Kunnen spoordijken het toegenomen treinverkeer nog wel aan?

TU Delft en Deltares gaan de invloed van rijdende treinen op spoordijken onderzoeken. Dat doen ze in opdracht van ProRail. Het vijf jaar durende onderzoek kijkt vooral naar de combinatie van snellere, zwaardere en meer treinen en de invloed van klimaatverandering.

In Nederland liggen de sporen grotendeels op spoordijken, zogenoemde baanlichamen. Daarvan is 80 procent gebouwd voor 1920 met de kennis, eisen en kunde van toen. “Met de komst van zwaardere, snellere treinen die bovendien vaker passeren, worden deze spoordijken steeds zwaarder en anders belast”, aldus Karel van Gils, directeur Innovatie & Technologische Vernieuwing bij ProRail. Dit leidt tot hoge onderhoudskosten, operationele beperkingen en soms tot incidenten. Daardoor kan het nodig zijn om snelheidsbeperkingen voor treinen in te stellen, vanwege de slechte kwaliteit van de ondergrond.

Klimaatverandering

De mobiliteitsgroei van de komende jaren heeft grote impact op het spoor. Daarnaast beïnvloedt ook de klimaatverandering in de komende jaren de stabiliteit van de spoordijken. Het noodweer met extreme wateroverlast en overstromingen in juni en juli in Limburg zijn actuele voorbeelden daarvan. De uitdaging is volgens ProRail om meer kennis te krijgen over de invloed en het effect van deze factoren.

“Dit onderzoek is een unieke samenwerking, met zowel fundamenteel als toegepast onderzoek”, zegt Van Gils. “De TU Delft brengt theoretische kennis in en Deltares is goed in het vertalen van de modellen naar praktische toepassingen. ProRail kijkt bijvoorbeeld naar beschikbaarheid en betrouwbaarheid. Het is een integrale aanpak.”

Lees de rest van het artikel op SpoorPro, het zustervakblad van Infrasite.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Boogaard

Kunnen spoordijken het toegenomen treinverkeer nog wel aan? | Infrasite

Kunnen spoordijken het toegenomen treinverkeer nog wel aan?

TU Delft en Deltares gaan de invloed van rijdende treinen op spoordijken onderzoeken. Dat doen ze in opdracht van ProRail. Het vijf jaar durende onderzoek kijkt vooral naar de combinatie van snellere, zwaardere en meer treinen en de invloed van klimaatverandering.

In Nederland liggen de sporen grotendeels op spoordijken, zogenoemde baanlichamen. Daarvan is 80 procent gebouwd voor 1920 met de kennis, eisen en kunde van toen. “Met de komst van zwaardere, snellere treinen die bovendien vaker passeren, worden deze spoordijken steeds zwaarder en anders belast”, aldus Karel van Gils, directeur Innovatie & Technologische Vernieuwing bij ProRail. Dit leidt tot hoge onderhoudskosten, operationele beperkingen en soms tot incidenten. Daardoor kan het nodig zijn om snelheidsbeperkingen voor treinen in te stellen, vanwege de slechte kwaliteit van de ondergrond.

Klimaatverandering

De mobiliteitsgroei van de komende jaren heeft grote impact op het spoor. Daarnaast beïnvloedt ook de klimaatverandering in de komende jaren de stabiliteit van de spoordijken. Het noodweer met extreme wateroverlast en overstromingen in juni en juli in Limburg zijn actuele voorbeelden daarvan. De uitdaging is volgens ProRail om meer kennis te krijgen over de invloed en het effect van deze factoren.

“Dit onderzoek is een unieke samenwerking, met zowel fundamenteel als toegepast onderzoek”, zegt Van Gils. “De TU Delft brengt theoretische kennis in en Deltares is goed in het vertalen van de modellen naar praktische toepassingen. ProRail kijkt bijvoorbeeld naar beschikbaarheid en betrouwbaarheid. Het is een integrale aanpak.”

Lees de rest van het artikel op SpoorPro, het zustervakblad van Infrasite.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Boogaard