Elektrische HDD boorrig. Foto: Heijmans

Infrabedrijven gaan gezamenlijk emissievrije machines inkopen

Als infrabedrijven gezamenlijk uitstootvrije bouwmachines bestellen, dan worden die machines goedkoper en komt de energietransitie in een stroomversnelling. Vanuit dat idee hebben drie importeurs die zijn aangesloten bij het Emissieloos Netwerk Infra (ENI) intekenlijsten geopend waar bedrijven tot 18 december op kunnen intekenen.

Het ENI is in het leven geroepen vanuit de ervaring dat de infrasector uitstootvrij laten werken een enorme uitdaging is die voor individuele bedrijven heel lastig te realiseren is. In het Emissieloos Netwerk Infra zijn niet alleen de bouwers vertegenwoordigd, maar ook de partijen die de emissieloze machines maken en importeren. Met name in het zware materieel is er nog heel weinig op de markt. Door naar het gezamenlijke belang te kijken van een sector die simpelweg uitstootvrij moet gaan werken, hopen de betrokken partijen dat proces te versnellen.

Productielijnen en dalende kosten

Het idee van samen inkopen om iets in beweging te zetten en de prijs van de vaak nog erg dure machines te beperken, is er al sinds de start van het ENI. Eerder dit jaar sprak Infrasite met programmamanager Edwin Lokkerbol over de oprichting en doelen van het netwerk. “Er wordt gekeken of bouwers samen twintig of dertig elektrische machines kunnen bestellen, in plaats van elk één of twee. Want dan kunnen de makers van zulke machines productielijnen inrichten, waardoor de kosten dalen en er sneller kan worden geëxperimenteerd en opgeschaald”, zei hij destijds.

Goedkoper dan zelf machines ombouwen

Dat is nu dus concreet geworden. Importeurs SMT (Volvo) en Van der Spek (Hyundai) en H2Trac, producent van emissieloze tractoren, hebben intekenlijsten geopend. Het doel is om de machineprijs te beperken door met verschillende bedrijven gezamenlijke bestellingen te doen. Infrabedrijven kunnen daar tot 18 december aanstaande op inschrijven, ook als ze niet zijn aangesloten bij het ENI. Deze aanpak zal voor de betrokkenen ook goedkoper zijn dan het zelf (laten) ombouwen van machines naar elektrische exemplaren, legt het netwerk uit.

Lees ook: Oproep aan grote bouwers: ‘Deel uitstootvrije innovaties met MKB’

Door de gezamenlijke aanpak met de intekenlijsten worden de ontwikkelkosten verspreid over kleine series. Met meer inschrijvers dalen dus de kosten per machine. Deze vorm van samenwerking is, voor zover bekend, uniek in Nederland en versnelt de energietransitie in de bouw.” Meer informatie over het initiatief en de intekenlijsten staat op de website van het ENI.

Infrasite verzorgde eerder dit jaar een webinar over uitstootvrije infra. Daarin kwam onder meer Stefan Daamen van Heijmans aan het woord, een bedrijf dat bij het ENI is aangesloten. Bekijk zijn verhaal in onderstaande video:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.

Infrabedrijven gaan gezamenlijk emissievrije machines inkopen | Infrasite
Elektrische HDD boorrig. Foto: Heijmans

Infrabedrijven gaan gezamenlijk emissievrije machines inkopen

Als infrabedrijven gezamenlijk uitstootvrije bouwmachines bestellen, dan worden die machines goedkoper en komt de energietransitie in een stroomversnelling. Vanuit dat idee hebben drie importeurs die zijn aangesloten bij het Emissieloos Netwerk Infra (ENI) intekenlijsten geopend waar bedrijven tot 18 december op kunnen intekenen.

Het ENI is in het leven geroepen vanuit de ervaring dat de infrasector uitstootvrij laten werken een enorme uitdaging is die voor individuele bedrijven heel lastig te realiseren is. In het Emissieloos Netwerk Infra zijn niet alleen de bouwers vertegenwoordigd, maar ook de partijen die de emissieloze machines maken en importeren. Met name in het zware materieel is er nog heel weinig op de markt. Door naar het gezamenlijke belang te kijken van een sector die simpelweg uitstootvrij moet gaan werken, hopen de betrokken partijen dat proces te versnellen.

Productielijnen en dalende kosten

Het idee van samen inkopen om iets in beweging te zetten en de prijs van de vaak nog erg dure machines te beperken, is er al sinds de start van het ENI. Eerder dit jaar sprak Infrasite met programmamanager Edwin Lokkerbol over de oprichting en doelen van het netwerk. “Er wordt gekeken of bouwers samen twintig of dertig elektrische machines kunnen bestellen, in plaats van elk één of twee. Want dan kunnen de makers van zulke machines productielijnen inrichten, waardoor de kosten dalen en er sneller kan worden geëxperimenteerd en opgeschaald”, zei hij destijds.

Goedkoper dan zelf machines ombouwen

Dat is nu dus concreet geworden. Importeurs SMT (Volvo) en Van der Spek (Hyundai) en H2Trac, producent van emissieloze tractoren, hebben intekenlijsten geopend. Het doel is om de machineprijs te beperken door met verschillende bedrijven gezamenlijke bestellingen te doen. Infrabedrijven kunnen daar tot 18 december aanstaande op inschrijven, ook als ze niet zijn aangesloten bij het ENI. Deze aanpak zal voor de betrokkenen ook goedkoper zijn dan het zelf (laten) ombouwen van machines naar elektrische exemplaren, legt het netwerk uit.

Lees ook: Oproep aan grote bouwers: ‘Deel uitstootvrije innovaties met MKB’

Door de gezamenlijke aanpak met de intekenlijsten worden de ontwikkelkosten verspreid over kleine series. Met meer inschrijvers dalen dus de kosten per machine. Deze vorm van samenwerking is, voor zover bekend, uniek in Nederland en versnelt de energietransitie in de bouw.” Meer informatie over het initiatief en de intekenlijsten staat op de website van het ENI.

Infrasite verzorgde eerder dit jaar een webinar over uitstootvrije infra. Daarin kwam onder meer Stefan Daamen van Heijmans aan het woord, een bedrijf dat bij het ENI is aangesloten. Bekijk zijn verhaal in onderstaande video:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.