Asfalteren. Foto: Rijkswaterstaat

Twee voorstellen duurzame wegverharding ingediend bij Groeifonds

Rijkswaterstaat wil in 2030 volledig klimaatneutraal en circulair opereren. In dat verband vindt onder meer de overgang naar duurzame wegverharding plaats. Twee concepten daarvoor zijn nader uitgewerkt: biobased bitumen en een uitstootvrij asfaltcentrale. De voorstellen zijn nu ingediend bij het Nationaal Groeifonds.

Dat fonds is er om gewenste ontwikkelingen een steuntje in de rug te geven zodat ze sneller tot stand komen. De twee projecten voor duurzame wegverharding worden samen met vele anderen beoordeeld, en dat wordt weer vertaald in een advies aan het kabinet. Mogelijk leidt dat tot extra budget voor deze twee projecten. Volgens Rijkswaterstaat zou dat uiteraard mooi zijn, maar de ontwikkelingen moeten er niet vanaf hangen. Er valt namelijk veel te winnen bij de 90 vierkante kilometer asfalt die Rijkswaterstaat beheert. En dan vooral bij de productie het materiaal voor wegverharding omdat in die fase de meeste uitstoot plaatsvindt.

Bitumen vervangen door lignine

“Om die uitstoot terug te dringen, wil Rijkswaterstaat dat nieuwe asfaltcentrales emissieloos en circulair worden. Asfaltcentrales worden vooralsnog aangedreven door elektriciteit. Nieuwe energiebronnen, zoals waterstof, zijn een mogelijke oplossing. Daarnaast wil Rijkswaterstaat de grondstof in asfalt, bitumen, vervangen door lignine. Hierdoor ontstaat biobased bitumen. Dit draagt bij aan het terugdringen van de CO2-uitstoot en het gebruik van fossiele grondstoffen.”

Tempo van verandering omhoog

Benny Nieswaag, project- en programmamanager bij Rijkswaterstaat, legt uit waarom deze voorstellen nodig zijn. “De sector heeft zich de afgelopen jaren al op tal van manieren ontwikkeld. Maar willen we in 2030 volledig klimaatneutraal en circulair werken, dan moet het tempo van de verandering omhoog.” Hij vindt dat er sprake is van disruptieve voorstellen, waarbij RWS bovendien de rol van ‘launching customer’ speelt om de markt te stimuleren ermee aan de slag te gaan. “Je bent ideeën aan het bedenken die nog niet eerder zijn bedacht. Daarvoor moet je uit je comfortzone stappen en lef tonen.”

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.