Hoe Wagenborg Nedlift de 600 tons Tegeler Brücke in één dag inschoof
De bovenbouw van de Tegeler Brücke werd eerder dit jaar in een dag tijd door Wagenborg Nedlift ingeschoven over een scheepvaartkanaal in Berlijn. We spraken het Nederlandse bedrijf om te achterhalen hoe je een 61 meter lang brugdeel van 600 ton tot op de centimer op zijn plaats brengt. Het antwoord ligt ergens tussen klimvijzels, sledebaansystemen, pontons en SPMT’s.
Net zoals Rijkswaterstaat hebben Duitse beheerders de handen vol aan het onderhoud van wegen en bruggen. Wagenborg Nedlift, een Nederlands bedrijf voor zwaar hijswerk en speciaal transport, werkt regelmatig over de grens. De aannemer stond eerder dit jaar voor de taak om een 61 meter lang brugdeel van 600 ton over het scheepvaartkanaal Berlijn-Spandau in te schuiven.
De zogeheten ‘Tegeler Brücke’ ligt op ongeveer vijftien kilometer afstand van het centrum van Berlijn. De weg over het kunstwerk bracht automobilisten tot een paar jaar geleden van en naar de binnenstad. Het verkeer rijdt op dit moment over een tijdelijke noodbrug, want de Tegeler Brücke wordt sinds december 2020 vervangen door een volledig nieuwe constructie. Als het meezit is die later dit jaar gereed.
Afgelopen januari werd vastgelegd hoe Wagenborg Nedlift de inschuifoperatie in een dag tijd uitvoerde. In de onderstaande video kan je het proces zelf zien. We spraken het bedrijf om de stappen van de operatie te begrijpen. Daarover lees je verder in de tekst onder de video.
Inschuifoperatie
Voordat de operatie begint staat er een tijdelijke kade klaar als platform om het 600 tons brugdeel vanaf op te tillen. Voor het tilwerk gebruikt Wagenborg Nedlift klimvijzels. Zodra de gewenste hoogte is bereikt drijft het bedrijf een speciaal opgebouwd ponton naar de kade waar het uiteinde van het brugdeel bovenuit steekt. Hier zal dit uiteinde later op steunen wanneer het ponton naar de overkant vaart.
Op het ponton staat een ondersteuningsconstructie met daarop een sledesysteem. Het brugdeel wordt op het sledesyteem bevestigd, wat het mogelijk maakt het om het brugdeel horizontaal te verplaatsen over een korte afstand. Het sledesysteem komt later van pas om het brugdeel in te schuiven op het landhoofd aan de overkant. Eerst zal het ponton naar de overkant varen.
Terwijl het ene uiteinde van het brugdeel op het ponton steunt staat het andere uiteinde op SPMT’s (Self Propelled Modular Transporters). De SPMT’s benutten een stuk weg op het landhoofd waar de brug vandaan wordt geschoven. De SPMT’s komen in beweging zodra het ponton begint aan de tocht naar de overkant. Alle voertuigen bewegen op hetzelfde tempo. De brug gaat langzaam voorwaarts over weg en water.
Wanneer het ponton de overkant bereikt heeft het brugdeel nog een stukje te gaan. De laatste meters worden met het sledesysteem gemaakt. Als laatste stap laat het team de brug zakken met behulp van klimvijzels. Daar houdt het werk van Wagenborg Nedlift op. De constructie wordt later door andere aannemers afgewerkt.
Op de foto zie je het ponton met het sledesysteem en daarbovenop het brugdeel. Deze foto werd genomen in de latere fase van de operatie, toen het ponton en het brugdeel de overkant van het kanaal hadden bereikt. Het artikel gaat verder onder de afbeelding.
Achter de schermen
Wagenborg Nedlift heeft een geschiedenis van zwaar hijswerk en speciaal transport. Infrasite neemt regelmatig een kijkje achter de schermen bij de operaties van de aannemer. Een kleine greep uit het aantal projecten in 2022 zijn de nieuwe brug over het Dortmund-Ems kanaal in Münster, een 1.500 tons spoorviaduct in Assenheim en een leiding- en verkeersbrug in Essen-Karnap.
Lees ook: