Zicht op Zeesluis IJmuiden - Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 14-10-2019



Grootste onderhoudsopgave ooit voor Rijkswaterstaat in Noord-Holland




Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat gaf op maandagochtend 14 oktober 2019 bij de sluizen in IJmuiden de aftrap voor de grootste onderhoudsopgave ooit voor Rijkswaterstaat in Noord-Holland.

Tot 2030 staat de renovatie en vervanging van 12 bruggen, 3 tunnels, 3 wegen en 5 sluizen en het gemaal IJmuiden op het programma. Komende jaren wordt tevens in het kader van groot onderhoud ruim 90 km snelweg vernieuwd en grotendeels vervangen door stiller asfalt. In de eerste plaats om de infrastructuur veilig en bereikbaar te houden, in de 2e plaats om het duurzaam en toekomstbestendig te maken.

Verjongen, vernieuwen en verduurzamen
De opgave in Noord-Holland kenmerkt zich door de grote hoeveelheid kunstwerken die de komende jaren gerenoveerd of vervangen worden en de vele waterwerken die hier onderdeel van uitmaken. Veel bruggen, tunnels, viaducten en sluizen stammen uit de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw. Sinds die tijd is het verkeer enorm toegenomen en zijn vrachtwagens een stuk zwaarder geworden.

Van Nieuwenhuizen: 'Een megaklus van Texel tot Amsterdam en van IJmuiden tot aan Hoorn. 23 projecten in 1 provincie waar alle partners samen hun schouders onder zetten, zodat Noord-Holland door deze opknapbeurt ook in de toekomst goed bereikbaar blijft over de weg en het water.'

Planning onderhoudsopgave
De planning van de renovatie en vervanging ligt nog niet vast, de meest urgente kunstwerken worden als eerste aangepakt. Dit zijn het sluizencomplex bij IJmuiden, de veerverbinding tussen Texel en Den Helder, de Prins Willem Alexandersluis bij Schellingwoude en de Schellingwouderbrug. De opgave in Noord-Holland kent een voorlopige vervangingswaarde van zo'n € 1 miljard. Het vernieuwen van zoveel infrastructuur, terwijl deze volop wordt gebruikt, vraagt om een doordachte aanpak.

Hinderbeperking
Om de hinder in de regio te beperken voor het autoverkeer en vrachtvervoer, moet het drukke netwerk van snelwegen en vaarwegen in stand blijven tijdens de werkzaamheden. Een van de maatregelen die hiervoor wordt genomen is het bewust spreiden van de onderhoudsopgave over een flink aantal jaren zodat de hinder wordt beperkt. Samen met andere (vaar)wegbeheerders en marktpartijen en in overleg met de omgeving plannen we alle onderhoudsprojecten en combineren we werkzaamheden zo veel mogelijk. Met deze aanpak wordt - nog veel meer dan nu het geval is - vroegtijdig in gesprek gegaan met alle betrokkenen over de totale, integrale, opgave inclusief bereikbaarheid van de regio.

Beheer en onderhoud
Tot aan het vervangen of renoveren worden alle kunstwerken in de gaten gehouden met inspecties en keuringen en wordt er onderhoud uitgevoerd uit wanneer dit nodig is. Groot onderhoud aan de rijkswegen is eens in de 15 jaar nodig als gevolg van slijtage van het asfalt. De werkzaamheden bestaan uit het vervangen van de deklaag door nieuw asfalt, het vervangen van voegovergangen en het verbeteren van de regenwaterafvoer. Dit werk is in het najaar van 2019 van start gegaan op de snelweg A9 bij knooppunt Rottepolderplein. In 2019 en 2020 zullen alle grote snelwegen in Noord-Holland, zoals de snelweg A1, A4, A8 en A10, in meer of mindere mate nieuw asfalt krijgen. Uiteindelijk wordt ruim 90 km snelweg vernieuwd en grotendeels vervangen door stiller asfalt. Om hinder van het werk voor de weggebruikers zoveel mogelijk te voorkomen wordt er vooral 's nachts en in het weekend gewerkt.

Meer informatie onderhoudsopgave Noord-Holland
Meer informatie over de opgave van Rijkswaterstaat in Noord-Holland is te vinden op de projectpagina Samen werken aan een bereikbaar Noord-Holland en via de Landelijke Informatielijn van Rijkswaterstaat: 0800 - 8002 (gratis, maandag tot en met vrijdag: 07.00 tot 20.00 uur, zaterdag, zondag en feestdagen: 10.00 tot 18.30 uur).

Klik hier om de overzichtskaart met de werkzaamheden te zien.


Deel dit artikel:                   





EIB: Structureel groeiperspectief voor de bouw blijft sterk
Nieuwsbericht
Klant-en-klare schakelinstallatie in Vijfhuizen
Nieuwsbericht
PerceelTool helpt eigenaren bij tegengaan wateroverlast en beperken droogte
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
N200: Eerste liggers nieuwe Boezembrug gelegd
Nieuwsbericht
Bijna 25.000 aanvragen aardgasloze nieuwbouwwoningen in 2019
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland opnieuw inrichten tegen weersextremen
Nieuwsbericht
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
ABB and Qbuzz power progress in Dutch e-mobility adoption
Nieuwsbericht
Oplossingsrichtingen bereikbaarheid Ameland opgesteld
Nieuwsbericht
Officiële aftrap Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024
Nieuwsbericht
Nieuwe informatieavonden Drentse zonneroute A37; januari 2020
Nieuwsbericht
Schonere lucht voor 50% gezondheidswinst
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Alliander: In 2020 882 miljoen euro investering in energienetten
Nieuwsbericht
Proef met weergave gemiddelde brandstofkosten van start
Nieuwsbericht
ABB selected by IONITY for second phase of European charging network expansion
Nieuwsbericht
Gezamenlijke nieuwe Havenverordening voor Amsterdam en Rotterdam
Nieuwsbericht
Virtueel opleiden en trainen van wegverkeersleiders en operators
Weblogposting
Nieuwe regelgeving ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vanaf 2020
Nieuwsbericht
Grote schade bij ontspoord treinstel Den Haag Centraal UPDATE
Nieuwsbericht
NS: Vier miljoen reizigers in 2019 per trein de grens over
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]