken

“We kunnen de garage niet helemaal slopen, want dan zakt de A10 in”, zegt hoofduitvoerder Stephan Keizer op dinsdag in een online nieuwsbericht van de bouwcombinatie. “Er rijdt verkeer overheen, dus alles moet heel voorzichtig. Deze week sturen we karretjes naar binnen die we op afstand besturen. De karretjes duwen de liggers waaruit de vloer bestaat omhoog en rijden de liggers vervolgens naar buiten. Op ons werkterrein op de Eduard van Beinumstraat worden de liggers gesloopt en klaargemaakt voor transport.”

De bestemming van het puin is Zaanstad. Hier wordt het puin door recyclingbedrijf Urban Mine verwerkt in nieuw beton. Dat beton wordt later gebruikt als basis voor het zevende en laatste dakdeel van de Brittenpassage, zegt de bouwcombinatie. “Voor het geproduceerde beton is 80 procent minder CO2-uitstoot nodig dan voor beton dat op de traditionele manier wordt geproduceerd.”

Dakdelen inschuiven

Het gereyclede beton moet sterk zijn, want boven het betreffende dakdeel komt een metrospoor te lopen. Volgens de huidige projectplanning wordt het dakdeel in de zomer van 2024 onder het metrospoor ingeschoven. Ondertussen is de bouw van de rest van de Brittenpassage vol op gang. Op woensdag 9 augustus begint de inschuifoperatie van twee andere dakdelen, respectievelijk drie miljoen kilo en vier miljoen kilo zwaar. Op die dag zal Infrasite op de bouwlocatie in Amsterdam aanwezig zijn om verslag te doen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.