rottemerentunnel in aanbouw
A16 Rotterdam

Aanleg Rottemerentunnel voltooid

Een luchtfoto van de Rottemerentunnel tijdens eerdere werkzaamheden. Hier waren de damwanden nog zichtbaar in het midden van de rivier. Inmiddels zijn ze verwijderd en stroomt het rivierwater over het tunneldak. Rijkswaterstaat.nl

De aanleg van de Rottemerentunnel in de A16 zit erop. Na meer dan drie jaar aan werkzaamheden ligt de ruim twee kilometer lange tunnel op zijn definitieve plaats. De rivier de Rotte ter hoogte van het Lage Bergse Bos in Rotterdam, die in delen werd afgesloten om de tunnel onder het water aan te kunnen leggen, is sinds eind vorige week weer volledig beschikbaar voor roeiers en kanovaarders. Dat markeert het begin van de volgende fase, laat Rijkswaterstaat op maandag weten. 

De tunnel loopt verdiept onder het Lage Bergse Bos en kruist de rivier de Rotte in het noorden van Rotterdam. De bouw vond in de afgelopen jaren in twee fases plaats, waarbij telkens alleen de helft van de rivier werd afgesloten om een tunneldeel aan te leggen. Daardoor bleef de waterafvoer richting de Maas mogelijk en konden roeiers, kanovaarders en de pleziervaart langs de werkzaamheden blijven varen, legt Rijkswaterstaat op maandag op zijn website uit.

Het water werd tijdens de bouw tegengehouden met damwanden over een deel van de breedte van de rivier. “Sinds vorige week zijn al die damwanden verwijderd. Daarmee is de rivier de Rotte weer over de volle breedte beschikbaar gekomen voor roeiers en kanovaarders. Het water stroomt nu over het dak van de tunnel. Inmiddels moet u weten dat de tunnel er ligt, want zien doet u hem niet meer.”

Volgende fase Rottemerentunnel

Op dit moment worden de laatste technische installaties in de tunnel aangebracht, die daarna nog een jaar lang worden getest, valt op maandag te lezen op de website over het project. Ook gaat het proces voor de openstellingsvergunning van start. “Deze vergunning wordt afgegeven door de gemeente Lansingerland en is nodig om de tunnel in gebruik te mogen nemen. Alleen als de tunnel aantoonbaar veilig is en alle systemen goed en in samenhang werken, wordt de vergunning verleend.” Over de precieze dag of maand waarop Rijkswaterstaat de tunnel verwacht open te kunnen stellen, wordt in het bericht niets gezegd.

A16 Rotterdam

De Rottemerentunnel maakt deel uit van het project A16 Rotterdam, dat verder bestaat uit de aanleg van een nieuwe elf kilometer lange wegverbinding tussen het Terbregseplein en Rotterdam The Hague Airport. Volgens de huidige planning op de website van Rijkswaterstaat gaat de volledige snelweg naar verwachting in 2025 open voor verkeer. Enkele delen zijn al klaar, zoals een twee kilometer lang wegdeel tussen de Vliegveldweg en de N471.

De hoofdaannemer is de Groene Boog, een bouwcombinatie van onder andere Besix, Dura Vermeer, Van Oord, Mobilis en Croonwolter&dros. De bedrijven sleepten de opdracht voor het project in 2018 binnen voor een aanneemsom van bijna 500 miljoen euro.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Aanleg Rottemerentunnel voltooid | Infrasite
rottemerentunnel in aanbouw
A16 Rotterdam

Aanleg Rottemerentunnel voltooid

Een luchtfoto van de Rottemerentunnel tijdens eerdere werkzaamheden. Hier waren de damwanden nog zichtbaar in het midden van de rivier. Inmiddels zijn ze verwijderd en stroomt het rivierwater over het tunneldak. Rijkswaterstaat.nl

De aanleg van de Rottemerentunnel in de A16 zit erop. Na meer dan drie jaar aan werkzaamheden ligt de ruim twee kilometer lange tunnel op zijn definitieve plaats. De rivier de Rotte ter hoogte van het Lage Bergse Bos in Rotterdam, die in delen werd afgesloten om de tunnel onder het water aan te kunnen leggen, is sinds eind vorige week weer volledig beschikbaar voor roeiers en kanovaarders. Dat markeert het begin van de volgende fase, laat Rijkswaterstaat op maandag weten. 

De tunnel loopt verdiept onder het Lage Bergse Bos en kruist de rivier de Rotte in het noorden van Rotterdam. De bouw vond in de afgelopen jaren in twee fases plaats, waarbij telkens alleen de helft van de rivier werd afgesloten om een tunneldeel aan te leggen. Daardoor bleef de waterafvoer richting de Maas mogelijk en konden roeiers, kanovaarders en de pleziervaart langs de werkzaamheden blijven varen, legt Rijkswaterstaat op maandag op zijn website uit.

Het water werd tijdens de bouw tegengehouden met damwanden over een deel van de breedte van de rivier. “Sinds vorige week zijn al die damwanden verwijderd. Daarmee is de rivier de Rotte weer over de volle breedte beschikbaar gekomen voor roeiers en kanovaarders. Het water stroomt nu over het dak van de tunnel. Inmiddels moet u weten dat de tunnel er ligt, want zien doet u hem niet meer.”

Volgende fase Rottemerentunnel

Op dit moment worden de laatste technische installaties in de tunnel aangebracht, die daarna nog een jaar lang worden getest, valt op maandag te lezen op de website over het project. Ook gaat het proces voor de openstellingsvergunning van start. “Deze vergunning wordt afgegeven door de gemeente Lansingerland en is nodig om de tunnel in gebruik te mogen nemen. Alleen als de tunnel aantoonbaar veilig is en alle systemen goed en in samenhang werken, wordt de vergunning verleend.” Over de precieze dag of maand waarop Rijkswaterstaat de tunnel verwacht open te kunnen stellen, wordt in het bericht niets gezegd.

A16 Rotterdam

De Rottemerentunnel maakt deel uit van het project A16 Rotterdam, dat verder bestaat uit de aanleg van een nieuwe elf kilometer lange wegverbinding tussen het Terbregseplein en Rotterdam The Hague Airport. Volgens de huidige planning op de website van Rijkswaterstaat gaat de volledige snelweg naar verwachting in 2025 open voor verkeer. Enkele delen zijn al klaar, zoals een twee kilometer lang wegdeel tussen de Vliegveldweg en de N471.

De hoofdaannemer is de Groene Boog, een bouwcombinatie van onder andere Besix, Dura Vermeer, Van Oord, Mobilis en Croonwolter&dros. De bedrijven sleepten de opdracht voor het project in 2018 binnen voor een aanneemsom van bijna 500 miljoen euro.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.