Elektrische minishovel H. van Wijk

270 miljoen euro voor uitstootvrije bouwmachines

Het kabinet stelt de komende jaren 270 miljoen euro subsidie beschikbaar voor de aanschaf van uitstootvrije bouwmachines. Bedrijven kunnen 40 tot 50 procent van die aankoopprijs terugkrijgen. Het geld kan ook worden gebruikt om bestaand materieel dat op diesel werkt emissieloos te maken. Het programma moet de bouw en infra helpen om de doelen voor minder uitstoot van stikstof en CO2 te halen.

Staatssecretaris Steven van Weyenberg (Infrastructuur) schreef vrijdag aan de Tweede Kamer dat het kabinet 270 miljoen euro uittrekt voor deze subsidieregeling tot 2030. De bouw moet in dat jaar 60 procent minder stikstof en 0,4 megaton minder CO2 uitstoten. Omdat vrijwel al die uitstoot wordt gedaan door de machines die worden ingezet, valt daar ook de meeste winst te behalen. De circa 80.000 machines stoten daarnaast ook fijnstof en andere schadelijke stoffen uit.

Ondernemers kunnen tot 40 procent van de aanschafkosten terugkrijgen; voor het MKB is dat zelfs maximaal 50 procent. “Het gaat daarbij om de aanschaf van nieuwe machines en bouwvoertuigen, bijvoorbeeld met een batterij of op waterstof. Ook bestaand materieel kan met subsidie worden aangepakt. Denk aan de ombouw van diesel naar elektrisch, of aan het plaatsen van katalysator die de vieze stoffen opvangt. Ook voor de innovatie en ontwikkeling van nieuwe technieken is subsidie beschikbaar”, aldus de toelichting op de nieuwe regeling.

Geld komt uit breder pakket maatregelen

In 2022 is er 20 miljoen euro subsidie beschikbaar. Er is een maximumbedrag per bedrijf en aanvraag en er moet aan diverse voorwaarden worden voldaan om fraude met de regeling of snelle doorverkoop van machines te voorkomen.  Bouwers kunnen ook oplaadfaciliteiten aanvragen, zoals bijvoorbeeld batterijcontainers voor op de bouwplaats, aanvragen. Het totale bedrag van 270 miljoen euro wordt gehaald uit een breder pakket aan stikstofmaatregelen dat eerder al werd aangekondigd. Zo wordt onder meer met subsidies voor uitstootvrije bestelwagens en vrachtauto’s geprobeerd bedrijven versneld te laten verduurzamen.

Transitie realistischer en beter betaalbaar

Voorzitter Maxime Verhagen van Bouwend Nederland is goed te spreken over de nieuwe subsidieregeling. “Ik vind het belangrijk dat de bouw- en infrasector bijdraagt aan de doelstellingen van het Klimaatakkoord en daarom versneld de transitie naar zero emissie maakt, Daarom zijn Bouwend Nederland, BMWT en Cumela samen met de overheid aan de slag met een routekaart die de weg wijst naar een volledig schone bouw. Het ombouwen van materieel en de aanschaf van emissievrije machines zijn echter nog erg duur. Daarom is het goed dat het kabinet de portemonnee trekt. Met deze impuls kan de sector verder doorontwikkelen en wordt deze belangrijke transitie voor ondernemers realistischer en beter betaalbaar.”

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.