Rijkswaterstaat gunt verruiming traject Berg – Obbicht in het Julianakanaal aan Van den Herik Sliedrecht

Foto: Ivo Ketelaar

Het verdiepen en verbreden van het Julianakanaal tussen Berg en Obbicht zal worden uitgevoerd door Van den Herik Sliedrecht. Rijkswaterstaat heeft deze week de opdracht voor deze werkzaamheden verleend.

Het werk behelst het verruimen van het Julianakanaal over een lengte van ongeveer 3 kilometer, tussen Berg en Obbicht. Het kanaal krijgt op dit traject een nieuwe waterremmende bodemlaag en beschermingslaag. De oostelijke oever en de ernaast gelegen dijk worden gedeeltelijk verplaatst. Bijkomende werkzaamheden zijn het plaatsen van bomen en het verharden van een weg.

Van den Herik Sliedrecht voert de werkzaamheden in tijdelijke damwandkuipen uit. Zo kan droog gewerkt worden. Het Julianakanaal blijft tijdens de werkzaamheden beschikbaar voor de scheepvaart.

Start uitvoering na de zomer

Het werk tussen Berg en Obbicht was onderdeel van de opdracht die Rijkswaterstaat in 2013 verleende voor verruiming van het Julianakanaal van Limmel tot aan Maasbracht. Rijkswaterstaat heeft besloten de realisatie van het werk tussen Berg en Obbicht opnieuw aan te besteden.

De aanbestedingsprocedure is nu afgerond. Van den Herik Sliedrecht scoort het hoogst op prijs/kwaliteitsverhouding. Van den Herik Sliedrecht start binnenkort met de voorbereiding van de werkzaamheden. De uitvoering start na de zomer.

Maasroute

Het project Verruiming Julianakanaal Berg – Obbicht is onderdeel van het programma Maasroute. Dit programma omvat een groot aantal maatregelen om de Maas en het Julianakanaal geschikt te maken voor grotere binnenvaartschepen. Het merendeel van deze maatregelen is inmiddels al uitgevoerd. Het totale programma Maasroute moet in 2023 zijn afgerond. Vanaf 2024 kunnen schepen van 190 meter lang, 11,4 meter breed en met een diepgang van 3,5 meter over de Maas en het Julianakanaal van en naar België en Duitsland varen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat gunt verruiming traject Berg – Obbicht in het Julianakanaal aan Van den Herik Sliedrecht | Infrasite

Rijkswaterstaat gunt verruiming traject Berg – Obbicht in het Julianakanaal aan Van den Herik Sliedrecht

Foto: Ivo Ketelaar

Het verdiepen en verbreden van het Julianakanaal tussen Berg en Obbicht zal worden uitgevoerd door Van den Herik Sliedrecht. Rijkswaterstaat heeft deze week de opdracht voor deze werkzaamheden verleend.

Het werk behelst het verruimen van het Julianakanaal over een lengte van ongeveer 3 kilometer, tussen Berg en Obbicht. Het kanaal krijgt op dit traject een nieuwe waterremmende bodemlaag en beschermingslaag. De oostelijke oever en de ernaast gelegen dijk worden gedeeltelijk verplaatst. Bijkomende werkzaamheden zijn het plaatsen van bomen en het verharden van een weg.

Van den Herik Sliedrecht voert de werkzaamheden in tijdelijke damwandkuipen uit. Zo kan droog gewerkt worden. Het Julianakanaal blijft tijdens de werkzaamheden beschikbaar voor de scheepvaart.

Start uitvoering na de zomer

Het werk tussen Berg en Obbicht was onderdeel van de opdracht die Rijkswaterstaat in 2013 verleende voor verruiming van het Julianakanaal van Limmel tot aan Maasbracht. Rijkswaterstaat heeft besloten de realisatie van het werk tussen Berg en Obbicht opnieuw aan te besteden.

De aanbestedingsprocedure is nu afgerond. Van den Herik Sliedrecht scoort het hoogst op prijs/kwaliteitsverhouding. Van den Herik Sliedrecht start binnenkort met de voorbereiding van de werkzaamheden. De uitvoering start na de zomer.

Maasroute

Het project Verruiming Julianakanaal Berg – Obbicht is onderdeel van het programma Maasroute. Dit programma omvat een groot aantal maatregelen om de Maas en het Julianakanaal geschikt te maken voor grotere binnenvaartschepen. Het merendeel van deze maatregelen is inmiddels al uitgevoerd. Het totale programma Maasroute moet in 2023 zijn afgerond. Vanaf 2024 kunnen schepen van 190 meter lang, 11,4 meter breed en met een diepgang van 3,5 meter over de Maas en het Julianakanaal van en naar België en Duitsland varen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat