20 miljoen euro

Aanleg Cruquiusbrug opnieuw vertraagd, vergunning ontbreekt

Cruquiusbrug
De Cruquiusbrug in de zomer van 2020. Het kunstwerk werd nat gehouden om uitzettende brugdelen door hoge temperaturen te voorkomen. ANP / Robert Meerding

Aannemers Van Hattum en Blankevoort en Hollandia Infra kunnen pas begin volgend jaar aan de slag met de aanleg van de nieuwe Cruquiusbrug, zegt de provincie Noord-Holland in een online update. De eerste schop had eigenlijk dit jaar de grond in gemoeten, maar de provincie wacht nog op de stikstofvergunning die sinds het wegvallen van de bouwvrijstelling nodig is. 

De Cruquiusbrug ligt in de N201 tussen Haarlem, Heemstede en Hoofddorp. In januari 2020 schreef de provincie Noord-Holland een aanbesteding uit voor de vervanging van het kunstwerk. Een jaar later sleepten Van Hattum en Blankevoort en Hollandia Infra de opdracht binnen voor een aanneemsom van 20 miljoen euro.

Het plan was voor lange tijd om de eerste werkzaamheden dit jaar uit te voeren. Dat veranderde in november 2022, toen de bouwvrijstelling wegviel en de stikstofregels voor bouwprojecten werden aangescherpt. Net zoals veel andere projecten had de aanpak van de Cruquiusbrug een nieuwe natuurvergunning nodig. Het is inmiddels gelukt om die vergunning aan te vragen, zegt de provincie Noord-Holland op donderdag in een online update, maar de werkzaamheden zijn desondanks vertraagd.

“De start van de vervanging en renovatie verschuift naar begin 2024”, laat de opdrachtgever weten. In juli van vorig jaar maakte de provincie ook al een vertraging bekend. Destijds zei de provincie dat het project werd uitgesteld als gevolg van stijgende prijzen, een tekort aan personeel en schaarste van materialen door COVID-19 en de oorlog in Oekraïne. In november maakte de provincie meer geld beschikbaar en kwam het project weer op gang.

Nieuwe Cruquiusbrug

De rode draad van het ontwerp van de brug is altijd hetzelfde gebleven. De provincie liet het nieuwe kunstwerk ontwerpen volgens het IFD-principe, kort voor ‘industrieel, flexibel en demontabel’. “Dit betekent dat onderdelen op industriële schaal worden geproduceerd, flexibel inzetbaar zijn door verbindingen tussen elementen te standaardiseren, en gedemonteerd kunnen worden voor hergebruik.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Aanleg Cruquiusbrug opnieuw vertraagd, vergunning ontbreekt | Infrasite
20 miljoen euro

Aanleg Cruquiusbrug opnieuw vertraagd, vergunning ontbreekt

Cruquiusbrug
De Cruquiusbrug in de zomer van 2020. Het kunstwerk werd nat gehouden om uitzettende brugdelen door hoge temperaturen te voorkomen. ANP / Robert Meerding

Aannemers Van Hattum en Blankevoort en Hollandia Infra kunnen pas begin volgend jaar aan de slag met de aanleg van de nieuwe Cruquiusbrug, zegt de provincie Noord-Holland in een online update. De eerste schop had eigenlijk dit jaar de grond in gemoeten, maar de provincie wacht nog op de stikstofvergunning die sinds het wegvallen van de bouwvrijstelling nodig is. 

De Cruquiusbrug ligt in de N201 tussen Haarlem, Heemstede en Hoofddorp. In januari 2020 schreef de provincie Noord-Holland een aanbesteding uit voor de vervanging van het kunstwerk. Een jaar later sleepten Van Hattum en Blankevoort en Hollandia Infra de opdracht binnen voor een aanneemsom van 20 miljoen euro.

Het plan was voor lange tijd om de eerste werkzaamheden dit jaar uit te voeren. Dat veranderde in november 2022, toen de bouwvrijstelling wegviel en de stikstofregels voor bouwprojecten werden aangescherpt. Net zoals veel andere projecten had de aanpak van de Cruquiusbrug een nieuwe natuurvergunning nodig. Het is inmiddels gelukt om die vergunning aan te vragen, zegt de provincie Noord-Holland op donderdag in een online update, maar de werkzaamheden zijn desondanks vertraagd.

“De start van de vervanging en renovatie verschuift naar begin 2024”, laat de opdrachtgever weten. In juli van vorig jaar maakte de provincie ook al een vertraging bekend. Destijds zei de provincie dat het project werd uitgesteld als gevolg van stijgende prijzen, een tekort aan personeel en schaarste van materialen door COVID-19 en de oorlog in Oekraïne. In november maakte de provincie meer geld beschikbaar en kwam het project weer op gang.

Nieuwe Cruquiusbrug

De rode draad van het ontwerp van de brug is altijd hetzelfde gebleven. De provincie liet het nieuwe kunstwerk ontwerpen volgens het IFD-principe, kort voor ‘industrieel, flexibel en demontabel’. “Dit betekent dat onderdelen op industriële schaal worden geproduceerd, flexibel inzetbaar zijn door verbindingen tussen elementen te standaardiseren, en gedemonteerd kunnen worden voor hergebruik.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.