Siemens eHighway

Snelweg met bovenleiding in fase van praktijktest aanbeland

Foto: Siemens

Snelwegen met bovenleidingen waarbij vrachtwagens elektriciteit afnemen via een pantograaf. Siemens Mobility zet voor het vrachtverkeer sterk in op deze eHighway. Business Development Manager Erik Koopman sprak in de nieuwste uitzending van SpoorProTV over de voordelen.

De eHighway is geen toekomstmuziek. Sterker nog, de eerste trajecten zijn al aangelegd, te weten in Zweden en in Duitsland. Op de A5 net onder Frankfurt is een stuk van tien kilometer aan snelweg voorzien van een tweepolige bovenleiding. Daar worden samen de Technische Universiteit Darmstadt en het verkeersbureau van de deelstaat Hessen tot aan 2022 praktijktesten uitgevoerd met het systeem. Daarvoor worden speciaal geprepareerde hybride vrachtwagens van Scania ingezet.

“De eHighway is een jaar of tien geleden op de kaart gezet met de eerste tests ten noorden van Berlijn. Inmiddels zijn we op het punt aangekomen waarbij we met praktijktests bezig zijn”, zegt Koopman.

Vrachtwagen voor eHighway niet duurder dan dieseltruck

Het principe is relatief eenvoudig, stelt Koopman. “Zodra de vrachtwagen de aanwezigheid van de bovenleiding detecteert, treedt de stroomafnemer in werking. Daarmee wordt de elektromotor gevoed. De stroom kan echter ook gebruikt worden voor het bijladen van een accupakket.”

Het grote verschil met de vroege trolleybussen is dat de vrachtwagens van de eHighway af kunnen, bijvoorbeeld voor een inhaalactie of voor het verlaten van de snelweg. Afhankelijk van het type vrachtwagen gaat de rest van de reis op stroom of op een conventionele verbrandingsmotor.

Welk soort vrachtwagen wenselijk is, hangt geheel af van de klant. Vervoerders die veelvuldig van A naar B rijden over een relatief korte afstand, kunnen dan misschien prima uit te voeten met een volledig elektrisch aangedreven exemplaar. “Zo’n vrachtwagen hoeft niet duurder dan een dieseltruck te zijn, verzekeren fabrikanten ons”, zegt Koopman.

Lees het artikel verder op SpoorPro.nl.

Erik Koopman verzorgt op dinsdag 30 maart van 14.45 tot 15.15 uur een presentatie over de eHighway op RailTech Europe. Bezoek de website van het evenement om het programma te bekijken en je gratis te registeren

Onderwerpen:

Auteur: Nick Augusteijn

Snelweg met bovenleiding in fase van praktijktest aanbeland | Infrasite
Siemens eHighway

Snelweg met bovenleiding in fase van praktijktest aanbeland

Foto: Siemens

Snelwegen met bovenleidingen waarbij vrachtwagens elektriciteit afnemen via een pantograaf. Siemens Mobility zet voor het vrachtverkeer sterk in op deze eHighway. Business Development Manager Erik Koopman sprak in de nieuwste uitzending van SpoorProTV over de voordelen.

De eHighway is geen toekomstmuziek. Sterker nog, de eerste trajecten zijn al aangelegd, te weten in Zweden en in Duitsland. Op de A5 net onder Frankfurt is een stuk van tien kilometer aan snelweg voorzien van een tweepolige bovenleiding. Daar worden samen de Technische Universiteit Darmstadt en het verkeersbureau van de deelstaat Hessen tot aan 2022 praktijktesten uitgevoerd met het systeem. Daarvoor worden speciaal geprepareerde hybride vrachtwagens van Scania ingezet.

“De eHighway is een jaar of tien geleden op de kaart gezet met de eerste tests ten noorden van Berlijn. Inmiddels zijn we op het punt aangekomen waarbij we met praktijktests bezig zijn”, zegt Koopman.

Vrachtwagen voor eHighway niet duurder dan dieseltruck

Het principe is relatief eenvoudig, stelt Koopman. “Zodra de vrachtwagen de aanwezigheid van de bovenleiding detecteert, treedt de stroomafnemer in werking. Daarmee wordt de elektromotor gevoed. De stroom kan echter ook gebruikt worden voor het bijladen van een accupakket.”

Het grote verschil met de vroege trolleybussen is dat de vrachtwagens van de eHighway af kunnen, bijvoorbeeld voor een inhaalactie of voor het verlaten van de snelweg. Afhankelijk van het type vrachtwagen gaat de rest van de reis op stroom of op een conventionele verbrandingsmotor.

Welk soort vrachtwagen wenselijk is, hangt geheel af van de klant. Vervoerders die veelvuldig van A naar B rijden over een relatief korte afstand, kunnen dan misschien prima uit te voeten met een volledig elektrisch aangedreven exemplaar. “Zo’n vrachtwagen hoeft niet duurder dan een dieseltruck te zijn, verzekeren fabrikanten ons”, zegt Koopman.

Lees het artikel verder op SpoorPro.nl.

Erik Koopman verzorgt op dinsdag 30 maart van 14.45 tot 15.15 uur een presentatie over de eHighway op RailTech Europe. Bezoek de website van het evenement om het programma te bekijken en je gratis te registeren

Onderwerpen:

Auteur: Nick Augusteijn