Van Oord

Van Oord: ‘Europees dezelfde duurzame doelen zou ons enorm helpen’

Van Oord is volop bezig met het verduurzamen van zijn vaak zware materieel, zoals graafmachines en grote baggerschepen. Om het tempo op te voeren, zijn internationale samenwerking en gezamenlijke duurzaamheidsdoelen echter cruciaal. Dat zegt business development manager Dick van den Heuvel in gesprek met Infrasite.

Het verduurzamen van al die machines en voertuigen is een belangrijk onderdeel van de ambitie van het bedrijf om in 2050 volledig CO2-neutraal te zijn. Er wordt dan ook flink geïnvesteerd in emissieloos materieel dat zowel in Nederland als internationaal wordt ingezet. Van Oord heeft drie sleephopperzuigers op LNG aangeschaft, alsmede een groene kabellegger, hybride waterinjectievaartuigen en een jack up-schip dat kan varen op methanol.

Dick van den Heuvel is manager business development bij Van Oord. Hij vertelt dat er wereldwijd ontwikkelingen gaande zijn in verduurzaming van de sectoren waar het bedrijf werkt, waarbij Nederland een rol als voorloper heeft verworven.

“In Nederland zijn vooral overheden opdrachtgever. Als het om duurzaamheidsdoelen gaat, zorgen zij voor een redelijk stabiele stip aan de horizon. Dat is internationaal gezien nog niet overal even sterk het geval. Er is echt internationale samenwerking nodig om dat gelijk te trekken. Het zou ons bijvoorbeeld enorm helpen bij het verduurzamen van onze activiteiten als er Europees gezien ongeveer dezelfde duurzaamheidsdoelen zouden gelden.”

Haalbaar, schaalbaar en betaalbaar

Om dat tempo ook internationaal op te voeren, is een goed netwerk volgens Dick van den Heuvel onmisbaar. In Nederland is dat er al; Van den Heuvel was één van de oprichters van het Emissieloos Netwerk Infra. Hierin werken infrabedrijven, overheden en leveranciers samen om de inzet van uitstootvrij materieel naar een hoger plan te tillen.

Het artikel gaat verder onder de foto.

Elektrische cat. Foto: Van Oord

“Haalbaar, schaalbaar en betaalbaar”, vat hij het samen. “Er is technisch al veel mogelijk, dus dat moet je opschalen om het materieel steeds beter betaalbaar te maken. Kranen naar Nederland halen en ze ombouwen van diesel naar elektrisch maakt die machines twee tot drie keer duurder. Een flinke schaalsprong maakt productielijnen mogelijk voor elektrisch materieel. Daarom heeft het ENI het initiatief gelanceerd om samen uitstootvrije machines in te kopen, ook met partijen die niet bij het netwerk zijn aangesloten. Haalbaar is het voor individuele bedrijven op zich wel, maar schaalbaar en betaalbaar wordt het alleen als we samenwerken.”

Zicht op langere tijd werk

Voor Van Oord telt het langetermijnperspectief als het om het verduurzamen van de baggeractiviteiten gaat. In die markt wordt met grote en zware schepen gewerkt. Uitzicht op langere tijd werk om de investeringen in uitstootvrij materieel terug te verdienen, maakt die verduurzamingsstap volgens Dick van den Heuvel een stuk beter te zetten.

“Dat vraagt naast de al genoemde internationale samenwerking ook om een overheid die de regie op zich neemt en perspectief biedt. Veel bedrijven die wel belangstelling hebben om te verduurzamen, hebben juist die kaarten op tafel nodig om over de streep te worden getrokken. En opdrachtgevers kunnen dat doen, want ze weten wat hun duurzame doelen zijn. Ze zouden dan ook zo vroeg mogelijk bekend moeten maken wanneer contracten aanbesteed zullen worden waarin met uitstootvrij materieel moet worden gewerkt. De markt kan daar dan veel beter op inspelen dan nu het geval is.”

Series projecten

Al met al denkt Dick van den Heuvel dat er veel te winnen valt als alle partijen elkaar wat meer zekerheden en duidelijke vooruitzichten kunnen bieden. “De inframarkt is daar ook erg geschikt voor, met veel langlopende projecten of series projecten. Neem de dijkversterkingen: die programma’s gaan over een periode van tientallen jaren. En dat biedt nou juist het langetermijnperspectief dat bedrijven kan bewegen om te investeren in uitstootvrij materieel, omdat ze de zekerheid hebben dat het ook kan worden terugverdiend.”

Lees ook onze andere artikelen over duurzaamheid, zoals:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.