Brugbediencentrale Steekterpoort

Pilz realiseert unieke koppeling brugbediencentrales Zuid-Holland

Foto ter illustratie. De brugbediencentrale Steekterpoort. Sander Foederer / Rijkswaterstaat

Een gloednieuwe bediencentrale in Den Haag. Met maar liefst 24 bedienplekken waarmee ook beweegbare bruggen in Alphen aan den Rijn, Leiden en Leidschendam kunnen worden bestuurd. Dat realiseert Pilz in opdracht van de Provincie Zuid-Holland. Over de slimme software die dit mogelijk maakt zegt projectleider Emiel van Zundert: “Bij andere provincies heb ik zo’n systeem nog niet gezien. Het is een unieke oplossing voor Zuid-Holland.”

De provincie Zuid-Holland beheert vele tientallen ‘beweegbare kunstwerken’. Hieronder verstaan we bruggen die open en dicht moeten kunnen. “Het overgrote deel daarvan wordt bediend vanuit bediencentrales.” Aan Pilz, een gerenommeerde bedrijf met vestigingen over de hele wereld is het realiseren van een veilige, goed werkende en prettig bedienbare besturing gegund. Uitgangspunt van Pilz is dat bij alles wat het bedrijf doet, de wereld veiliger wordt voor mens, machine en milieu.

Gekoppelde bediening

De vaartrajecten met een gekoppelde bediening strekken zich uit van Alphen aan den Rijn tot Leiden en Leidschendam. Over de bediencentrale Steekterpoort in Alphen aan den Rijn: “Door onze applicatie kan de bediening daar worden herverdeeld als dat nodig is. Zo kan in Steekterpoort de bediening van bruggen op andere locaties worden overgenomen. Daarvoor zijn hier eerder al 16 bedienplekken gerealiseerd.” Voor het overnemen van de bediening van bruggen die gekoppeld zijn aan andere centrales dan alleen Alphen aan den Rijn, kunnen er tal van redenen zijn. Denk aan onverwachte drukte, een ongeluk of gevaarlijke situatie of uitval van personeel.

Artikel gaat verder na de foto. © Rijkswaterstaat

Hefbrug Gouwesluis in Alphen aan den Rijn bij brugbediencentrale Steekterpoort.

Veilig en overzichtelijk

“De PLC software applicatie voor de bediencentrales Alphen aan den Rijn, Leiden en Leidschendam wordt nu uitgebreid. Koningspoort in Den Haag komt erbij. Daar komt een hele nieuwe centrale met 24 bedienplekken, waarvan 4 van de 24 een dubbelfunctie hebben. Ook daarmee kunnen dankzij de koppeling langs het hele vaarttraject bruggen worden bediend, maar deze 4 plekken bieden ook toegang tot een testomgeving. Zo kunnen allerlei praktische aanpassingen, bijvoorbeeld een noodstopfunctionaliteit, worden getest om daarna op een veilige manier te worden geïmplementeerd in de bediencentrale.”

Er zijn nog meer slimme oplossingen in deze software. Die zijn er vooral op gericht om het systeem veilig en overzichtelijk te houden en eventuele fouten makkelijk vindbaar te maken. Als een aanpassing gewenst is of een probleem dient te worden opgelost, zorgt deze aanpak niet alleen voor minder ergernis, maar leidt deze er ook toe dat minder arbeidsuren benodigd zijn.

Mensenwerk

Hoe slim en up-to-date de software echter ook is, het bedienen van bruggen blijft uiteindelijk mensenwerk. “We willen het mensen zo makkelijk mogelijk maken. De basis is een drieknopsbediening: ‘terug’, ‘stop’ en ‘verder’. De betrouwbaarheid, de gebruiksvriendelijkheid en onze unieke oplossing voor het koppelen van bediencentrales bieden ruimte voor extra inzet bij calamiteiten. Ook bij personeelstekort kan dit systeem helpen en geld besparen. Echt mooi werk.”

Meer weten? Ga naar de website van Pilz.

