zwijndrechtsebrug dicht verkeersbrug dordrecht dordtse brug

Zwijndrechtsebrug dicht voor zwaar verkeer, betonschade aangetroffen

De Zwijndrechtsebrug in juni 2023, gezien vanaf de weg. Rechts op de foto is de spoorbrug te zien die parallel loopt aan de verkeersbrug. Google Street View

Rijkswaterstaat gooit de Zwijndrechtsebrug vanaf 16 januari dicht voor voertuigen van meer dan 20 ton. Uit een recente inspectie zou zijn gebleken dat er roest en betonschade zijn ontstaan in de nokken bovenop de pijlers van de verkeersbrug. De constructieve veiligheid “voldoet niet langer”, zegt de beheerder. De gewichtsbeperking zal gelden totdat er een nieuwe ondersteuningsconstructie is geplaatst. 

De nokken zijn bedoeld om het gewicht van het wegdek over te brengen op de pijlers. “Uit een recente inspectie is geleken dat de constructieve veiligheid van deze nokken niet langer voldoet en dat er bovendien betonschade en roest is ontstaan”, aldus Rijkswaterstaat op zijn website. “Om het viaduct van de brug veilig te kunnen blijven gebruiken, gaat een gewichtsbeperking gelden tot een ondersteuningsconstructie is geplaatst.”

De beheerder verwacht dat de ondersteuningsconstructie uiterlijk in juni 2024 gereed is. Tot die tijd worden er naar verwachting ongeveer 50 vrachtwagens per dag omgeleid als gevolg van de gewichtsbeperking. “Bussen en hulpdiensten kunnen wel gewoon over de brug, want die wegen minder dan 20 ton.”

Plannen voor renovatie

De Zwijndrechtsebrug stamt uit 1939 en staat ook wel bekend als de Verkeersbrug Dordrecht en de Dordtse brug. Er zijn plannen om het kunstwerk vanaf 2027 te renoveren, zegt Rijkswaterstaat. Afgelopen december liet de beheerder nog een spoedreparatie uitvoeren om loszittende betonschilfers te verwijderen aan de onderkant van de brug, lieten meerdere plaatselijke kranten weten.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Zwijndrechtsebrug dicht voor zwaar verkeer, betonschade aangetroffen | Infrasite
zwijndrechtsebrug dicht verkeersbrug dordrecht dordtse brug

Zwijndrechtsebrug dicht voor zwaar verkeer, betonschade aangetroffen

De Zwijndrechtsebrug in juni 2023, gezien vanaf de weg. Rechts op de foto is de spoorbrug te zien die parallel loopt aan de verkeersbrug. Google Street View

Rijkswaterstaat gooit de Zwijndrechtsebrug vanaf 16 januari dicht voor voertuigen van meer dan 20 ton. Uit een recente inspectie zou zijn gebleken dat er roest en betonschade zijn ontstaan in de nokken bovenop de pijlers van de verkeersbrug. De constructieve veiligheid “voldoet niet langer”, zegt de beheerder. De gewichtsbeperking zal gelden totdat er een nieuwe ondersteuningsconstructie is geplaatst. 

De nokken zijn bedoeld om het gewicht van het wegdek over te brengen op de pijlers. “Uit een recente inspectie is geleken dat de constructieve veiligheid van deze nokken niet langer voldoet en dat er bovendien betonschade en roest is ontstaan”, aldus Rijkswaterstaat op zijn website. “Om het viaduct van de brug veilig te kunnen blijven gebruiken, gaat een gewichtsbeperking gelden tot een ondersteuningsconstructie is geplaatst.”

De beheerder verwacht dat de ondersteuningsconstructie uiterlijk in juni 2024 gereed is. Tot die tijd worden er naar verwachting ongeveer 50 vrachtwagens per dag omgeleid als gevolg van de gewichtsbeperking. “Bussen en hulpdiensten kunnen wel gewoon over de brug, want die wegen minder dan 20 ton.”

Plannen voor renovatie

De Zwijndrechtsebrug stamt uit 1939 en staat ook wel bekend als de Verkeersbrug Dordrecht en de Dordtse brug. Er zijn plannen om het kunstwerk vanaf 2027 te renoveren, zegt Rijkswaterstaat. Afgelopen december liet de beheerder nog een spoedreparatie uitvoeren om loszittende betonschilfers te verwijderen aan de onderkant van de brug, lieten meerdere plaatselijke kranten weten.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.