Cruquiusbrug. Afbeelding: provincie Noord-Holland

Slimmer bruggen bouwen met behulp van standaarden

Met behulp van een NTA-standaard komen tot een betere manier van bruggen ontwerpen en bouwen. Die aanpak wordt gehanteerd bij de vernieuwing van de Cruquiusbrug over de N201 in het Noord-Hollandse Heemstede. Tijdens en webinar over Industrieel, Flexibel en Demontabel (IFD) bouwen en ontwerpen van Platform WOW werd deze werkwijze nader toegelicht.

De brug in kwestie wordt in de jaren 2022 en 2023 circulair, energieneutraal en onderhoudsarm gemaakt door de combinatie Van Hattum en Blankevoort / Hollandia Infra. Aan de westelijke brug wordt groot onderhoud gepleegd en de oostelijke brug wordt vervangen en verbreed. Door de provincie Noord-Holland werd besloten om voor dit project een Nederlandse Technische Afspraak op te stellen, de NTA 8086.

Marcel Willemse legde namens de provincie uit dat eigenlijk bij elk soortgelijk project opnieuw wordt begonnen. “De NTA is opgesteld vanuit de wens om met alle betrokken partijen tot een mate van standaardisering te komen. Het is mooi om met vakgenoten uit diverse disciplines op basis van gelijkwaardigheid te verkennen hoe het slimmer kan.”

De NTA 8086 voor de IFD-bouw van beweegbare bruggen gaat over de dimensionering van de raakvlakken tussen de onderbouw, aanbruggen en de verschillende delen van een ophaalbrug en een basculebrug. Vertaald naar de praktijk: als je door raakvlakken vast te leggen bepaalde onderdelen van een brug gelijk maakt, weet je precies welke producten je erin kunt toepassen. Voor de NTA 1.0 zijn meer dan twintig raakvlakken uitgewerkt, gebaseerd op één maat beweegbare brug en de aanbruggen in twee maatklassen.

Eerste kennismaking met IFD

Maar werkt het ook in de praktijk? Met het ‘oefenproject’ Cruquiusbruggen kon meteen de vertaalslag worden gemaakt. Witteveen+Bos maakte het ontwerp op basis van de NTA. “Voor ons wat dat de eerste kennismaking met Industrieel, Flexibel en Demontabel werken”, legde Wouter de Vries uit. Eerst werd onderzocht welke ambities de provincie zoal heeft qua circulariteit en onderhoud, maar ook inzake minimale overlast voor de omgeving tijdens de uitvoering. De brug zal ook ooit weer ‘geoogst’ worden (want circulair), al is dat nog ver weg.

De commentaarversie van de NTA lag ten grondslag aan het eerste ontwerp. Daarbij viel onder meer op dat de standaard tot een mogelijk wel 20 procent grotere overspanning leidde .De doorvaarbreedte optimaliseren was nodig en omdat de raakvlakken hetzelfde bleken, kon dat veel praktischer worden doorgevoerd dan zonder de NTA het geval was geweest.

“Wij kunnen met IFD snel en adaptief ontwerpen en er zijn kansen voor parametrisch en programmatisch ontwerpen. De genoemde overdimensionering zit ons wel echt in de weg. En het is een nieuwe nieuwe werkmethode, dus je moet de leerpunten delen met vakgenoten”, vindt De Vries. “De NTA is ook nog niet af en we werken mee aan de versie 2.0. Dan gaat het met name om verdieping in maatklassen uitwerken en onderbouwen met berekeningen. De NTA is ook verbreed en de gebruiksvriendelijkheid is verbeterd met onderbouwing van de keuzes.”

NTA 2.0 al gebruikt

Noord-Holland ziet wel brood in deze methode en breidt de toepassing ervan uit. Marcel Willemse spreekt van een “mooie leercurve” in dit project. “We hebben in de praktijk gezien wat goed is en wat beter kan en dat ook toegepast. De NTA 8086 2.0 is ook al gebruikt bij het ontwerpen van een nieuwe brug. Verder zijn we bezig met NTA voor vaste bruggen en viaducten met 10 tot 55 meter overspanning, waarmee je ook een veel groter potentieel aanboort voor deze werkwijze.”

Lees ook: Aannemerscombinatie gaat Cruquiusbrug verduurzamen

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.