Bouwcombinatie plaatst dakdelen van miljoenen kilo’s bij station Amsterdam Zuid
Aannemers Mobilis, Boskalis en Van Gelder schuiven vanaf woensdagavond twee nieuwe dakdelen van respectievelijk drie en vier miljoen kilo op hun plek boven station Amsterdam Zuid.
Update: Infrasite was op woensdag op de bouwlocatie om te bekijken hoe ze het doen. Lees het nieuwe artikel hier.
De schuifoperatie maakt onderdeel uit van de vernieuwing van het station. Dat is een van de stappen in het project Zuidasdok. In totaal moeten er zeven dakdelen worden geplaatst. Samen vormen ze het dak van een nieuwe reizigerstunnel, de Brittenpassage, die het groeiende aantal reizigers in de toekomst op moet gaan vangen.
In augustus 2021 werden de eerste twee dakdelen ingeschoven. Om de twee nieuwe dakdelen deze week te kunnen plaatsen, worden een deel van het spoor en de omliggende snelwegen tijdelijk verwijderd. Sinds zaterdag is daarom een deel van de snelwegen A4 en A10 Zuid dicht. Naar verwachting kunnen de wegen op maandagochtend 14 augustus weer open. Infrasite is vanavond in Amsterdam om verslag te doen van de schuifoperatie.
Slopen en schuiven
Op de locatie waar de passage wordt gebouwd staat op dit moment de Atrium-garage. Dit gebouw wordt in fases gesloopt om ruimte te maken. Een technische uitdaging, zei de bouwcombinatie vorige week, want de garage doet dienst als fundering voor de A10, die boven het gebouw loopt.
Een deel van het slooppuin van de Atrium-garage gaat naar Zaanstad om door een recyclingsbedrijf verwerkt te worden in nieuw beton. Dat beton wordt later gebruikt als materiaal voor het zevende en laatste dakdeel van de Brittenpassage. Volgens de huidige projectplanning wordt dit dakdeel in de zomer van 2024 ingeschoven. De Brittenpassage moet in 2027 opengaan.
Lees ook: