LASTIGE OPERATIE

Zuidasdok: verder werken aan twee passages

Zuidas station Amsterdam Foto: 2022, Rijkswaterstaat

De vernieuwing van station Amsterdam-Zuid gaat na twee ingrijpende maanden door. Zuidasdok werkt hard verder aan de nieuwe Brittenpassage, en de bestaande Minervapassage. Dat gaan reizigers en omwonenden merken.

Veel tijd om te rusten is er na de zomer niet voor bouwcombinatie Nieuw Zuid en Zuidasdok. Ze gaan weer volop aan de slag, te beginnen met de bouw van een extra reizigerstunnel (de Brittenpassage) en de vernieuwing van de bestaande Minervapassage. Dit werk is onderdeel van de complete vernieuwing van station Amsterdam-Zuid. Die  is nodig om de huidige en toekomstige reizigersaantallen aan te kunnen. En om reizigers meer comfort te bieden. In beide passages komen winkels en een fietsenstalling. Het meeste werk gaat zitten in het bouwen en op hun plaats brengen van de resterende delen van het dak voor de nieuwe Brittenpassage, de 15 meter brede extra reizigerstunnel van station Amsterdam-Zuid.De bestaande Minervapassage. Deze reizigerstunnelwordt uiteindelijk 40 meter breed, Nu is dat ongeveer 12 meter. Dat kan alleen als ook het dak van deze tunnel wordt verbreed. In 2023 worden de eerste delen van dit nieuwe dak op hun plek gelegd.

Werkterrein vergroot

Om ruimte te maken voor de bouw van dakdelen, zijn de bestaande metroperrons en -sporen van lijn 52 richting het oosten (de Beethovenstraat) verlengd. Tegelijkertijd zijn de metrosporen verhoogd.Het eerste dakdeel dat voor de Minervapassage wordt gebouwd is dus bedoeld voor onder de metrosporen van lijn 52. Dit werk gaat zeker niet ongemerkt voorbij. Immers, dagelijks gebruiken duizenden mensen de stationspassage. Als dit deel van het dak klaar is, bouwt Zuidasdok op dezelfde plek nog een dakdeel. Het op zijn plek brengen daarvan, gepland voor komende zomer, is een lastige operatie.

Brittenpassage

Op hetzelfde werkterrein, maar dan een stukje westelijker (richting Parnassusweg) bouwt Zuidasdok ook verder aan de nieuwe Brittenpassage, de extra reizigerstunnel van station Amsterdam-Zuid. Nu bouwt Zuidasdok hier een groot dakdeel bouwen. Doordat de metrosporen tijdelijk weg zijn gehaald, hoeft dit dakdeel niet geschoven te worden. Het komt precies op de plek waar het hoort.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Jacques Geluk

Bron: Rijkswaterstaat

Zuidasdok: verder werken aan twee passages | Infrasite
LASTIGE OPERATIE

Zuidasdok: verder werken aan twee passages

Zuidas station Amsterdam Foto: 2022, Rijkswaterstaat

De vernieuwing van station Amsterdam-Zuid gaat na twee ingrijpende maanden door. Zuidasdok werkt hard verder aan de nieuwe Brittenpassage, en de bestaande Minervapassage. Dat gaan reizigers en omwonenden merken.

Veel tijd om te rusten is er na de zomer niet voor bouwcombinatie Nieuw Zuid en Zuidasdok. Ze gaan weer volop aan de slag, te beginnen met de bouw van een extra reizigerstunnel (de Brittenpassage) en de vernieuwing van de bestaande Minervapassage. Dit werk is onderdeel van de complete vernieuwing van station Amsterdam-Zuid. Die  is nodig om de huidige en toekomstige reizigersaantallen aan te kunnen. En om reizigers meer comfort te bieden. In beide passages komen winkels en een fietsenstalling. Het meeste werk gaat zitten in het bouwen en op hun plaats brengen van de resterende delen van het dak voor de nieuwe Brittenpassage, de 15 meter brede extra reizigerstunnel van station Amsterdam-Zuid.De bestaande Minervapassage. Deze reizigerstunnelwordt uiteindelijk 40 meter breed, Nu is dat ongeveer 12 meter. Dat kan alleen als ook het dak van deze tunnel wordt verbreed. In 2023 worden de eerste delen van dit nieuwe dak op hun plek gelegd.

Werkterrein vergroot

Om ruimte te maken voor de bouw van dakdelen, zijn de bestaande metroperrons en -sporen van lijn 52 richting het oosten (de Beethovenstraat) verlengd. Tegelijkertijd zijn de metrosporen verhoogd.Het eerste dakdeel dat voor de Minervapassage wordt gebouwd is dus bedoeld voor onder de metrosporen van lijn 52. Dit werk gaat zeker niet ongemerkt voorbij. Immers, dagelijks gebruiken duizenden mensen de stationspassage. Als dit deel van het dak klaar is, bouwt Zuidasdok op dezelfde plek nog een dakdeel. Het op zijn plek brengen daarvan, gepland voor komende zomer, is een lastige operatie.

Brittenpassage

Op hetzelfde werkterrein, maar dan een stukje westelijker (richting Parnassusweg) bouwt Zuidasdok ook verder aan de nieuwe Brittenpassage, de extra reizigerstunnel van station Amsterdam-Zuid. Nu bouwt Zuidasdok hier een groot dakdeel bouwen. Doordat de metrosporen tijdelijk weg zijn gehaald, hoeft dit dakdeel niet geschoven te worden. Het komt precies op de plek waar het hoort.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Jacques Geluk

Bron: Rijkswaterstaat