viaduct a16 rotterdam vervanging brosse breuk (1)
Brosse breuk

Oprit anderhalf jaar dicht voor vervanging viaduct A16 Rotterdam

Het huidige viaduct over de Hoofdweg in de A16 Rotterdam. Rijkswaterstaat

Oprit nummer 27 van de A16 bij Rotterdam Prins Alexander gaat vanaf zondag 10 maart achttien maanden lang dicht. Dat is volgens Rijkswaterstaat nodig om het viaduct van de A16 over de Hoofdweg in Rotterdam te vervangen. Het kunstwerk werd jaren geleden afgekeurd nadat inspecties uitwezen dat er een risico is op ‘brosse breuk’. 

De snelweg moet voor de aanleg van het nieuwe viaduct tijdelijk worden omgelegd. Dat duurt tot 29 april. Op die dag wordt de tijdelijke weg in gebruik genomen. Die moet de hinder voor weggebruikers zo klein mogelijk houden.

De Groene Boog

De Groene Boog, een bouwcombinatie van Besix, Dura Vermeer, Van Oord, Croonwolter&dros en Mobilis, voert het werk uit als onderdeel van het project A16 Rotterdam. De voorbereiding van de vervanging is al langer op gang. In het afgelopen jaar werden er kabels en leidingen verlegd en damwanden en zand aangebracht. De aannemers werken toe naar de eerste helft van mei: dan maken ze het oude viaduct met de grond gelijk.

Planning

In de plaats van het oude viaduct komt eerst een tijdelijke hulpbrug voor het verkeer. Tussen mei en december bouwen de aannemers een nieuw viaduct in de richting van Dordrecht. Daarna wordt in 2025 tussen januari en augustus een nieuw viaduct gebouwd in de richting van de A20 en het Terbregseplein. Na de ingebruikname verwijdert Rijkswaterstaat de wegverlegging en kan de oprit bij Rotterdam Prins Alexander eind 2025 weer open.

Brosse breuk

Het risico waarvoor het viaduct wordt vervangen klinkt dramatischer dan het is, vertelde technisch manager Frans Meijer van Rijkswaterstaat eerder tegenover het vakblad Cobouw. Brosse breuk is een verschijnsel waarbij een object het “zonder aankondiging” begeeft door dwarskrachtbelasting, legt hij uit. De kans op bezwijken is aanwezig bij het viaduct over de Hoofdweg, maar de kans is naar verluidt niet erg groot.

Lees ook:

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: Infrasite / ANP

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Oprit anderhalf jaar dicht voor vervanging viaduct A16 Rotterdam | Infrasite
viaduct a16 rotterdam vervanging brosse breuk (1)
Brosse breuk

Oprit anderhalf jaar dicht voor vervanging viaduct A16 Rotterdam

Het huidige viaduct over de Hoofdweg in de A16 Rotterdam. Rijkswaterstaat

Oprit nummer 27 van de A16 bij Rotterdam Prins Alexander gaat vanaf zondag 10 maart achttien maanden lang dicht. Dat is volgens Rijkswaterstaat nodig om het viaduct van de A16 over de Hoofdweg in Rotterdam te vervangen. Het kunstwerk werd jaren geleden afgekeurd nadat inspecties uitwezen dat er een risico is op ‘brosse breuk’. 

De snelweg moet voor de aanleg van het nieuwe viaduct tijdelijk worden omgelegd. Dat duurt tot 29 april. Op die dag wordt de tijdelijke weg in gebruik genomen. Die moet de hinder voor weggebruikers zo klein mogelijk houden.

De Groene Boog

De Groene Boog, een bouwcombinatie van Besix, Dura Vermeer, Van Oord, Croonwolter&dros en Mobilis, voert het werk uit als onderdeel van het project A16 Rotterdam. De voorbereiding van de vervanging is al langer op gang. In het afgelopen jaar werden er kabels en leidingen verlegd en damwanden en zand aangebracht. De aannemers werken toe naar de eerste helft van mei: dan maken ze het oude viaduct met de grond gelijk.

Planning

In de plaats van het oude viaduct komt eerst een tijdelijke hulpbrug voor het verkeer. Tussen mei en december bouwen de aannemers een nieuw viaduct in de richting van Dordrecht. Daarna wordt in 2025 tussen januari en augustus een nieuw viaduct gebouwd in de richting van de A20 en het Terbregseplein. Na de ingebruikname verwijdert Rijkswaterstaat de wegverlegging en kan de oprit bij Rotterdam Prins Alexander eind 2025 weer open.

Brosse breuk

Het risico waarvoor het viaduct wordt vervangen klinkt dramatischer dan het is, vertelde technisch manager Frans Meijer van Rijkswaterstaat eerder tegenover het vakblad Cobouw. Brosse breuk is een verschijnsel waarbij een object het “zonder aankondiging” begeeft door dwarskrachtbelasting, legt hij uit. De kans op bezwijken is aanwezig bij het viaduct over de Hoofdweg, maar de kans is naar verluidt niet erg groot.

Lees ook:

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: Infrasite / ANP

Journalist en redacteur voor Infrasite.