Lees ook:

Auteur: Helmut de Hoogh

Pilz realiseert unieke koppeling brugbediencentrales Zuid-Holland | Infrasite
Brugbediencentrale Steekterpoort

Pilz realiseert unieke koppeling brugbediencentrales Zuid-Holland

Foto ter illustratie. De brugbediencentrale Steekterpoort. Sander Foederer / Rijkswaterstaat

Een gloednieuwe bediencentrale in Den Haag. Met maar liefst 24 bedienplekken waarmee ook beweegbare bruggen in Alphen aan den Rijn, Leiden en Leidschendam kunnen worden bestuurd. Dat realiseert Pilz in opdracht van de Provincie Zuid-Holland. Over de slimme software die dit mogelijk maakt zegt projectleider Emiel van Zundert: “Bij andere provincies heb ik zo’n systeem nog niet gezien. Het is een unieke oplossing voor Zuid-Holland.”

De provincie Zuid-Holland beheert vele tientallen ‘beweegbare kunstwerken’. Hieronder verstaan we bruggen die open en dicht moeten kunnen. “Het overgrote deel daarvan wordt bediend vanuit bediencentrales.” Aan Pilz, een gerenommeerde bedrijf met vestigingen over de hele wereld is het realiseren van een veilige, goed werkende en prettig bedienbare besturing gegund. Uitgangspunt van Pilz is dat bij alles wat het bedrijf doet, de wereld veiliger wordt voor mens, machine en milieu.

Gekoppelde bediening

De vaartrajecten met een gekoppelde bediening strekken zich uit van Alphen aan den Rijn tot Leiden en Leidschendam. Over de bediencentrale Steekterpoort in Alphen aan den Rijn: “Door onze applicatie kan de bediening daar worden herverdeeld als dat nodig is. Zo kan in Steekterpoort de bediening van bruggen op andere locaties worden overgenomen. Daarvoor zijn hier eerder al 16 bedienplekken gerealiseerd.” Voor het overnemen van de bediening van bruggen die gekoppeld zijn aan andere centrales dan alleen Alphen aan den Rijn, kunnen er tal van redenen zijn. Denk aan onverwachte drukte, een ongeluk of gevaarlijke situatie of uitval van personeel.

Artikel gaat verder na de foto. © Rijkswaterstaat

Hefbrug Gouwesluis in Alphen aan den Rijn bij brugbediencentrale Steekterpoort.

Veilig en overzichtelijk

“De PLC software applicatie voor de bediencentrales Alphen aan den Rijn, Leiden en Leidschendam wordt nu uitgebreid. Koningspoort in Den Haag komt erbij. Daar komt een hele nieuwe centrale met 24 bedienplekken, waarvan 4 van de 24 een dubbelfunctie hebben. Ook daarmee kunnen dankzij de koppeling langs het hele vaarttraject bruggen worden bediend, maar deze 4 plekken bieden ook toegang tot een testomgeving. Zo kunnen allerlei praktische aanpassingen, bijvoorbeeld een noodstopfunctionaliteit, worden getest om daarna op een veilige manier te worden geïmplementeerd in de bediencentrale.”

Er zijn nog meer slimme oplossingen in deze software. Die zijn er vooral op gericht om het systeem veilig en overzichtelijk te houden en eventuele fouten makkelijk vindbaar te maken. Als een aanpassing gewenst is of een probleem dient te worden opgelost, zorgt deze aanpak niet alleen voor minder ergernis, maar leidt deze er ook toe dat minder arbeidsuren benodigd zijn.

Mensenwerk

Hoe slim en up-to-date de software echter ook is, het bedienen van bruggen blijft uiteindelijk mensenwerk. “We willen het mensen zo makkelijk mogelijk maken. De basis is een drieknopsbediening: ‘terug’, ‘stop’ en ‘verder’. De betrouwbaarheid, de gebruiksvriendelijkheid en onze unieke oplossing voor het koppelen van bediencentrales bieden ruimte voor extra inzet bij calamiteiten. Ook bij personeelstekort kan dit systeem helpen en geld besparen. Echt mooi werk.”

Meer weten? Ga naar de website van Pilz.

Lees ook:

Auteur: Helmut de Hoogh