staalslakken
De Centrale As

Provincie sleept wegenbouwers voor rechter over kosten verwijdering staalslakken

Staalslakken zijn een bijproduct van staalproductie. Op de foto zie je hoe staalslakken worden afgegoten bij de staalfabriek van Tata Steel in IJmuiden (2022). ANP / Hollandse Hoogte / Laurens Bosch

De provincie Friesland start vóór augustus een rechtszaak tegen de wegenbouwbedrijven die het meest noordelijke deel van de Centrale As bouwden. De provincie wil dat de aannemers tot drie miljoen euro aan kosten betalen voor het verwijderen van staalslakken langs de provinciale weg bij Dokkum. Dat bevestigt gedeputeerde Avine Fokkens in een persbriefing tegenover Infrasite.  

De zaak kan meer dan een jaar duren, maar de provincie wil zo snel mogelijk beginnen met het verwijderen van de staalslakken. Vandaar financiert de provincie de werkzaamheden voor nu zelf, zegt Fokkens. Het plan is om de kosten later met een rechtszaak te verhalen bij de wegenbouwers van het betreffende wegdeel: Jansma, Roelofs en Van Spijker, die samenwerkten als aannemerscombinatie ‘It Slútstik’.

Staalslakken langs de Centrale As

De Centrale As is een meer dan twintig kilometer lange provinciale weg tussen Dokkum en Nijega. It Slútstik was jaren geleden verantwoordelijk voor de aanleg van ‘Noord 1’, een van de wegdelen waaruit het bouwproject bestond. Langs het wegdeel werden staalslakken gebruikt. Deze steentjes, een bijproduct van staalproductie, zijn een goedkoper maar riskanter alternatief voor bouwmaterialen als zand en grind.

Het risico van staalslakken is dat er schadelijke stoffen vrijkomen wanneer de steentjes in aanraking komen met grond- of regenwater. Desalniettemin zijn staalslakken voor de bouw van veel Nederlandse wegen gebruikt. Vaak worden de steentjes afgedekt om contact met water te voorkomen. Maar langs de Centrale As bij Dokkum ging het volgens de provincie Friesland mis. “Het water in de grond heeft de staalslakken bereikt”, aldus gedeputeerde Fokkens.

Conflict tussen aannemer en provincie

Om gezondheidsrisico’s te voorkomen wil de provincie de staalslakken verwijderen. De vraag is wie daarvoor gaat betalen. Friesland schat de kosten van de werkzaamheden op drie miljoen euro. Fokkens zei op dinsdag in een persbriefing dat de aannemerscombinatie tijdens de aanleg van de weg zelf heeft geopperd om staalslakken toe te passen. Daarom had de aannemerscombinatie volgens de provincie meer moeten doen om de huidige situatie te voorkomen.

“De wegenbouwers zeggen daarover: in hoeverre hadden wij kunnen weten dat dit zou gebeuren? Ons lijkt het verstandig om een rechter daar een uitspraak over te laten doen”, aldus Fokkens. “We nemen voor 1 augustus contact op met de rechtbank. Vervolgens is het de vraag hoe snel de rechtbank met de zaak begint.”

De procedure kan zomaar anderhalf jaar duren, zegt de gedeputeerde. “En omdat we niet willen wachten met het verwijderen van de staalslakken, financieren we de werkzaamheden voorlopig zelf. Als later blijkt dat we niet in ons recht zijn, dan zullen we immers zelf moeten betalen. Als we in ons gelijk worden gesteld, dan zullen we de kosten bij de aannemer verhalen.” De werkzaamheden gaan volgens Fokkens dit jaar nog van start.

Twee keer mis

Het wegdeel van It Slútstik is niet het enige deel van de Centrale As waarvoor staalslakken zijn gebruikt. Je vindt de steentjes ook langs wegdelen ‘Noord 3’ en ‘Noord 2’. Langs dat laatste wegdeel ontstonden eerder al problemen door het gekozen materiaal, maar hier hoeven de steentjes niet volledig te worden verwijderd, zegt Fokkens. Heijmans, het bedrijf dat het wegdeel bouwde, begon vorig jaar met het afdekken van de staalslakken. De aannemer draaide voor een deel van de kosten op.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Provincie sleept wegenbouwers voor rechter over kosten verwijdering staalslakken | Infrasite
staalslakken
De Centrale As

