zuidasdok A10 zuid station amsterdam zuid
Project Zuidasdok

A10 Zuid gaat dicht voor aanleg damwanden en funderingspalen

Werkzaamheden van de bouwcombinatie tijdens een eerdere afsluiting van de A10 Zuid. Zuidasdok

De A10 Zuid richting Schiphol gaat in het weekend van 23 september dicht voor de aanleg van damwanden en funderingspalen bij het station Amsterdam Zuid. Hier werken aannemers Boskalis, Mobilis en Van Gelder aan de uitbreiding van het station, een van de stappen in het project Zuidasdok. 

“De afsluitingen zijn nodig omdat er op drie locaties meterslange damwanden worden aangebracht in de grond tussen de snelweg en het metrospoor”, vertelt woordvoerder Michiel Jonker van de bouwcombinatie op woensdag tegenover Infrasite. “Voor de veiligheid is het noodzakelijk om de A10 Zuid richting Schiphol af te sluiten. Het wegverkeer wordt omgeleid via de A9 en A10 Noord.”

Het doel van de damwanden verschilt per locatie, legt Jonker uit. “Bij de Brittenpassage, een nieuwe reizigerspassage in aanbouw, worden de damwanden geplaatst om de passage verder uit te graven en een technische ruimte te bouwen. Bij de bestaande Minervapassage zijn de damwanden een onderdeel van de voorbereiding voor het inschuiven van een metrodek in de zomer van volgend jaar. Ook de damwanden bij de Parnassusweg worden ter voorbereiding geplaatst: hier gaat het om de uitbreiding van een metrodek.”

Tijdens de weekendafsluitingen gaat ook de stationsentree aan de kant van het Zuidplein dicht. Niet de hele dag, zegt Jonker, maar maximaal tien minuten per twee uur. In die minuten hangen er vlak boven de entree meterslange funderingspalen en damwandplanken in de lucht. De palen en planken worden omhoog gehesen om ze vervolgens in de grond aan te brengen. “Uit veiligheidsoverwegingen is de passage tijdens de hijsbewegingen gesloten.”

Eerdere werkzaamheden

Het station Amsterdam Zuid wordt uitgebreid om de verwachte groei van het aantal reizigers aan te kunnen. Op dit moment zijn dat er 80.000 per dag; in de toekomst meer dan 200.000, zei een woordvoerder van de bouwcombinatie in augustus tegenover Infrasite. Afgelopen maand werden twee betonnen dakdelen van zeven miljoen kilo met hydraulische cilinders ingeschoven boven de plek van een nieuwe reizigerspassage in aanbouw.

De schuifoperatie in augustus. Hydraulische vijzels duwden de betonnen dakdelen vooruit. Het artikel gaat verder na de foto.

Project Zuidasdok

De uitbreiding van het station is een van de stappen in het project Zuidasdok, dat verder draait om de verbreding en ondergrondse aanleg van de A10 Zuid in beide richtingen. Het is nu nog toekomstmuziek, maar over ongeveer tien jaar komt het zuidelijke wegdeel in een tunnel te liggen die ergens na 2024 onder de nieuwe reizigerspassage wordt gebouwd. Tenminste, dat is op dit moment de planning.

De huidige planning van het project Zuidasdok. © Zuidas.nl

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

A10 Zuid gaat dicht voor aanleg damwanden en funderingspalen | Infrasite
zuidasdok A10 zuid station amsterdam zuid
Project Zuidasdok

A10 Zuid gaat dicht voor aanleg damwanden en funderingspalen

Werkzaamheden van de bouwcombinatie tijdens een eerdere afsluiting van de A10 Zuid. Zuidasdok

De A10 Zuid richting Schiphol gaat in het weekend van 23 september dicht voor de aanleg van damwanden en funderingspalen bij het station Amsterdam Zuid. Hier werken aannemers Boskalis, Mobilis en Van Gelder aan de uitbreiding van het station, een van de stappen in het project Zuidasdok. 

“De afsluitingen zijn nodig omdat er op drie locaties meterslange damwanden worden aangebracht in de grond tussen de snelweg en het metrospoor”, vertelt woordvoerder Michiel Jonker van de bouwcombinatie op woensdag tegenover Infrasite. “Voor de veiligheid is het noodzakelijk om de A10 Zuid richting Schiphol af te sluiten. Het wegverkeer wordt omgeleid via de A9 en A10 Noord.”

Het doel van de damwanden verschilt per locatie, legt Jonker uit. “Bij de Brittenpassage, een nieuwe reizigerspassage in aanbouw, worden de damwanden geplaatst om de passage verder uit te graven en een technische ruimte te bouwen. Bij de bestaande Minervapassage zijn de damwanden een onderdeel van de voorbereiding voor het inschuiven van een metrodek in de zomer van volgend jaar. Ook de damwanden bij de Parnassusweg worden ter voorbereiding geplaatst: hier gaat het om de uitbreiding van een metrodek.”

Tijdens de weekendafsluitingen gaat ook de stationsentree aan de kant van het Zuidplein dicht. Niet de hele dag, zegt Jonker, maar maximaal tien minuten per twee uur. In die minuten hangen er vlak boven de entree meterslange funderingspalen en damwandplanken in de lucht. De palen en planken worden omhoog gehesen om ze vervolgens in de grond aan te brengen. “Uit veiligheidsoverwegingen is de passage tijdens de hijsbewegingen gesloten.”

Eerdere werkzaamheden

Het station Amsterdam Zuid wordt uitgebreid om de verwachte groei van het aantal reizigers aan te kunnen. Op dit moment zijn dat er 80.000 per dag; in de toekomst meer dan 200.000, zei een woordvoerder van de bouwcombinatie in augustus tegenover Infrasite. Afgelopen maand werden twee betonnen dakdelen van zeven miljoen kilo met hydraulische cilinders ingeschoven boven de plek van een nieuwe reizigerspassage in aanbouw.

De schuifoperatie in augustus. Hydraulische vijzels duwden de betonnen dakdelen vooruit. Het artikel gaat verder na de foto.

Project Zuidasdok

De uitbreiding van het station is een van de stappen in het project Zuidasdok, dat verder draait om de verbreding en ondergrondse aanleg van de A10 Zuid in beide richtingen. Het is nu nog toekomstmuziek, maar over ongeveer tien jaar komt het zuidelijke wegdeel in een tunnel te liggen die ergens na 2024 onder de nieuwe reizigerspassage wordt gebouwd. Tenminste, dat is op dit moment de planning.

De huidige planning van het project Zuidasdok. © Zuidas.nl

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.