Afsluitingen

De Heinenoordtunnel gaat weer dicht

Werkzaamheden aan de Heinenoordtunnel halverwege augustus 2023. ANP / Jeffrey Groeneweg

De zomerafsluiting is voorbij, maar de Heinenoordtunnel gaat dit jaar nog zes weekenden en vier nachten dicht. De eerstvolgende afsluiting duurt van vrijdagavond 22 september tot maandagochtend 25 september. Dat laat Rijkswaterstaat op woensdag weten.

Het gaat dit keer om de tunnelbuis richting Bergen op Zoom. “In het weekend en de komende maanden werken we verder aan de installatie van nieuwe technische systemen en alles wat daarbij hoort, waaronder camera’s, slagbomen en de plaatsing van kabels, leidingen en systeemkasten. Dat doen we onder andere in de dienstgebouwen en het middentunnelkanaal”, zegt Rijkswaterstaat op haar website.

Delen van de Heinenoordtunnel worden tot en met 2024 vernieuwd door een bouwcombinatie van Dura Vermeer, Spie en Swarco. Denk aan het asfalt, beton en riool, maar ook aan brandblusinstallaties, ventilatoren, verkeersseinen en andere technische systemen. In het resterende en komende jaar gaat de tunnel nog tientallen weekenden en nachten dicht voor de renovatie. Het overzicht van alle afsluitingen vind je op de website van Rijkswaterstaat.

Middentunnelkanaal

Tijdens de wekenlange afsluiting in augustus bouwden de aannemers een middentunnelkanaal. Dat is een loop- en bergingsruimte tussen een bestaande tunnelmuur en een nieuwe betonnen wand. In de ruimte staan rekken voor de kabels van technische installaties. Medewerkers kunnen dankzij het middentunnelkanaal veilig aan die kabels en installaties werken terwijl het verkeer door de tunnel rijdt. Als gevolg hoeft de tunnel volgens Rijkswaterstaat minder vaak afgesloten te worden voor de renovatie.

Afsluitingen blijven nodig

Omdat niet alle werkzaamheden vanuit het middentunnelkanaal uitgevoerd kunnen, blijven afsluitingen soms nodig, zegt de beheerder op woensdag. “We werken ook nog in de tunnelbuizen. Naast camera’s en omroepsystemen krijgen de wanden brandwerende bekleding, komen er nieuwe lichtroosters en vinden er werkzaamheden plaats in de dienstgebouwen en pompkelders.”

“Daarnaast wordt er buiten de tunnel gewerkt. Er komt hoogtedetectie en een weg om te hoge voertuigen af te voeren. Ook testen we vluchtvoorzieningen voordat een tunnelbuis na werkzaamheden weer opengaat voor wegverkeer. Verder worden alle nieuwe installaties en systemen eerst buiten de tunnel getest voordat we ze in de zomer van 2024 binnen de tunnel testen.”

De binnenkant van het middentunnelkanaal. © ProMedia Group / Geert van der Klugt

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

De Heinenoordtunnel gaat weer dicht | Infrasite
Afsluitingen

De Heinenoordtunnel gaat weer dicht

Werkzaamheden aan de Heinenoordtunnel halverwege augustus 2023. ANP / Jeffrey Groeneweg

De zomerafsluiting is voorbij, maar de Heinenoordtunnel gaat dit jaar nog zes weekenden en vier nachten dicht. De eerstvolgende afsluiting duurt van vrijdagavond 22 september tot maandagochtend 25 september. Dat laat Rijkswaterstaat op woensdag weten.

Het gaat dit keer om de tunnelbuis richting Bergen op Zoom. “In het weekend en de komende maanden werken we verder aan de installatie van nieuwe technische systemen en alles wat daarbij hoort, waaronder camera’s, slagbomen en de plaatsing van kabels, leidingen en systeemkasten. Dat doen we onder andere in de dienstgebouwen en het middentunnelkanaal”, zegt Rijkswaterstaat op haar website.

Delen van de Heinenoordtunnel worden tot en met 2024 vernieuwd door een bouwcombinatie van Dura Vermeer, Spie en Swarco. Denk aan het asfalt, beton en riool, maar ook aan brandblusinstallaties, ventilatoren, verkeersseinen en andere technische systemen. In het resterende en komende jaar gaat de tunnel nog tientallen weekenden en nachten dicht voor de renovatie. Het overzicht van alle afsluitingen vind je op de website van Rijkswaterstaat.

Middentunnelkanaal

Tijdens de wekenlange afsluiting in augustus bouwden de aannemers een middentunnelkanaal. Dat is een loop- en bergingsruimte tussen een bestaande tunnelmuur en een nieuwe betonnen wand. In de ruimte staan rekken voor de kabels van technische installaties. Medewerkers kunnen dankzij het middentunnelkanaal veilig aan die kabels en installaties werken terwijl het verkeer door de tunnel rijdt. Als gevolg hoeft de tunnel volgens Rijkswaterstaat minder vaak afgesloten te worden voor de renovatie.

Afsluitingen blijven nodig

Omdat niet alle werkzaamheden vanuit het middentunnelkanaal uitgevoerd kunnen, blijven afsluitingen soms nodig, zegt de beheerder op woensdag. “We werken ook nog in de tunnelbuizen. Naast camera’s en omroepsystemen krijgen de wanden brandwerende bekleding, komen er nieuwe lichtroosters en vinden er werkzaamheden plaats in de dienstgebouwen en pompkelders.”

“Daarnaast wordt er buiten de tunnel gewerkt. Er komt hoogtedetectie en een weg om te hoge voertuigen af te voeren. Ook testen we vluchtvoorzieningen voordat een tunnelbuis na werkzaamheden weer opengaat voor wegverkeer. Verder worden alle nieuwe installaties en systemen eerst buiten de tunnel getest voordat we ze in de zomer van 2024 binnen de tunnel testen.”

De binnenkant van het middentunnelkanaal. © ProMedia Group / Geert van der Klugt

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.