Heijmans fietspad aanleg
Onderzoek

‘Aanleg van fietspaden kan wèl doorgaan tijdens stikstofcrisis’

Werkzaamheden van Heijmans in december 2020 op bedrijventerrein Hessenpoort in Zwolle. Een fietspad werd met gedeeltelijk gerecycled beton aangelegd. Foto via Heijmans

Terwijl de bouw van autowegen wordt afgeremd door een gebrek aan stikstofruimte kan de verbreding en aanleg van fietspaden gewoon doorgaan. Dat zegt ingenieursbureau Movares op basis van een nieuw onderzoek. Daarin wordt aangetoond dat er tijdens en na de aanleg van fietspaden meestal geen negatieve effecten door stikstofdepositie worden veroorzaakt, ook niet in de buurt van natuurgebieden.

Movares deed het onderzoek samen met adviesbureau Ecorys. De onderzoekers berekenden de uitstoot van fietspadwerkzaamheden op basis van AERIUS, een model van de Rijksoverheid. De conclusie is dat een vergunning voor de aanleg of verbreding van een fietspad vrijwel altijd verkregen kan worden. De hoeveelheid stikstof die vrijkomt is laag genoeg om te kunnen compenseren met emissieloos bouwmaterieel, zeggen de onderzoekers.

De Tour de Force, ANWB en Fietsersbond juichen de bekendmaking toe. “Door aanleg en verbreding van fietspaden zullen meer mensen gebruik maken van de fiets, waaronder ook autogebruikers. De stikstofuitstoot neemt dan zelfs licht af”, schrijven de organisaties in een online update.

In de praktijk

Meerdere Nederlandse fietspaden zijn bijna volledig emissieloos gerealiseerd. Vorig jaar gebruikte Heijmans elektrisch materieel voor de aanleg van een fietspad in de Hugo de Grootstraat en de Valckenierstraat in Arnhem. Ingenieursbureau Royal HaskoningDHV berekende naderhand dat er 96 procent minder stikstof en 99 procent minder CO2 werd uitgestoten dan tijdens een standaard aanlegproject.

Ook BAM wist eerder dit jaar de uitstoot van fietspadwerkzaamheden te verminderen. De Bunnikse bouwer gebruikte elektrisch materieel en machines op HVO100 voor de herinrichting van een fietspad aan de Walrusweg op de Maasvlakte. HVO100 is een biobrandstof die minder CO2-uitstoot oplevert dan standaard diesel.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

‘Aanleg van fietspaden kan wèl doorgaan tijdens stikstofcrisis’ | Infrasite