ZERO EMISSION

Twente maakt kennis met elektrische bouwbusjes

VW ID Buzz Cargo foto Bouwend Nederland

In een retro Volkswagenbusje naar je werk en dan nog elektrisch ook, wie wil dat niet? Werknemers en hun werkgevers konden vorige week alvast wennen aan het idee. En aan de prijs, zo’n busje kost nogal wat. Hoewel het imago natuurlijk weer veel goedmaakt.

Tijdens een dag over de emissieloze bouwplaats in samenwerking tussen Bouwend Nederland en de provincie Overijssel werd niet alleen gepraat over zaken als stikstofberekeningen en prefab bouwen. Dankzij de Twentse dealerbedrijven Herwers Renault, Broekhuis Almelo, Baan Twente Huiskes/Kokkeler en Nijwa Zero konden de leden ook kennismaken met elektrische bedrijfsbussen.

Proefrit

Zo stond er de kekke, in geelgroen gespoten VW ID Buzz Cargo te lonken naar de aandacht van de bouwers. Dat is toch wel een snoepje, waar je helemaal in surfstijl op de bouwplaats kunt aankomen. Muziekje van de Beach Boys erbij en cruisen maar – en even niet denken aan het prijskaartje van rond de 60.000 euro. De andere dealers hadden vast ook leuke busjes. Zelfs een proefrit behoorde tot de mogelijkheden.

Centraal op de kennissessie samen met de provincie Overijssel stond schoon en emissieloos bouwen. Daar was een belangrijke aanleiding voor. Onlangs heeft de Raad van State de bouwvrijstelling niet meer van toepassing verklaard. Voor bijna elk bouwproject moet een stikstofberekening worden gemaakt. Dit zal niet alleen de bouwkosten verhogen maar ook extra vertraging opleveren. Bovendien is er extra inzet nodig van vakmensen, terwijl de arbeidsmarkt, op dit moment, enorm krap is.

Prefab

Volgens gastspreker Arjan Walinga (expert BIM/Conceptueel bouwen) is fabrieksmatig, lichtgewicht bouwen een oplossing zijn voor het reduceren van emissies en het bespoedigen van de woningbouwopgave. Inmiddels zijn er in Oost-Nederland enkele huizenfabrieken actief en wordt hard gewerkt aan een schaalvergroting. De logistieke bewegingen zullen hierdoor flink verminderd gaan worden. De combinatie van modulair/prefab bouwen en het inzetten van schoon/emissieloos materieel kan een deeloplossing zijn om, ondanks het ontbreken van de bouwvrijstelling, de vergunningen in de aanlegfase bespoedigen.

Zones

Logistiek makelaars Miranda Volker en Christa Baas van de Provincie Overijssel gaven uitleg over de spelregels ten aanzien van vracht en bestelauto’s en de zero emissie zones in Overijssel. Het wordt steeds moeilijker om de steden Deventer, Zwolle en Enschede binnen te komen. Jan van Rookhuijzen gaf uitleg over zero emissie stadslogistiek en bouwhubs en hoe je hier als ondernemer op kunt voorbereiden. Dan komt zo’n ID Buzz goed van pas. Of een ander elektrisch bouwbusje natuurlijk.

Lees ook:

Van Oord investeert in emissieloze zware machines

Elektrische graafmachine in BAM-kleuren voor in de binnenstad

Auteur: Redactie

Twente maakt kennis met elektrische bouwbusjes | Infrasite
ZERO EMISSION

Twente maakt kennis met elektrische bouwbusjes

VW ID Buzz Cargo foto Bouwend Nederland

In een retro Volkswagenbusje naar je werk en dan nog elektrisch ook, wie wil dat niet? Werknemers en hun werkgevers konden vorige week alvast wennen aan het idee. En aan de prijs, zo’n busje kost nogal wat. Hoewel het imago natuurlijk weer veel goedmaakt.

Tijdens een dag over de emissieloze bouwplaats in samenwerking tussen Bouwend Nederland en de provincie Overijssel werd niet alleen gepraat over zaken als stikstofberekeningen en prefab bouwen. Dankzij de Twentse dealerbedrijven Herwers Renault, Broekhuis Almelo, Baan Twente Huiskes/Kokkeler en Nijwa Zero konden de leden ook kennismaken met elektrische bedrijfsbussen.

Proefrit

Zo stond er de kekke, in geelgroen gespoten VW ID Buzz Cargo te lonken naar de aandacht van de bouwers. Dat is toch wel een snoepje, waar je helemaal in surfstijl op de bouwplaats kunt aankomen. Muziekje van de Beach Boys erbij en cruisen maar – en even niet denken aan het prijskaartje van rond de 60.000 euro. De andere dealers hadden vast ook leuke busjes. Zelfs een proefrit behoorde tot de mogelijkheden.

Centraal op de kennissessie samen met de provincie Overijssel stond schoon en emissieloos bouwen. Daar was een belangrijke aanleiding voor. Onlangs heeft de Raad van State de bouwvrijstelling niet meer van toepassing verklaard. Voor bijna elk bouwproject moet een stikstofberekening worden gemaakt. Dit zal niet alleen de bouwkosten verhogen maar ook extra vertraging opleveren. Bovendien is er extra inzet nodig van vakmensen, terwijl de arbeidsmarkt, op dit moment, enorm krap is.

Prefab

Volgens gastspreker Arjan Walinga (expert BIM/Conceptueel bouwen) is fabrieksmatig, lichtgewicht bouwen een oplossing zijn voor het reduceren van emissies en het bespoedigen van de woningbouwopgave. Inmiddels zijn er in Oost-Nederland enkele huizenfabrieken actief en wordt hard gewerkt aan een schaalvergroting. De logistieke bewegingen zullen hierdoor flink verminderd gaan worden. De combinatie van modulair/prefab bouwen en het inzetten van schoon/emissieloos materieel kan een deeloplossing zijn om, ondanks het ontbreken van de bouwvrijstelling, de vergunningen in de aanlegfase bespoedigen.

Zones

Logistiek makelaars Miranda Volker en Christa Baas van de Provincie Overijssel gaven uitleg over de spelregels ten aanzien van vracht en bestelauto’s en de zero emissie zones in Overijssel. Het wordt steeds moeilijker om de steden Deventer, Zwolle en Enschede binnen te komen. Jan van Rookhuijzen gaf uitleg over zero emissie stadslogistiek en bouwhubs en hoe je hier als ondernemer op kunt voorbereiden. Dan komt zo’n ID Buzz goed van pas. Of een ander elektrisch bouwbusje natuurlijk.

Lees ook:

Van Oord investeert in emissieloze zware machines

Elektrische graafmachine in BAM-kleuren voor in de binnenstad

Auteur: Redactie