Lagere faalkans

Hollandse IJsselkering gaat op de schop voor 12 miljoen euro

hollandse ijsselkering
De achterkant van een van de schuiven van de Hollandse IJsselkering. De stormvloedkering is het eerste van de dertien Deltawerken. Rijkswaterstaat

De Hollandse IJsselkering, een van de dertien Deltawerken, wordt vernieuwd. Dat maken het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Rijkswaterstaat in een online update bekend. Door de stormvloedkering te versterken hoopt het ministerie dat toekomstige dijkversterkingen minder zwaar en hoog uitgevoerd hoeven te worden. Dat moet geld gaan besparen en overlast door werkzaamheden beperken.

Met het besluit maakt het ministerie bijna 12 miljoen euro beschikbaar voor aanpassingen van de Hollandse IJsselkering. Het doel is om de faalkans van de stormvloedkering kleiner te maken. Met andere woorden: het risico dat de kering niet sluit wanneer dat nodig is moet omlaag.

Eerder lag de norm op één op de 200. Nu verhoogt minister Mark Harbers de lat naar één op de 1.500. De werkzaamheden die daarvoor nodig zijn worden door Rijkswaterstaat in gang gezet, zei de beheerder eerder deze week in een online update. “Vóór 2030 worden aanpassingen gedaan aan de noodbediening, de datakabel en het bewegingswerk van de noordelijke schuif. In het akkoord wordt ook al vooruitgekeken naar 2050. Het is de bedoeling om de faalkans dan nog verder te verlagen naar één op de 2.000.”

Minder geld naar dijkversterkingen

Volgens Rijkswaterstaat wordt de miljoeneninvestering dubbel en dwars terugverdiend. Door de stormvloedkering betrouwbaarder te maken hoeven dijken minder betrouwbaar te zijn, zegt de beheerder. Rijkswaterstaat stelt dat meerdere dijkversterkingsprojecten minder geld zullen kosten en minder overlast zullen veroorzaken.

Het eerste project dat volgens de beheerder van het besluit “profiteert” is Krachtige IJsseldijken Krimpenerwaard, oftewel KIJK. “Om ook bij hogere waterstanden het gebied te kunnen beschermen, moet het dijktraject tussen Gouderak en Krimpen aan den IJssel worden versterkt en verhoogd. Door de aanpassing van de Hollandse IJsselkering besparen we op deze versterking ongeveer vier tot vijf keer meer geld dan de aanpassing van de kering kost. Bovendien is er minder overlast voor bewoners.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Hollandse IJsselkering gaat op de schop voor 12 miljoen euro | Infrasite
Lagere faalkans

Hollandse IJsselkering gaat op de schop voor 12 miljoen euro

hollandse ijsselkering
De achterkant van een van de schuiven van de Hollandse IJsselkering. De stormvloedkering is het eerste van de dertien Deltawerken. Rijkswaterstaat

De Hollandse IJsselkering, een van de dertien Deltawerken, wordt vernieuwd. Dat maken het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Rijkswaterstaat in een online update bekend. Door de stormvloedkering te versterken hoopt het ministerie dat toekomstige dijkversterkingen minder zwaar en hoog uitgevoerd hoeven te worden. Dat moet geld gaan besparen en overlast door werkzaamheden beperken.

Met het besluit maakt het ministerie bijna 12 miljoen euro beschikbaar voor aanpassingen van de Hollandse IJsselkering. Het doel is om de faalkans van de stormvloedkering kleiner te maken. Met andere woorden: het risico dat de kering niet sluit wanneer dat nodig is moet omlaag.

Eerder lag de norm op één op de 200. Nu verhoogt minister Mark Harbers de lat naar één op de 1.500. De werkzaamheden die daarvoor nodig zijn worden door Rijkswaterstaat in gang gezet, zei de beheerder eerder deze week in een online update. “Vóór 2030 worden aanpassingen gedaan aan de noodbediening, de datakabel en het bewegingswerk van de noordelijke schuif. In het akkoord wordt ook al vooruitgekeken naar 2050. Het is de bedoeling om de faalkans dan nog verder te verlagen naar één op de 2.000.”

Minder geld naar dijkversterkingen

Volgens Rijkswaterstaat wordt de miljoeneninvestering dubbel en dwars terugverdiend. Door de stormvloedkering betrouwbaarder te maken hoeven dijken minder betrouwbaar te zijn, zegt de beheerder. Rijkswaterstaat stelt dat meerdere dijkversterkingsprojecten minder geld zullen kosten en minder overlast zullen veroorzaken.

Het eerste project dat volgens de beheerder van het besluit “profiteert” is Krachtige IJsseldijken Krimpenerwaard, oftewel KIJK. “Om ook bij hogere waterstanden het gebied te kunnen beschermen, moet het dijktraject tussen Gouderak en Krimpen aan den IJssel worden versterkt en verhoogd. Door de aanpassing van de Hollandse IJsselkering besparen we op deze versterking ongeveer vier tot vijf keer meer geld dan de aanpassing van de kering kost. Bovendien is er minder overlast voor bewoners.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.