BAM schuift enorm spoordek op zijn plek

Tachtig meter lang en acht meter breed: dat zijn de afmetingen van een spoordek dat BAM komend weekend in het Groningse Bedum op zijn plaats zal schuiven. Het dek wordt onderdeel van een nieuwe onderdoorgang die drie onbewaakte overgangen vervangt.

Eerder dit jaar zijn de funderingspalen en de betonnen landhoofden in het spoor aangebracht. Het spoordek is de afgelopen tijd gebouwd en ligt op speciale schuifbanen klaar naast het spoor. Het dek overspant straks de onderdoorgang waar wegverkeer doorheen kan en waar treinen overheen zullen rijden. Met een lengte van tachtig meter is het de grootste in de provincie Groningen. Het is zo lang omdat de weg en het spoor elkaar hier niet haaks, maar schuin kruisen.

Lees ook: Complexe klus: nooit gebruikt brugdeel van 550 ton verwijderd uit drukke stad

De werkzaamheden bestaan uit het verwijderen van het spoor. Daarna graaft de aannemer de spoorbaan af. Dit creëert ruimte om schuifbanen te verlengen. Over deze banen wordt het spoordek op zijn plek geschoven met behulp van vijzels die langzaam het spoordek naar zijn eindbestemming drukken. Met een grote kraan plaatst de aannemer de voorgebouwde wanden op de betonnen landhoofden. Nadat het dek op zijn plaats is geschoven, wordt het spoor direct teruggelegd. Want op maandag zullen de treinen weer conform dienstregeling rijden.

BAM bouwt in opdracht van ProRail en de provincie Groningen een onderdoorgang onder de spoorlijn Groningen-Delfzijl. Hiermee kunnen drie onbewaakte overwegen worden gesloten. De onderdoorgang is onderdeel van een nieuwe ontsluitingsweg aan de oostkant van Bedum. Het treinverkeer gaat na de weekendwerkzaamheden al over het spoordek en de onderdoorgang is begin 2022 klaar voor gebruik.

Lees ook: Kunnen spoordijken het toegenomen treinverkeer nog wel aan?

Onderwerpen:

Auteur: Paul van den Boogaard

BAM schuift enorm spoordek op zijn plek | Infrasite

BAM schuift enorm spoordek op zijn plek

Tachtig meter lang en acht meter breed: dat zijn de afmetingen van een spoordek dat BAM komend weekend in het Groningse Bedum op zijn plaats zal schuiven. Het dek wordt onderdeel van een nieuwe onderdoorgang die drie onbewaakte overgangen vervangt.

Eerder dit jaar zijn de funderingspalen en de betonnen landhoofden in het spoor aangebracht. Het spoordek is de afgelopen tijd gebouwd en ligt op speciale schuifbanen klaar naast het spoor. Het dek overspant straks de onderdoorgang waar wegverkeer doorheen kan en waar treinen overheen zullen rijden. Met een lengte van tachtig meter is het de grootste in de provincie Groningen. Het is zo lang omdat de weg en het spoor elkaar hier niet haaks, maar schuin kruisen.

Lees ook: Complexe klus: nooit gebruikt brugdeel van 550 ton verwijderd uit drukke stad

De werkzaamheden bestaan uit het verwijderen van het spoor. Daarna graaft de aannemer de spoorbaan af. Dit creëert ruimte om schuifbanen te verlengen. Over deze banen wordt het spoordek op zijn plek geschoven met behulp van vijzels die langzaam het spoordek naar zijn eindbestemming drukken. Met een grote kraan plaatst de aannemer de voorgebouwde wanden op de betonnen landhoofden. Nadat het dek op zijn plaats is geschoven, wordt het spoor direct teruggelegd. Want op maandag zullen de treinen weer conform dienstregeling rijden.

BAM bouwt in opdracht van ProRail en de provincie Groningen een onderdoorgang onder de spoorlijn Groningen-Delfzijl. Hiermee kunnen drie onbewaakte overwegen worden gesloten. De onderdoorgang is onderdeel van een nieuwe ontsluitingsweg aan de oostkant van Bedum. Het treinverkeer gaat na de weekendwerkzaamheden al over het spoordek en de onderdoorgang is begin 2022 klaar voor gebruik.

Lees ook: Kunnen spoordijken het toegenomen treinverkeer nog wel aan?

Onderwerpen:

Auteur: Paul van den Boogaard