Laatste onderwaterbeton (foto: Vincent Basler bron: Dura Vermeer)
ONDERWATERBETON

Honderden duikers werkten aan Rottemerentunnel

Laatste onderwaterbeton (foto: Vincent Basler bron: Dura Vermeer)

Als er straks auto’s over het nieuwe gedeelte van de A16 bij Rotterdam rijden heeft niemand er meer erg in. Maar hier is opnieuw een stukje wegenbouwgeschiedenis geschreven.  Duikers speelden een grote rol in het het aanleggen van de Rottemerentunnel. Deze week werd hun aandeel in de klus afgerond.

De duikers werkten op de bodem van de met water gevulde bouwkuipen. Zij maakten de koppen van de funderingspalen en damwanden schoon. Ook legden zij wapeningsnetten, goed voor 14.000 ton aan staal. Om het werk snel klaar te krijgen werkten zij in ploegendiensten dag en nacht aan de vloer van de 2,2 kilometer lange Rottemerentunnel.

Nu het laatste onderwaterbeton voor de vloer van de tunnel is gestort zit hun werk er op. In totaal is de afgelopen anderhalf jaar ruim 122.400m³ beton gestort, verdeeld over 33 bouwkuipen. Daar vul je ruim 61 Olympische zwembaden mee, zeggen ze bij Dura Vermeer. Het grootste deel van de onderwaterbetonvloer van de 2,2 kilometer lange tunnel is gewapend, iets dat nog niet eerder op deze schaal is vertoond.

Duiker op de bouwplaats (foto: Frank de Roo bron: Dura Vermeer)
Duiker op de bouwplaats (foto: Frank de Roo bron: Dura Vermeer)

Dura Vermeer over het gebruik van onderwaterbeton

Het gebruiken van gewapend onderwaterbeton heeft een aantal voordelen. Zo zijn er veel minder kilo’s damwanden en minder heipalen en beton nodig en hoeft er minder grond te worden afgegraven. Er is ongeveer de helft minder aan beton nodig, omdat de werkvloer ook meteen de constructievloer is. Dat is beter voor het milieu en in tijden van grondstofschaarste een prettige bijkomstigheid. Bovendien zijn er minder logistieke bewegingen voor de aan- en afvoer van materiaal nodig geweest.

De toepassing van onderwaterbeton heeft echter nog een voordeel. Zo hoefde er tijdens het uitgraven van de bouwputten geen grondwater uit de omgeving onttrokken te worden. Na het inbrengen van damwanden werden de bouwkuipen gevuld met oppervlaktewater. Daarna werden onder water de vloeren gemaakt en zodra deze uitgehard en waterdicht waren, het water weggepompt om droog verder te kunnen werken.

Lees ook:

Viaduct schuift, auto’s razen er gewoon onderdoor

‘Dit is een onvervalst staatje Hollands Meesterschap!’

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Redactie