fietspad aanleg
Dodental neemt toe

‘Bijna twee miljard euro nodig voor werk aan veiligere fietspaden’

De aanleg van een fietspad langs de Sint Annastraat in Nijmegen (februari 2020). ANP / HH / Bert Beelen

Er is een investering van bijna twee miljard euro nodig om fietspaden in heel Nederland veiliger te maken. Dat zeggen Sweco en de Fietsersbond na een onderzoek. Volgens het rapport moeten veel fietspaden worden verbreed, geasfalteerd en nieuw aangelegd om ongelukken te voorkomen.    

Volgens cijfers van het CBS zijn er vorig jaar 291 fietsers om het leven gekomen in het verkeer. Dat is het hoogste aantal slachtoffers sinds 2008 en bijna honderd meer dan in 2021.

De veiligheid kan worden verbeterd door vier soorten fietspaden aan te pakken, zeggen onderzoekers van Sweco en de Fietsersbond in een rapport dat deze week verscheen op de websites van de bedrijven. Het gaat om te smalle fietspaden, routes op wegen met gemengd verkeer, fietspaden met gevaarlijke oversteekplaatsen en routes met een open verharding van gebakken klinkers, tegels of betonstraatstenen.

Wat moet er gebeuren?

Volgens de onderzoekers is het beter om open verhardingen op drukke fietspaden te vervangen met asfalt of beton. Daarnaast stellen ze dat er nieuwe oversteekplaatsen nodig voor fietspaden bij wegen met een snelheidslimiet van tachtig kilometer per uur.

Verder zeggen de onderzoekers dat de helft van alle drukke schoolfietspaden met minimaal een halve meter moet worden verbreed. Ook zijn er volgens het rapport nieuwe fietspaden nodig om te voorkomen dat fietsers de weg delen met verkeer dat vijftig kilometer per uur of harder rijdt. Hier is de kans op een ongeval voor scholieren aanzienlijk hoger, zei Sweco eerder dit jaar.

De onderzoekers berekenen dat er tot 1,7 miljard euro nodig is voor de benodigde werkzaamheden om fietspaden in heel Nederland veiliger te maken. Voorzitter Arno Visser van Bouwend Nederland, de brancheorganisatie die de opdracht gaf voor het onderzoek, roept gemeenten op om “te kijken naar de noodzaak” van investeringen in dergelijke werkzaamheden.

Minder last van stikstof

Omdat veel projecten in de wegenbouw op dit moment worden uitgesteld door de stikstofcrisis, onderzocht Movares eerder dit jaar wat er wel en niet mogelijk is op het gebied van fietspaden. De conclusie is dat vergunningen voor de aanleg of verbreding van een fietspad bijna altijd kunnen worden verkregen ondanks de stikstofcrisis.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

‘Bijna twee miljard euro nodig voor werk aan veiligere fietspaden’ | Infrasite
fietspad aanleg
Dodental neemt toe

‘Bijna twee miljard euro nodig voor werk aan veiligere fietspaden’

De aanleg van een fietspad langs de Sint Annastraat in Nijmegen (februari 2020). ANP / HH / Bert Beelen

Er is een investering van bijna twee miljard euro nodig om fietspaden in heel Nederland veiliger te maken. Dat zeggen Sweco en de Fietsersbond na een onderzoek. Volgens het rapport moeten veel fietspaden worden verbreed, geasfalteerd en nieuw aangelegd om ongelukken te voorkomen.    

Volgens cijfers van het CBS zijn er vorig jaar 291 fietsers om het leven gekomen in het verkeer. Dat is het hoogste aantal slachtoffers sinds 2008 en bijna honderd meer dan in 2021.

De veiligheid kan worden verbeterd door vier soorten fietspaden aan te pakken, zeggen onderzoekers van Sweco en de Fietsersbond in een rapport dat deze week verscheen op de websites van de bedrijven. Het gaat om te smalle fietspaden, routes op wegen met gemengd verkeer, fietspaden met gevaarlijke oversteekplaatsen en routes met een open verharding van gebakken klinkers, tegels of betonstraatstenen.

Wat moet er gebeuren?

Volgens de onderzoekers is het beter om open verhardingen op drukke fietspaden te vervangen met asfalt of beton. Daarnaast stellen ze dat er nieuwe oversteekplaatsen nodig voor fietspaden bij wegen met een snelheidslimiet van tachtig kilometer per uur.

Verder zeggen de onderzoekers dat de helft van alle drukke schoolfietspaden met minimaal een halve meter moet worden verbreed. Ook zijn er volgens het rapport nieuwe fietspaden nodig om te voorkomen dat fietsers de weg delen met verkeer dat vijftig kilometer per uur of harder rijdt. Hier is de kans op een ongeval voor scholieren aanzienlijk hoger, zei Sweco eerder dit jaar.

De onderzoekers berekenen dat er tot 1,7 miljard euro nodig is voor de benodigde werkzaamheden om fietspaden in heel Nederland veiliger te maken. Voorzitter Arno Visser van Bouwend Nederland, de brancheorganisatie die de opdracht gaf voor het onderzoek, roept gemeenten op om “te kijken naar de noodzaak” van investeringen in dergelijke werkzaamheden.

Minder last van stikstof

Omdat veel projecten in de wegenbouw op dit moment worden uitgesteld door de stikstofcrisis, onderzocht Movares eerder dit jaar wat er wel en niet mogelijk is op het gebied van fietspaden. De conclusie is dat vergunningen voor de aanleg of verbreding van een fietspad bijna altijd kunnen worden verkregen ondanks de stikstofcrisis.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.