kademuren damwanden smartport
Verandering op komst

Aanpak kademuren en damwanden verspilt bakken met geld

Het Havenbedrijf Rotterdam

Een nieuwe aanpak kan de levensduur van kademuren en damwanden met jaren tot tientallen jaren verlengen. Dat zegt een onderzoeksgroep van Deltares, TNO en SmartPort. De methode waarmee de constructies op dit moment worden beoordeeld verspilt geld bij Rijkswaterstaat, de provincies, gemeenten en andere beheerders.

Kademuren en damwanden die aan vernieuwing toe zijn worden met een beoordelingsmethode gekeurd. Aan de hand daarvan stippelen beheerders onderhouds- of vervangingswerkzaamheden uit. Vaak is de aanpak gebaseerd op NEN8707, een veiligheidsnorm voor constructies die verbouwd worden of afgekeurd zijn. De huidige aanpak is allesbehalve perfect, zeggen Deltares, TNO en SmartPort in een nieuw rapport.

Volgens de onderzoekers kunnen kademuren en damwanden veel langer mee dan op dit moment gebeurd. “Er wordt nu geen rekening gehouden met het feit dat de constructie tijdens de levensduur een vorm van bewezen sterkte opbouwt”, aldus het rapport. Als gevolg maken beheerders twijfelachtige onderhoudsplannen.

Bewezen sterkte

Deltares, TNO en SmartPort stellen een nieuwe beoordelingsmethode voor. In tegenstelling tot de huidige methode houdt de nieuwe aanpak rekening met de sterkte die een damwand of kademuur op het moment van de beoordeling heeft. Dat maakt het mogelijk om damwanden en kademuren met langere levensduren te bouwen en de levensduur van bestaande constructies te verlengen, zeggen de onderzoekers. Een langere levensduur betekent minder onderhoud. Dat verlaagt kosten, CO2-uitstoot en materiaalgebruik.

We hebben het niet over kleingeld. Veel kademuren en damwanden naderen in de komende jaren het einde van hun levensduur. Voor Nederland gaat het naar schatting om meer dan 1.500 kilometer aan constructies, zeggen de onderzoekers. Vervangingskosten worden geschat op miljarden euro’s.

Dat laatste legt beslag op budgetten voor het onderhoud van andere infrastructuur, waaronder wegen, kunstwerken en dijken. Elke euro is een euro teveel, want de budgetten staan onder druk. Minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) kondigde onlangs een bouwstop aan voor de aanleg van nieuwe infrastructuur om geld vrij te maken voor onderhoud. Het voorstel van de onderzoekers is dan ook niet alleen belangrijk voor de waterbouw, maar voor de Nederlandse infrastructuur in het algemeen.

Vervolgstappen

Voordat de aanpak naar de praktijk komt moet er een nieuwe norm worden opgesteld. Daar gaat standaardenorganisatie NEN mee aan de slag. De partij was nauw betrokken bij het project. Het initiatief werd genomen door Rijkswaterstaat, de gemeenten Amsterdam en Rotterdam, de onderzoeksgroep en diverse havenbedrijven.

Het is niet nog duidelijk wanneer, maar het lijkt erop dat de aanpak van kademuren en damwanden gaat veranderen. Daarbovenop denken de onderzoekers dat de methode waardevol kan zijn voor andere soorten constructies, zoals sluizen en binnenstedelijke kademuren. “We zien kansen voor verolgonderzoek”, aldus Deltares, TNO en SmartPort.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Aanpak kademuren en damwanden verspilt bakken met geld | Infrasite
kademuren damwanden smartport
Verandering op komst

Aanpak kademuren en damwanden verspilt bakken met geld

Het Havenbedrijf Rotterdam

Een nieuwe aanpak kan de levensduur van kademuren en damwanden met jaren tot tientallen jaren verlengen. Dat zegt een onderzoeksgroep van Deltares, TNO en SmartPort. De methode waarmee de constructies op dit moment worden beoordeeld verspilt geld bij Rijkswaterstaat, de provincies, gemeenten en andere beheerders.

Kademuren en damwanden die aan vernieuwing toe zijn worden met een beoordelingsmethode gekeurd. Aan de hand daarvan stippelen beheerders onderhouds- of vervangingswerkzaamheden uit. Vaak is de aanpak gebaseerd op NEN8707, een veiligheidsnorm voor constructies die verbouwd worden of afgekeurd zijn. De huidige aanpak is allesbehalve perfect, zeggen Deltares, TNO en SmartPort in een nieuw rapport.

Volgens de onderzoekers kunnen kademuren en damwanden veel langer mee dan op dit moment gebeurd. “Er wordt nu geen rekening gehouden met het feit dat de constructie tijdens de levensduur een vorm van bewezen sterkte opbouwt”, aldus het rapport. Als gevolg maken beheerders twijfelachtige onderhoudsplannen.

Bewezen sterkte

Deltares, TNO en SmartPort stellen een nieuwe beoordelingsmethode voor. In tegenstelling tot de huidige methode houdt de nieuwe aanpak rekening met de sterkte die een damwand of kademuur op het moment van de beoordeling heeft. Dat maakt het mogelijk om damwanden en kademuren met langere levensduren te bouwen en de levensduur van bestaande constructies te verlengen, zeggen de onderzoekers. Een langere levensduur betekent minder onderhoud. Dat verlaagt kosten, CO2-uitstoot en materiaalgebruik.

We hebben het niet over kleingeld. Veel kademuren en damwanden naderen in de komende jaren het einde van hun levensduur. Voor Nederland gaat het naar schatting om meer dan 1.500 kilometer aan constructies, zeggen de onderzoekers. Vervangingskosten worden geschat op miljarden euro’s.

Dat laatste legt beslag op budgetten voor het onderhoud van andere infrastructuur, waaronder wegen, kunstwerken en dijken. Elke euro is een euro teveel, want de budgetten staan onder druk. Minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) kondigde onlangs een bouwstop aan voor de aanleg van nieuwe infrastructuur om geld vrij te maken voor onderhoud. Het voorstel van de onderzoekers is dan ook niet alleen belangrijk voor de waterbouw, maar voor de Nederlandse infrastructuur in het algemeen.

Vervolgstappen

Voordat de aanpak naar de praktijk komt moet er een nieuwe norm worden opgesteld. Daar gaat standaardenorganisatie NEN mee aan de slag. De partij was nauw betrokken bij het project. Het initiatief werd genomen door Rijkswaterstaat, de gemeenten Amsterdam en Rotterdam, de onderzoeksgroep en diverse havenbedrijven.

Het is niet nog duidelijk wanneer, maar het lijkt erop dat de aanpak van kademuren en damwanden gaat veranderen. Daarbovenop denken de onderzoekers dat de methode waardevol kan zijn voor andere soorten constructies, zoals sluizen en binnenstedelijke kademuren. “We zien kansen voor verolgonderzoek”, aldus Deltares, TNO en SmartPort.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.