prins clausplein A12 A4 Den Haag
Netjes op tijd

Einde in zicht voor grootonderhoud A12 Prins Clausplein

Prins Clausplein bij Den Haag. Een schouwspel van viaducten. Rijkswaterstaat

Van Gelder en onderaannemers voeren in de aankomende weekenden de laatste werkzaamheden uit voor het grootonderhoud aan het Prins Clausplein, een knooppunt in de buurt van Den Haag. In enkele dagen vernieuwen de aannemers het asfalt, beton en de voegovergangen van een verbindingsboog met een viaduct. 

Een flinke klus, vertelt omgevingsmanager Michael Blatter van Rijkswaterstaat tegenover Infrasite. De verhardingen van de verbindingsboog en het viaduct beslaan duizenden vierkante meters. Het Prins Clausplein, waar de A12 en A4 elkaar kruisen, is een belangrijk knooppunt voor het wegennet in Zuid-Holland. Ruimte voor vertragingen heeft Van Gelder niet, want elke dag extra levert meer verkeershinder op.

Omgevingsmanager Blatter maakt zich geen zorgen. Van Gelder voerde dezelfde werkzaamheden in het afgelopen halfjaar uit voor de andere verbindingsbogen waaruit het Prins Clausplein bestaat. Tot nu toe verloopt het project zoals gepland. Naar verwachting is de aannemer over een paar weken klaar.

Asfalt, beton en voegovergangen

De twee aankomende weekenden zijn de laatste loodjes. Op de agenda: het grootonderhoud aan de verbindingsboog vanaf de A12 Utrecht naar de A4 Rotterdam. De weg wordt twee keer afgesloten, eerst van 28 april tot en met 1 mei en vervolgens van 12 mei tot en met 15 mei

De hoofduitvoerder en onderaannemers beginnen met de verwijdering van de asfaltlaag op de weg. Dat maakt het mogelijk om het onderliggende beton te repareren. Vervolgens brengt het team een nieuwe asfaltlaag aan. Ook worden de voegovergangen van het viaduct (tussenstukken bij elke pijler) gesloopt en herbouwd.

Daarnaast restaureert Van Gelder de waterafvoer om het kunstwerk waterdicht te maken. Verder worden de leuningen gecontroleerd. “Na de weekenden zullen we het een en ander moeten afronden, maar daarvoor zijn geen wegafsluitingen meer nodig”, zegt Blatter.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Einde in zicht voor grootonderhoud A12 Prins Clausplein | Infrasite
prins clausplein A12 A4 Den Haag
Netjes op tijd

Einde in zicht voor grootonderhoud A12 Prins Clausplein

Prins Clausplein bij Den Haag. Een schouwspel van viaducten. Rijkswaterstaat

Van Gelder en onderaannemers voeren in de aankomende weekenden de laatste werkzaamheden uit voor het grootonderhoud aan het Prins Clausplein, een knooppunt in de buurt van Den Haag. In enkele dagen vernieuwen de aannemers het asfalt, beton en de voegovergangen van een verbindingsboog met een viaduct. 

Een flinke klus, vertelt omgevingsmanager Michael Blatter van Rijkswaterstaat tegenover Infrasite. De verhardingen van de verbindingsboog en het viaduct beslaan duizenden vierkante meters. Het Prins Clausplein, waar de A12 en A4 elkaar kruisen, is een belangrijk knooppunt voor het wegennet in Zuid-Holland. Ruimte voor vertragingen heeft Van Gelder niet, want elke dag extra levert meer verkeershinder op.

Omgevingsmanager Blatter maakt zich geen zorgen. Van Gelder voerde dezelfde werkzaamheden in het afgelopen halfjaar uit voor de andere verbindingsbogen waaruit het Prins Clausplein bestaat. Tot nu toe verloopt het project zoals gepland. Naar verwachting is de aannemer over een paar weken klaar.

Asfalt, beton en voegovergangen

De twee aankomende weekenden zijn de laatste loodjes. Op de agenda: het grootonderhoud aan de verbindingsboog vanaf de A12 Utrecht naar de A4 Rotterdam. De weg wordt twee keer afgesloten, eerst van 28 april tot en met 1 mei en vervolgens van 12 mei tot en met 15 mei

De hoofduitvoerder en onderaannemers beginnen met de verwijdering van de asfaltlaag op de weg. Dat maakt het mogelijk om het onderliggende beton te repareren. Vervolgens brengt het team een nieuwe asfaltlaag aan. Ook worden de voegovergangen van het viaduct (tussenstukken bij elke pijler) gesloopt en herbouwd.

Daarnaast restaureert Van Gelder de waterafvoer om het kunstwerk waterdicht te maken. Verder worden de leuningen gecontroleerd. “Na de weekenden zullen we het een en ander moeten afronden, maar daarvoor zijn geen wegafsluitingen meer nodig”, zegt Blatter.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.