‘Veel bruggen, tunnels, viaducten en waterwegen krakkemikkig’

Korporaal van de mariniers Jeroen Houwelingbrug Purmerend
De pijlers onder de Korporaal van de mariniers Jeroen Houwelingbrug worden de komende maanden versterkt. Rijkswaterstaat

In de nacht van donderdag op vrijdag – morgennacht dus – beginnen de werkzaamheden aan de A7, en dan met name aan de brug bij Purmerend over het Noordhollands Kanaal. Er wordt dan een totale verkeerschaos verwacht. Volgens Transport en Logistiek Nederland (TLN) is sprake van een structureel probleem. “Ons land verwaarloost zijn infrastructuur”, zegt de bestuursvoorzitter van de ondernemersorganisatie tegen het Noordhollands Dagblad.

Het is duidelijk: de brug bij Purmerend is oud en versleten en kan het gewicht van zwaar vrachtverkeer niet meer dragen. Trucks mogen er al sinds eind 2022 niet meer overheen. Op 5 april begint Rijkswaterstaat met de grote onderhouds- en renovatieklus aan de brug over het Noordhollands Kanaal. De werkzaamheden duren ijs en weder dienende tot 1 september.

Tot dan zullen de weggebruikers van dit drukke deel van de A7 moeten afzien, want de nu al drukke en lange ochtend- en avondspits wordt nóg drukker en langer. Automobilisten krijgen te maken met versmalde rijstroken op de brug én afgesloten toe- en afritten. Dit laatste om sluipverkeer te voorkomen. De chaos wordt enorm, zo is de verwachting, waarbij er door Rijkswaterstaat zelfs een beroep werd gedaan op gebruikers van de A7 om gedurende de komende maanden zoveel mogelijk thuis te werken.

Elisabeth Post, bestuursvoorzitter van Transport en Logistiek Nederland schat in dat de schade voor transportondernemers de 50 miljoen euro zal belopen. Zij moesten al vele kilometers omrijden, maar daar komt nu nog eens extra vertraging door te verwachte files bij.

Volgens Post zijn de problemen met het kunstwerk bij Purmerend symptomatisch voor de staat van veel bruggen, tunnels, viaducten en waterwegen in Nederland. “Die kan je rustig krakkemikkig noemen”, zegt Post tegen de krant. “Voor onderhoud en beheer wordt al jaren structureel te weinig uitgetrokken. Er gaat nu elk jaar 2,1 miljard euro te weinig naar onderhoud en beheer. De Nederlandse infrastructuur mag dan van een hoog niveau zijn, maar we zijn de boel gewoon aan het uitwonen.”

‘Rijkswaterstaat doet zijn best’

Post somt dan kunstwerken op die er niet best aan toe zijn: de Haringvlietbrug, de Van Brienenoordbrug, de Vollenhoventunnel bij Zeist, de brug Kootstertille en de Prinses Margriettunnel in Friesland, het Julianakanaal, de Galecopperbrug bij Utrecht en de Nelson Mandela voetgangersbrug over de A12 in Zoetermeer.

“Het patroon is steeds hetzelfde”, zegt ze. “Altijd was de toestand veel slechter dan gedacht. Vervolgens worden gebruikers overvallen met langdurige werkzaamheden. Het vrachtverkeer is altijd het eerste slachtoffer, want de eerste maatregel die je kunt nemen is een beperking voor het zwaar vervoer. Met planmatig, geregeld onderhoud van vaak naoorlogse kunstwerken met een levensduur van 50, 60 jaar waren de werkzaamheden bij de brug bij Purmerend bijvoorbeeld niet zo ingrijpend geweest, denkt Post. “Dan had het allemaal niet zo lang hoeven duren.”

Overigens is de tirade van Post niet bedoeld richting Rijkswaterstaat. “Daar doen ze hun best met de middelen die ze hebben. Belastingbetalend Nederland brengt jaarlijks zo’n 18 miljard euro aan accijnzen, wegenbelasting en belasting van personenauto’s en motorrijwielen in het laatje, maar slechts zes miljard daarvan gaat naar infrastructuur. Twaalf miljard gaat dus naar andere bestedingen. Die zijn ongetwijfeld nuttig, maar iemand betaalt de rekening.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van Infrasite.nl.

