maeslantkering
Werktuigbouwkunde

Aannemer gezocht voor vernieuwing dokdeuren Maeslantkering

De Maeslantkering in Hoek van Holland maakt deel uit van de Europoortkering, het laatste onderdeel van de Deltawerken. ANP / Hollandse Hoogte / Robin Utrecht

Rijkswaterstaat zoekt een aannemer die ervoor kan zorgen dat de dokdeuren van de Maeslantkering Noord en Zuid nog minstens twintig jaar meegaan. Dat maakt de beheerder deze week bekend in een aanbesteding op TenderNed. 

“De opdrachtnemer zal een groot deel van de dokdeursystemen moeten inspecteren, conserveren en verbeteren, zodat de deuren en andere onderdelen in de komende twintig jaar functioneren zoals ontworpen of beter”, zegt Rijkswaterstaat in een aanbestedingsdocument.

Staal, hydrauliek en sensoren

De dokdeursystemen bestaan onder andere uit stalen deuren, lieren, bewegingswerken, waterpompen en meetsensoren, legt de beheerder uit. De Maeslantkering heeft er twee: Noord en Zuid. “De stalen dokdeuren keren in gesloten stand het water vanuit de Nieuwe Waterweg. In open stand wordt het water juist doorgelaten via openingen die zijn afgedekt met hydraulisch aangedreven schuiven.”

Bij de dokdeuren horen sensoren die de waterstand meten, laat Rijkswaterstaat weten. Pompen maken het mogelijk om de waterstand in het dok te verlagen. De beheerder zoekt een aannemer die zowel de stalen deuren als de sensoren, pompen en bewegingswerken kan verbeteren. Bedrijven kunnen zich tot 23 oktober om 15:00 inschrijven voor de opdracht.

Delen van de dokdeursystemen werden in de afgelopen jaren al vernieuwd, maar volgens Rijkswaterstaat zijn er nog meer aanpassingen nodig om te zorgen dat de systemen in de komende twintig jaar blijven werken.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Aannemer gezocht voor vernieuwing dokdeuren Maeslantkering | Infrasite
maeslantkering
Werktuigbouwkunde

Aannemer gezocht voor vernieuwing dokdeuren Maeslantkering

De Maeslantkering in Hoek van Holland maakt deel uit van de Europoortkering, het laatste onderdeel van de Deltawerken. ANP / Hollandse Hoogte / Robin Utrecht

Rijkswaterstaat zoekt een aannemer die ervoor kan zorgen dat de dokdeuren van de Maeslantkering Noord en Zuid nog minstens twintig jaar meegaan. Dat maakt de beheerder deze week bekend in een aanbesteding op TenderNed. 

“De opdrachtnemer zal een groot deel van de dokdeursystemen moeten inspecteren, conserveren en verbeteren, zodat de deuren en andere onderdelen in de komende twintig jaar functioneren zoals ontworpen of beter”, zegt Rijkswaterstaat in een aanbestedingsdocument.

Staal, hydrauliek en sensoren

De dokdeursystemen bestaan onder andere uit stalen deuren, lieren, bewegingswerken, waterpompen en meetsensoren, legt de beheerder uit. De Maeslantkering heeft er twee: Noord en Zuid. “De stalen dokdeuren keren in gesloten stand het water vanuit de Nieuwe Waterweg. In open stand wordt het water juist doorgelaten via openingen die zijn afgedekt met hydraulisch aangedreven schuiven.”

Bij de dokdeuren horen sensoren die de waterstand meten, laat Rijkswaterstaat weten. Pompen maken het mogelijk om de waterstand in het dok te verlagen. De beheerder zoekt een aannemer die zowel de stalen deuren als de sensoren, pompen en bewegingswerken kan verbeteren. Bedrijven kunnen zich tot 23 oktober om 15:00 inschrijven voor de opdracht.

Delen van de dokdeursystemen werden in de afgelopen jaren al vernieuwd, maar volgens Rijkswaterstaat zijn er nog meer aanpassingen nodig om te zorgen dat de systemen in de komende twintig jaar blijven werken.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.