Provincie sleept wegenbouwers voor rechter over kosten verwijdering staalslakken

Staalslakken zijn een bijproduct van staalproductie. Op de foto zie je hoe staalslakken worden afgegoten bij de staalfabriek van Tata Steel in IJmuiden (2022). ANP / Hollandse Hoogte / Laurens Bosch

De provincie Friesland start vóór augustus een rechtszaak tegen de wegenbouwbedrijven die het meest noordelijke deel van de Centrale As bouwden. De provincie wil dat de aannemers tot drie miljoen euro aan kosten betalen voor het verwijderen van staalslakken langs de provinciale weg bij Dokkum. Dat bevestigt gedeputeerde Avine Fokkens in een persbriefing tegenover Infrasite.  

De zaak kan meer dan een jaar duren, maar de provincie wil zo snel mogelijk beginnen met het verwijderen van de staalslakken. Vandaar financiert de provincie de werkzaamheden voor nu zelf, zegt Fokkens. Het plan is om de kosten later met een rechtszaak te verhalen bij de wegenbouwers van het betreffende wegdeel: Jansma, Roelofs en Van Spijker, die samenwerkten als aannemerscombinatie ‘It Slútstik’.

Staalslakken langs de Centrale As

De Centrale As is een meer dan twintig kilometer lange provinciale weg tussen Dokkum en Nijega. It Slútstik was jaren geleden verantwoordelijk voor de aanleg van ‘Noord 1’, een van de wegdelen waaruit het bouwproject bestond. Langs het wegdeel werden staalslakken gebruikt. Deze steentjes, een bijproduct van staalproductie, zijn een goedkoper maar riskanter alternatief voor bouwmaterialen als zand en grind.

Het risico van staalslakken is dat er schadelijke stoffen vrijkomen wanneer de steentjes in aanraking komen met grond- of regenwater. Desalniettemin zijn staalslakken voor de bouw van veel Nederlandse wegen gebruikt. Vaak worden de steentjes afgedekt om contact met water te voorkomen. Maar langs de Centrale As bij Dokkum ging het volgens de provincie Friesland mis. “Het water in de grond heeft de staalslakken bereikt”, aldus gedeputeerde Fokkens.

Conflict tussen aannemer en provincie

Om gezondheidsrisico’s te voorkomen wil de provincie de staalslakken verwijderen. De vraag is wie daarvoor gaat betalen. Friesland schat de kosten van de werkzaamheden op drie miljoen euro. Fokkens zei op dinsdag in een persbriefing dat de aannemerscombinatie tijdens de aanleg van de weg zelf heeft geopperd om staalslakken toe te passen. Daarom had de aannemerscombinatie volgens de provincie meer moeten doen om de huidige situatie te voorkomen.

“De wegenbouwers zeggen daarover: in hoeverre hadden wij kunnen weten dat dit zou gebeuren? Ons lijkt het verstandig om een rechter daar een uitspraak over te laten doen”, aldus Fokkens. “We nemen voor 1 augustus contact op met de rechtbank. Vervolgens is het de vraag hoe snel de rechtbank met de zaak begint.”

De procedure kan zomaar anderhalf jaar duren, zegt de gedeputeerde. “En omdat we niet willen wachten met het verwijderen van de staalslakken, financieren we de werkzaamheden voorlopig zelf. Als later blijkt dat we niet in ons recht zijn, dan zullen we immers zelf moeten betalen. Als we in ons gelijk worden gesteld, dan zullen we de kosten bij de aannemer verhalen.” De werkzaamheden gaan volgens Fokkens dit jaar nog van start.

Twee keer mis

Het wegdeel van It Slútstik is niet het enige deel van de Centrale As waarvoor staalslakken zijn gebruikt. Je vindt de steentjes ook langs wegdelen ‘Noord 3’ en ‘Noord 2’. Langs dat laatste wegdeel ontstonden eerder al problemen door het gekozen materiaal, maar hier hoeven de steentjes niet volledig te worden verwijderd, zegt Fokkens. Heijmans, het bedrijf dat het wegdeel bouwde, begon vorig jaar met het afdekken van de staalslakken. De aannemer draaide voor een deel van de kosten op.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.