‘Veel bruggen, tunnels, viaducten en waterwegen krakkemikkig’ | Infrasite

‘Veel bruggen, tunnels, viaducten en waterwegen krakkemikkig’

Korporaal van de mariniers Jeroen Houwelingbrug Purmerend
De pijlers onder de Korporaal van de mariniers Jeroen Houwelingbrug worden de komende maanden versterkt. Rijkswaterstaat

In de nacht van donderdag op vrijdag – morgennacht dus – beginnen de werkzaamheden aan de A7, en dan met name aan de brug bij Purmerend over het Noordhollands Kanaal. Er wordt dan een totale verkeerschaos verwacht. Volgens Transport en Logistiek Nederland (TLN) is sprake van een structureel probleem. “Ons land verwaarloost zijn infrastructuur”, zegt de bestuursvoorzitter van de ondernemersorganisatie tegen het Noordhollands Dagblad.

Het is duidelijk: de brug bij Purmerend is oud en versleten en kan het gewicht van zwaar vrachtverkeer niet meer dragen. Trucks mogen er al sinds eind 2022 niet meer overheen. Op 5 april begint Rijkswaterstaat met de grote onderhouds- en renovatieklus aan de brug over het Noordhollands Kanaal. De werkzaamheden duren ijs en weder dienende tot 1 september.

Tot dan zullen de weggebruikers van dit drukke deel van de A7 moeten afzien, want de nu al drukke en lange ochtend- en avondspits wordt nóg drukker en langer. Automobilisten krijgen te maken met versmalde rijstroken op de brug én afgesloten toe- en afritten. Dit laatste om sluipverkeer te voorkomen. De chaos wordt enorm, zo is de verwachting, waarbij er door Rijkswaterstaat zelfs een beroep werd gedaan op gebruikers van de A7 om gedurende de komende maanden zoveel mogelijk thuis te werken.

Elisabeth Post, bestuursvoorzitter van Transport en Logistiek Nederland schat in dat de schade voor transportondernemers de 50 miljoen euro zal belopen. Zij moesten al vele kilometers omrijden, maar daar komt nu nog eens extra vertraging door te verwachte files bij.

Volgens Post zijn de problemen met het kunstwerk bij Purmerend symptomatisch voor de staat van veel bruggen, tunnels, viaducten en waterwegen in Nederland. “Die kan je rustig krakkemikkig noemen”, zegt Post tegen de krant. “Voor onderhoud en beheer wordt al jaren structureel te weinig uitgetrokken. Er gaat nu elk jaar 2,1 miljard euro te weinig naar onderhoud en beheer. De Nederlandse infrastructuur mag dan van een hoog niveau zijn, maar we zijn de boel gewoon aan het uitwonen.”

‘Rijkswaterstaat doet zijn best’

Post somt dan kunstwerken op die er niet best aan toe zijn: de Haringvlietbrug, de Van Brienenoordbrug, de Vollenhoventunnel bij Zeist, de brug Kootstertille en de Prinses Margriettunnel in Friesland, het Julianakanaal, de Galecopperbrug bij Utrecht en de Nelson Mandela voetgangersbrug over de A12 in Zoetermeer.

“Het patroon is steeds hetzelfde”, zegt ze. “Altijd was de toestand veel slechter dan gedacht. Vervolgens worden gebruikers overvallen met langdurige werkzaamheden. Het vrachtverkeer is altijd het eerste slachtoffer, want de eerste maatregel die je kunt nemen is een beperking voor het zwaar vervoer. Met planmatig, geregeld onderhoud van vaak naoorlogse kunstwerken met een levensduur van 50, 60 jaar waren de werkzaamheden bij de brug bij Purmerend bijvoorbeeld niet zo ingrijpend geweest, denkt Post. “Dan had het allemaal niet zo lang hoeven duren.”

Overigens is de tirade van Post niet bedoeld richting Rijkswaterstaat. “Daar doen ze hun best met de middelen die ze hebben. Belastingbetalend Nederland brengt jaarlijks zo’n 18 miljard euro aan accijnzen, wegenbelasting en belasting van personenauto’s en motorrijwielen in het laatje, maar slechts zes miljard daarvan gaat naar infrastructuur. Twaalf miljard gaat dus naar andere bestedingen. Die zijn ongetwijfeld nuttig, maar iemand betaalt de rekening.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van Infrasite.nl.