zuidasdok brittenpassage amsterdam-zuid_
Vertraging dreigt

Zuidasdok staat op wankele poten, waarschuwt minister Harbers

Betonstort voor de uitbreiding van het station Amsterdam Zuid in april 2023. De uitbreiding is een van de opgaven binnen het project Zuidasdok. ANP / Koen van Weel

Het project Zuidasdok dreigt nog duurder uit te pakken dan verwacht. Ook is er mogelijk onvoldoende personeel voor de uitvoering. Dat zei minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat eerder deze week tegenover de Tweede Kamer. Hij waarschuwt over “grote onzekerheden” voor de planning en kosten van het miljardenproject.  

Het project Zuidasdok bestaat uit het verbreden en ondergronds aanleggen van de A10 Zuid. Er komen nieuwe rijstroken en het station Amsterdam-Zuid wordt uitgebreid. De opdracht werd in 2017 gegund aan bouwcombinatie Zuidplus (Heijmans, Hochtief en Fluor) voor een aanneemsom van bijna 1 miljard euro. In de jaren daarna wezen nieuwe begrotingen uit dat het project miljarden euro’s extra nodig heeft. Nu zegt minister Mark Harbers dat de kosten nog verder kunnen oplopen.

“Zuidasdok ervaart dagelijks de gevolgen van de onzekere geopolitieke situatie en de tekorten aan bouwmaterialen, lange levertijden en inflatie die daardoor ontstaan”, schrijft hij in een rapportage die eerder deze week naar de Tweede Kamer is gestuurd. “Het project heeft de komende jaren te maken met een tekort aan medewerkers, zowel bij de opdrachtgevers als aannemers en leveranciers. Deze onzekere omstandigheden zullen nog wel even aanhouden en zijn bepalend voor het hoge risicoprofiel van Zuidasdok, met grote onzekerheden voor planning en kosten.”

Wankele poten

Al in 2019 bleek het vanwege de kostenstijgingen niet haalbaar om het project door een enkele opdrachtnemer uit te laten voeren. Bouwcombinatie Zuidplus gooide het bijltje er destijds bij neer. Daarop besloten de opdrachtgevers het project in stukken te knippen en apart aan te besteden. Volgens de huidige planning moet het meeste werk in de komende jaren beginnen en tussen 2030 en 2036 worden opgeleverd.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Zuidasdok staat op wankele poten, waarschuwt minister Harbers | Infrasite
zuidasdok brittenpassage amsterdam-zuid_
Vertraging dreigt

Zuidasdok staat op wankele poten, waarschuwt minister Harbers

Betonstort voor de uitbreiding van het station Amsterdam Zuid in april 2023. De uitbreiding is een van de opgaven binnen het project Zuidasdok. ANP / Koen van Weel

Het project Zuidasdok dreigt nog duurder uit te pakken dan verwacht. Ook is er mogelijk onvoldoende personeel voor de uitvoering. Dat zei minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat eerder deze week tegenover de Tweede Kamer. Hij waarschuwt over “grote onzekerheden” voor de planning en kosten van het miljardenproject.  

Het project Zuidasdok bestaat uit het verbreden en ondergronds aanleggen van de A10 Zuid. Er komen nieuwe rijstroken en het station Amsterdam-Zuid wordt uitgebreid. De opdracht werd in 2017 gegund aan bouwcombinatie Zuidplus (Heijmans, Hochtief en Fluor) voor een aanneemsom van bijna 1 miljard euro. In de jaren daarna wezen nieuwe begrotingen uit dat het project miljarden euro’s extra nodig heeft. Nu zegt minister Mark Harbers dat de kosten nog verder kunnen oplopen.

“Zuidasdok ervaart dagelijks de gevolgen van de onzekere geopolitieke situatie en de tekorten aan bouwmaterialen, lange levertijden en inflatie die daardoor ontstaan”, schrijft hij in een rapportage die eerder deze week naar de Tweede Kamer is gestuurd. “Het project heeft de komende jaren te maken met een tekort aan medewerkers, zowel bij de opdrachtgevers als aannemers en leveranciers. Deze onzekere omstandigheden zullen nog wel even aanhouden en zijn bepalend voor het hoge risicoprofiel van Zuidasdok, met grote onzekerheden voor planning en kosten.”

Wankele poten

Al in 2019 bleek het vanwege de kostenstijgingen niet haalbaar om het project door een enkele opdrachtnemer uit te laten voeren. Bouwcombinatie Zuidplus gooide het bijltje er destijds bij neer. Daarop besloten de opdrachtgevers het project in stukken te knippen en apart aan te besteden. Volgens de huidige planning moet het meeste werk in de komende jaren beginnen en tussen 2030 en 2036 worden opgeleverd.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.