Geld. Foto: iStock / darkojow

Brancheorganisaties willen structureel 4 miljard euro per jaar voor infrastructuur

Steeds meer onderhoud aan en vervanging van infrastructuur loopt vast op een tekort aan geld. Zes brancheorganisaties in de infrasector stellen dat er elk jaar structureel 4 miljard euro nodig is om bruggen, vaarwegen, sluizen en andere infra in de gewenste staat te houden of krijgen.

De noodklok wordt geluid door Techniek Nederland, Bouwend Nederland, de Vereniging van Waterbouwers, MKB Infra, Cumela en NLingenieurs. Zij zien veel werkzaamheden in het onderhouden en vervangen van infra stilliggen en constateren dat nieuwe projecten vaak niet tot stand komen. En de gevolgen daarvan zijn nu al merkbaar in stremmingen van sluizen, storingen van bruggen, het instorten van kademuren en nog veel meer.

Dat komt voor een groot deel door een tekort aan geld, stellen de organisaties vast. Bij Rijkswaterstaat is er volgens hen geen geld meer voor nieuwe beheer- en onderhoudscontracten, waardoor werk ter waarde van zo’n 450 miljoen euro dit jaar niet op de markt komt.

Ook gemeenten komen volgens de zes partijen geld voor infrastructuur te tekort. “Bureau Berenschot berekende dat de gemeenten in Zuid-Holland 20 tot 25 procent minder uitgeven aan infrastructuur. Als we dit uitbreiden naar de situatie voor heel Nederland betekent dit een jaarlijkse bezuiniging van ongeveer 1 miljard euro. TNO heeft juist becijferd dat de begroting voor infraprojecten 2 tot 3 miljard euro moet toenemen om de Nederlandse infrastructuur op orde te houden.”

Geld vrijmaken

Bij dit alles helpt de stikstofcrisis uiteraard ook niet. Die blokkeert negen cruciale infraprojecten met een waarde van zo’n 1,4 miljard euro, aldus de zes brancheorganisaties. De coalitie roept minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat op om beheer en onderhoud van infrastructuur zo snel mogelijk vlot te trekken. Dat geld zou uit andere potjes moeten worden vrijgemaakt.

De coalitie stelt dat er structureel 4 miljard euro per jaar nodig is om de Nederlandse infrastructuur up-to-date te houden. Zij dringen erop aan dat het onderwerp bij de formatie van een nieuw kabinet hoog op de agenda komt. Niet alleen om de infrastructuur veilig, betrouwbaar en toekomstbestendig te maken en houden, maar ook om de werkgelegenheid in en economische gezondheid van de infrasector niet te laten verslechteren.

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.