brug over de noord alblasserdam
Onderzoek loopt

Megajacht kan niet verder door storing van Brug over de Noord

Een binnenvaartschip bij de Brug over de Noord in Alblasserdam. Dit schip kan onder de brug door, maar voor hogere schepen moet die open. Dat is afgelopen woensdag niet gelijk gelukt. ANP / Hollandse hoogte / Peter Hilz

De Brug over de Noord in Alblasserdam zou op woensdag opengaan voor een megajacht van Oceanco, maar de brugklep wilde niet omhoog door een storing. Het probleem is in de avond verholpen en de oorzaak wordt onderzocht, vertelt een woordvoerder van Rijkswaterstaat op donderdag tegenover Infrasite.

De slagbomen waren al naar beneden om de jacht door te laten, waardoor ook het wegverkeer stilstond. Rijkswaterstaat was ter plaatse en heeft de storing rond 21:00 opgelost.

De beheerder wil de brug uit 1939 al langer renoveren om verdere problemen te voorkomen. “Op dit moment zijn we bezig met de voorbereidingen. De werkzaamheden in 2025 en 2026 veroorzaken hinder voor zowel weg- als scheepvaartverkeer”, zegt Rijkswaterstaat op haar website.

De Tranquility van Oceanco. Volgens de lokale krant Alblasserdamsnieuws.nl was dit de jacht die op woensdag moest wachten. Het artikel gaat verder onder de foto. © Oceancoyacht.com oceanco tranquility

Nathouden

De Brug over de Noord is een van de drie Zuid-Hollandse bruggen die tot en met maandag door de beheerder wordt gekoeld. Zo wil Rijkswaterstaat tijdens het warme weer voorkomen dat stalen onderdelen uitzetten en schade veroorzaken. Of er een verband is tussen de hitte en de storing in Alblasserdam, is nog niet bekend. Het onderzoek naar de oorzaak loopt.

De andere twee bruggen die worden gekoeld zijn de Spijkenisserbrug en de verkeersbrug Dordrecht. De beheerder zet bij Dordrecht en Alblasserdam een blusboot in, terwijl de Spijkenisserbrug verkoeling krijgt van een tankwagen en waterslangen.

In de afgelopen jaren zijn op diverse bruggen sensoren aangebracht die informatie geven over de toestand van de brug. Op basis daarvan kan Rijkswaterstaat besluiten om een koelplan in werking te stellen en maatregelen te nemen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Megajacht kan niet verder door storing van Brug over de Noord | Infrasite
brug over de noord alblasserdam
Onderzoek loopt

Megajacht kan niet verder door storing van Brug over de Noord

Een binnenvaartschip bij de Brug over de Noord in Alblasserdam. Dit schip kan onder de brug door, maar voor hogere schepen moet die open. Dat is afgelopen woensdag niet gelijk gelukt. ANP / Hollandse hoogte / Peter Hilz

De Brug over de Noord in Alblasserdam zou op woensdag opengaan voor een megajacht van Oceanco, maar de brugklep wilde niet omhoog door een storing. Het probleem is in de avond verholpen en de oorzaak wordt onderzocht, vertelt een woordvoerder van Rijkswaterstaat op donderdag tegenover Infrasite.

De slagbomen waren al naar beneden om de jacht door te laten, waardoor ook het wegverkeer stilstond. Rijkswaterstaat was ter plaatse en heeft de storing rond 21:00 opgelost.

De beheerder wil de brug uit 1939 al langer renoveren om verdere problemen te voorkomen. “Op dit moment zijn we bezig met de voorbereidingen. De werkzaamheden in 2025 en 2026 veroorzaken hinder voor zowel weg- als scheepvaartverkeer”, zegt Rijkswaterstaat op haar website.

De Tranquility van Oceanco. Volgens de lokale krant Alblasserdamsnieuws.nl was dit de jacht die op woensdag moest wachten. Het artikel gaat verder onder de foto. © Oceancoyacht.com oceanco tranquility

Nathouden

De Brug over de Noord is een van de drie Zuid-Hollandse bruggen die tot en met maandag door de beheerder wordt gekoeld. Zo wil Rijkswaterstaat tijdens het warme weer voorkomen dat stalen onderdelen uitzetten en schade veroorzaken. Of er een verband is tussen de hitte en de storing in Alblasserdam, is nog niet bekend. Het onderzoek naar de oorzaak loopt.

De andere twee bruggen die worden gekoeld zijn de Spijkenisserbrug en de verkeersbrug Dordrecht. De beheerder zet bij Dordrecht en Alblasserdam een blusboot in, terwijl de Spijkenisserbrug verkoeling krijgt van een tankwagen en waterslangen.

In de afgelopen jaren zijn op diverse bruggen sensoren aangebracht die informatie geven over de toestand van de brug. Op basis daarvan kan Rijkswaterstaat besluiten om een koelplan in werking te stellen en maatregelen te nemen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.