Brugdeel Wenen. Foto: ASFINAG / Mammoet

Complexe klus: nooit gebruikt brugdeel van 550 ton verwijderd uit drukke stad

Foto: ASFINAG / Mammoet

Mammoet heeft een bijzondere klus geklaard in de Oostenrijkse stad Wenen. Daar moest een 550 ton wegend deel van een nooit gebruikte brug worden verwijderd. Aan de uitvoering ging een jaar voorbereiding vooraf.

Mammoet werd in de arm genomen door ASFINAG, de organisatie die in Oostenrijk de autosnelwegen en expreswegen beheert. In dit geval gaat het om een knooppunt van de zuidoostelijke ringweg van Wenen. Dat knooppunt werd meer dan dertig jaar geleden gebouwd, maar het is nooit in gebruik genomen. Vanwege doorontwikkeling van het gebied moest de brug ook weer verdwijnen. Punt was alleen dat deze zich bevindt boven een weg en op een plek waar de bewegingsruimte beperkt is.

Tot in de kleinste details uitdokteren

Met name het 43 meter lange brugdeel van 550 ton bracht een flinke uitdaging met zich mee. De voorbereiding op de uitvoering nam een jaar in beslag. Met name het technisch complexe deel van de klus waarbij het brugdeel door een kraan wordt opgetild moest tot in de kleinste details worden uitgedokterd.

Het artikel gaat verder onder de foto

Brugdeel Wenen. Foto: ASFINAG / Mammoet

Verder moest er rekening worden gehouden met laag water in de rivier Donau. Om geen risico op vertraging te lopen werd al het materieel daarom over de weg aangevoerd. Daar waren zo’n honderd vrachwagenritten voor nodig, waarvan ongeveer twintig in de categorie speciaal transport.

Lees ook: Rijkwaterstaat: veel te weinig budget voor in stand houden infrastructuur

Kraan in aanvliegroute luchthaven

Vanwege de beperkte bewegingsruimte kon er maar aan één kant worden gewerkt aan deze klus, waar ook maar één kraan uit de vloot van Mammoet voor in aanmerking kwam. Toen het daadwerkelijk moest gebeuren, lukte het om het brugdeel ineens op te tillen en iets verderop weer neer te zetten. Daarbij was het wel nodig om de weg om de werkplek heen te sluiten en maatregelen te nemen voor de luchtvaart, aangezien de kraan zich in de aanvliegroute van een nabijgelegen vliegveld bevond. Mammoet geeft aan dat dankzij de exacte voorbereiding en uitvoering de klus zelfs voor de geplande eindtijd was geklaard. Van de bijzondere werkzaamheden werd ook een korte video gemaakt.

Lees ook: 

Onderwerpen:

Auteur: Vincent Krabbendam

Complexe klus: nooit gebruikt brugdeel van 550 ton verwijderd uit drukke stad | Infrasite
Brugdeel Wenen. Foto: ASFINAG / Mammoet

Complexe klus: nooit gebruikt brugdeel van 550 ton verwijderd uit drukke stad

Foto: ASFINAG / Mammoet

Mammoet heeft een bijzondere klus geklaard in de Oostenrijkse stad Wenen. Daar moest een 550 ton wegend deel van een nooit gebruikte brug worden verwijderd. Aan de uitvoering ging een jaar voorbereiding vooraf.

Mammoet werd in de arm genomen door ASFINAG, de organisatie die in Oostenrijk de autosnelwegen en expreswegen beheert. In dit geval gaat het om een knooppunt van de zuidoostelijke ringweg van Wenen. Dat knooppunt werd meer dan dertig jaar geleden gebouwd, maar het is nooit in gebruik genomen. Vanwege doorontwikkeling van het gebied moest de brug ook weer verdwijnen. Punt was alleen dat deze zich bevindt boven een weg en op een plek waar de bewegingsruimte beperkt is.

Tot in de kleinste details uitdokteren

Met name het 43 meter lange brugdeel van 550 ton bracht een flinke uitdaging met zich mee. De voorbereiding op de uitvoering nam een jaar in beslag. Met name het technisch complexe deel van de klus waarbij het brugdeel door een kraan wordt opgetild moest tot in de kleinste details worden uitgedokterd.

Het artikel gaat verder onder de foto

Brugdeel Wenen. Foto: ASFINAG / Mammoet

Verder moest er rekening worden gehouden met laag water in de rivier Donau. Om geen risico op vertraging te lopen werd al het materieel daarom over de weg aangevoerd. Daar waren zo’n honderd vrachwagenritten voor nodig, waarvan ongeveer twintig in de categorie speciaal transport.

Lees ook: Rijkwaterstaat: veel te weinig budget voor in stand houden infrastructuur

Kraan in aanvliegroute luchthaven

Vanwege de beperkte bewegingsruimte kon er maar aan één kant worden gewerkt aan deze klus, waar ook maar één kraan uit de vloot van Mammoet voor in aanmerking kwam. Toen het daadwerkelijk moest gebeuren, lukte het om het brugdeel ineens op te tillen en iets verderop weer neer te zetten. Daarbij was het wel nodig om de weg om de werkplek heen te sluiten en maatregelen te nemen voor de luchtvaart, aangezien de kraan zich in de aanvliegroute van een nabijgelegen vliegveld bevond. Mammoet geeft aan dat dankzij de exacte voorbereiding en uitvoering de klus zelfs voor de geplande eindtijd was geklaard. Van de bijzondere werkzaamheden werd ook een korte video gemaakt.

Lees ook: 

Onderwerpen:

Auteur: Vincent Krabbendam