Bijzondere onderhoudswerkzaamheden aan Moerdijkbrug

Sinds vorige maand voert Rijkswaterstaat specialistisch onderhoud uit aan de Moerdijkbrug. Uit onderzoek blijkt dat de stalen onderdelen van de opleggingen waar de brug op steunt, zijn aangetast door slijtage en corrosie en gereviseerd moeten worden. Om de opleggingen te verwijderen, wordt het stalen brugdek één centimeter omhoog gebracht. Dit terwijl het verkeer gewoon met 120 kilometer per uur over de brug raast.

De Moerdijkbrug is met haar overspanning van ruim een kilometer de langste rivierbrug van Nederland. De brug steunt op aluminium bolsegmentopleggingen, met stalen vul- of glijdplaten. Deze opleggingen bevinden zich aan de bovenzijde van de pijlers waar de brug op rust. De kunststof en stalen onderdelen van negen van de 44 opleggingen moeten nu gereviseerd worden. Dit is bijzonder, want in de hele levensduur van de brug komt dit onderhoud slechts één of twee keer voor. Bovendien zijn de brug en de bolsegmentopleggingen geheel op elkaar afgestemd, waardoor de opleggingen de bewegingen van de brug moeiteloos opvangen. Dat maakt het uitvoeren van onderhoud aan de opleggingen bijzonder complex.

Technisch complex
Rijkswaterstaat heeft het contract voor de uitvoering gegund aan specialistisch aannemer Freyssinet, die de klus voor het eind van het jaar geklaard moet hebben. Om de opleggingen te kunnen verwijderen voor revisie, wordt het brugdek met hydraulische borgmoervijzels één centimeter omhoog gebracht. Er wordt een tijdelijke oplegging geplaatst, waarna de brug weer zakt. De bolsegmentopleggingen worden met een kraan op een boot geladen en vervolgens met een vrachtwagen naar de gespecialiseerde werkplaats in Duitsland vervoerd. Bij terugkomst van de gereviseerde opleggingen wordt het dek weer omhoog gebracht, worden de tijdelijke opleggingen verwijderd en de gereviseerde opleggingen teruggeplaatst. Het hele proces wordt zonder hinder voor het weg- en vaarwegverkeer uitgevoerd.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Rijkswaterstaat Dienst Noord-Brabant