Alles voor veiligheid

Rijkswaterstaat wil delen van Julianakanaal droogzetten

bouwkuip julianakanaal overstroming
Herstelwerkzaamheden van de volgelopen bouwkuip in eind februari. De kuip is inmiddels hersteld. Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat wil delen van het Julianakanaal tussen Berg en Obbicht droogzetten voor verruimingswerkzaamheden. Sinds het vollopen van een bouwkuip in februari onderzoekt de dienst manieren om de verruiming van het kanaal veilig af te ronden. Droogzetten heeft drastische gevolgen voor scheepvaart, maar Rijkswaterstaat ziet geen andere weg. 

Er is geen manier om risicovrij te werken terwijl er water in het kanaal staat, stelt de dienst in een online update. “Hoe klein het risico ook is, de impact is meteen groot”, aldus hoofdingenieur-directeur Wim Fabries van Rijkswaterstaat Zuid-Nederland. Hij doelt op de dambreuk die in februari leidde tot de evacuatie van een bouwkuip langs het kanaal. “Met het oog op de veiligheid van werknemers, omwonenden en de scheepvaart willen we dat risico niet nogmaals nemen.”

De verruiming tussen Berg en Obbicht werd in 2020 gegund aan Van den Herik Sliedrecht. Het werk kwam in februari stil te liggen. Water stroomde onder een damwand door en veroorzaakte een verzakking, waarna de bouwkuip volliep. De kuip is inmiddels hersteld, maar de werkzaamheden zijn nog niet voltooid. Het project ligt stil totdat Rijkswaterstaat vertrouwen heeft in de veiligheid van het resterende werk.

Stremming Julianakanaal

Momenteel werkt de dienst samen met de aannemer verschillende scenario’s uit. “Uit alle scenario’s wordt duidelijk dat het Julianakanaal ter hoogte van de werkzaamheden volledig drooggezet moet worden om veilig en verantwoord te kunnen werken”, aldus Rijkswaterstaat. Naar eigen zeggen probeert de dienst in de zomer meer bekend te maken over de duur, planning en gevolgen van de maatregel. Eén ding is zeker: droogzetten veroorzaakt hinder voor scheepvaart. Het kanaal zal voor de zoveelste keer worden gestremd.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Rijkswaterstaat wil delen van Julianakanaal droogzetten | Infrasite
Alles voor veiligheid

Rijkswaterstaat wil delen van Julianakanaal droogzetten

bouwkuip julianakanaal overstroming
Herstelwerkzaamheden van de volgelopen bouwkuip in eind februari. De kuip is inmiddels hersteld. Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat wil delen van het Julianakanaal tussen Berg en Obbicht droogzetten voor verruimingswerkzaamheden. Sinds het vollopen van een bouwkuip in februari onderzoekt de dienst manieren om de verruiming van het kanaal veilig af te ronden. Droogzetten heeft drastische gevolgen voor scheepvaart, maar Rijkswaterstaat ziet geen andere weg. 

Er is geen manier om risicovrij te werken terwijl er water in het kanaal staat, stelt de dienst in een online update. “Hoe klein het risico ook is, de impact is meteen groot”, aldus hoofdingenieur-directeur Wim Fabries van Rijkswaterstaat Zuid-Nederland. Hij doelt op de dambreuk die in februari leidde tot de evacuatie van een bouwkuip langs het kanaal. “Met het oog op de veiligheid van werknemers, omwonenden en de scheepvaart willen we dat risico niet nogmaals nemen.”

De verruiming tussen Berg en Obbicht werd in 2020 gegund aan Van den Herik Sliedrecht. Het werk kwam in februari stil te liggen. Water stroomde onder een damwand door en veroorzaakte een verzakking, waarna de bouwkuip volliep. De kuip is inmiddels hersteld, maar de werkzaamheden zijn nog niet voltooid. Het project ligt stil totdat Rijkswaterstaat vertrouwen heeft in de veiligheid van het resterende werk.

Stremming Julianakanaal

Momenteel werkt de dienst samen met de aannemer verschillende scenario’s uit. “Uit alle scenario’s wordt duidelijk dat het Julianakanaal ter hoogte van de werkzaamheden volledig drooggezet moet worden om veilig en verantwoord te kunnen werken”, aldus Rijkswaterstaat. Naar eigen zeggen probeert de dienst in de zomer meer bekend te maken over de duur, planning en gevolgen van de maatregel. Eén ding is zeker: droogzetten veroorzaakt hinder voor scheepvaart. Het kanaal zal voor de zoveelste keer worden gestremd.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.