Millenaar en Van Schaik A27. Foto: Heijmans

Heijmans, Dura Vermeer en Versluys nemen aandeel in asfaltvervoerder

De bouwbedrijven Heijmans, Dura Vermeer en Versluys Groep worden samen voor een derde aandeelhouder in Millenaar & Van Schaik. Dit bedrijf is gespecialiseerd in het transport van asfalt. De investering moet de alle betrokkenen helpen bij het verduurzamen van hun asfalttransport.

De participatie van de drie bouwers staat niet op zichzelf. Investeringsmaatschappij GLBN stapt eveneens voor een derde in. Van de huidige directeuren van Millenaar & Van Schaik stapt er één terug als aandeelhouder en houden de andere twee leden samen een derde van de aandelen in handen. Ad Hoefkens, Dirk Jan van Schaik en Dick Millenaar blijven de dagelijkse leiding verzorgen van het familibedrijf met 140 medewerkers.

Bouwproces verder verduurzamen

“De bouwbedrijven zijn klanten van het eerste uur van Millenaar & Van Schaik en waren daarmee voorkeurspartners voor participatie in het transportbedrijf”, leggen de nieuwe aandeelhouders uit. Zowel zij als de asfaltvervoerder “staan voor de uitdaging om de logistiek van het bouwproces verder te verduurzamen met onder meer de inrichting van emissieloze bouwplaatsen en het verder reduceren van de CO2-uitstoot en stikstof van transport en materieel.”

Millenaar & Van Schaik is voortdurend met die transitie bezig en de participatie van drie grote klanten maakt dat ze daar samen mee verder gaan, terwijl de continuïteit van het transportbedrijf door de nieuwe opzet gewaarborgd is. Door het instappen van GLBN gaan er bovendien deuren open naar andere markten dan de GWW, zodat het risico van investeren in verduurzaming beter kan worden gespreid. En voor GLBN is de participatie weer een manier om juist de GWW-markt te betreden.

Kiepwagens op waterstof

Alle vrachtwagens van het Millenaar & Van Schaik rijden al op de groenere dieselvariant HVO en in 2022 worden ook de eerste kiepwagens op waterstof in gebruik genomen. Samen met Volvo is een vijfassige vrachtauto ontwikkeld die met minder omvang hetzelfde laadvermogen heeft als voorheen, waardoor de milieubelasting kleiner is.

Lees ook de volgende artikelen:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.