file stikstof wegen wegenbouw

EIB: uitstel door stikstof kost infrasector 1,2 miljard euro

Foto ter illustratie. Verkeer in de buurt van Heinenoord op 11 januari 2023. ANP / Hollandse Hoogte / Jeffrey Groeneweg

Op zestien knelpunten op de Nederlandse rijkswegen zullen de files de komende jaren flink toenemen als gevolg van door stikstof stilgelegde wegenprojecten. De budgetten die waren vrijgemaakt voor de wegenprojecten kunnen bovendien niet allemaal doorgeschoven worden naar andere projecten, zoals onderhoud, wat per saldo leidt tot een productieverlies van 1,2 miljard euro voor de infrasector in Nederland tussen 2024 en 2030. Dat heeft het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) becijferd.

Mede door de stikstofuitstoot zijn meerdere projecten voor de aanleg of uitbreiding van rijkswegen tijdelijk stilgezet of vertraagd. Hierdoor neemt de filedruk de komende jaren toe, terwijl die juist was afgenomen als de projecten wel waren doorgezet, volgens het EIB.

In totaal gaat het in de periode 2024 tot 2030 om 14,5 miljoen extra voertuigverliesuren, ofwel uren vertraging. Ter vergelijking: in heel 2022 hebben alle weggebruikers samen 58,1 miljoen uur extra moeten reizen door files, volgens cijfers van Rijkswaterstaat.

“De totale congestie op deze zestien knelpunten zal verdubbelen als de projecten niet worden uitgevoerd”, waarschuwt de EIB. Met name het aanpakken van Knooppunt Hoevelaken had de filezwaarte op verschillende knelpunten fors kunnen verminderen, zegt het instituut. Dat project ligt nu stil.

Verlies van 1,2 miljard voor de infra

Het ministerie zei vorig jaar van plan te zijn om het geld dat voor de gepauzeerde projecten was gereserveerd te besteden aan onderhoudsprojecten. Niet alles kan echter doorgeschoven worden, zegt het EIB. Als gevolg leidt de sector volgens het instituut in totaal 1,2 miljard euro productieverlies.

Projecten voor de aanleg en uitbreiding van rijkswegen worden met een productieverlies van 800 miljoen euro het sterkst getroffen, aldus het EIB. Ook bij weginvesteringen door provincies en gemeenten en bij vervangings- en renovatieprojecten van het Rijk lopen de verliezen door stikstof in de honderden miljoenen euro’s.

Ook problematisch voor woningbouw

De EIB keek ook naar de risico’s rond stikstof voor negentien grootschalige woningbouwlocaties. Naast de bouw van een half miljoen woningen vragen deze plannen ook om grote investeringen in wegen en openbaar vervoer. De bouw daarvan beslaat meerdere decennia, maar nog steeds gaat het om hoge aantallen per jaar, aldus het EIB. Ook hierbij kan de stikstofuitstoot tijdens de bouw problemen geven, concludeerde het instituut.

Lees ook:

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: ANP

Journalist en redacteur voor Infrasite.

EIB: uitstel door stikstof kost infrasector 1,2 miljard euro | Infrasite
file stikstof wegen wegenbouw

EIB: uitstel door stikstof kost infrasector 1,2 miljard euro

Foto ter illustratie. Verkeer in de buurt van Heinenoord op 11 januari 2023. ANP / Hollandse Hoogte / Jeffrey Groeneweg

Op zestien knelpunten op de Nederlandse rijkswegen zullen de files de komende jaren flink toenemen als gevolg van door stikstof stilgelegde wegenprojecten. De budgetten die waren vrijgemaakt voor de wegenprojecten kunnen bovendien niet allemaal doorgeschoven worden naar andere projecten, zoals onderhoud, wat per saldo leidt tot een productieverlies van 1,2 miljard euro voor de infrasector in Nederland tussen 2024 en 2030. Dat heeft het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) becijferd.

Mede door de stikstofuitstoot zijn meerdere projecten voor de aanleg of uitbreiding van rijkswegen tijdelijk stilgezet of vertraagd. Hierdoor neemt de filedruk de komende jaren toe, terwijl die juist was afgenomen als de projecten wel waren doorgezet, volgens het EIB.

In totaal gaat het in de periode 2024 tot 2030 om 14,5 miljoen extra voertuigverliesuren, ofwel uren vertraging. Ter vergelijking: in heel 2022 hebben alle weggebruikers samen 58,1 miljoen uur extra moeten reizen door files, volgens cijfers van Rijkswaterstaat.

“De totale congestie op deze zestien knelpunten zal verdubbelen als de projecten niet worden uitgevoerd”, waarschuwt de EIB. Met name het aanpakken van Knooppunt Hoevelaken had de filezwaarte op verschillende knelpunten fors kunnen verminderen, zegt het instituut. Dat project ligt nu stil.

Verlies van 1,2 miljard voor de infra

Het ministerie zei vorig jaar van plan te zijn om het geld dat voor de gepauzeerde projecten was gereserveerd te besteden aan onderhoudsprojecten. Niet alles kan echter doorgeschoven worden, zegt het EIB. Als gevolg leidt de sector volgens het instituut in totaal 1,2 miljard euro productieverlies.

Projecten voor de aanleg en uitbreiding van rijkswegen worden met een productieverlies van 800 miljoen euro het sterkst getroffen, aldus het EIB. Ook bij weginvesteringen door provincies en gemeenten en bij vervangings- en renovatieprojecten van het Rijk lopen de verliezen door stikstof in de honderden miljoenen euro’s.

Ook problematisch voor woningbouw

De EIB keek ook naar de risico’s rond stikstof voor negentien grootschalige woningbouwlocaties. Naast de bouw van een half miljoen woningen vragen deze plannen ook om grote investeringen in wegen en openbaar vervoer. De bouw daarvan beslaat meerdere decennia, maar nog steeds gaat het om hoge aantallen per jaar, aldus het EIB. Ook hierbij kan de stikstofuitstoot tijdens de bouw problemen geven, concludeerde het instituut.

Lees ook:

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: ANP

Journalist en redacteur voor Infrasite.