Te weinig wapening medeoorzaak problemen Westerscheldetunnel

Inspectie van de tunnnelwand Foto Marcel Vervuurt

Bij de bouw van de onderdelen van de oostelijke buis van de Westerscheldetunnel is te weinig wapening gebruikt. Dat blijkt uit onderzoek dat de N.V. Westerscheldetunnel de afgelopen maanden heeft gedaan. De tunnel is wel veilig.

Het onderzoek werd ingesteld nadat er eerder dit jaar betonschade aan de oostbuis van de tunnel onder de Westerschelde werd ontdekt. De uitkomsten van het onderzoek wijzen richting de druk van de bovenliggende grond, het gebruikte ringvoegmateriaal tijdens de bouw en onvoldoende wapening in de segmenten.De tunnel is wel veilig, schrijft de N.V. Westerscheldetunnel.

Tunnelringen

Het meest waarschijnlijk is dat een aantal omstandigheden gezamenlijk hebben geleid tot de betonschade, aldus de tunnelbeheerder. De belangrijkste aspecten zijn de grondlaag op de schadelocatie, die extra veel druk uitoefent op de tunnelbuis. Daarnaast heeft de keuze voor ander ringvoegmateriaal tijdens de bouw van de tunnel geleid tot grotere krachten op de schadelocatie dan gedacht. De tunnelringen waren daar vanwege onvoldoende wapening niet in staat om de druk zonder schade op te vangen. Tijdens inspecties in het overige deel van de oostbuis en in de gehele westbuis is geen verdere schade gevonden.

Getij

De in september geplaatste vervormingsmeters laten zien dat er sprake is van geringe vervorming van de tunnelringen. De monitoring door de scheurwijdte-meters toont aan dat er sprake is van geringe beweging van de scheur en breuk, mede onder invloed van het getij en de temperatuur in de tunnel.

Monitoring

De onderzoeken tonen aan dat de tunnel veilig is en in staat is om de gevolgen van de betonschade op te vangen schrijft de N.V. Westerscheldetunnel. In het tweede kwartaal van 2024 kan duidelijkheid worden gegeven over hoe en wanneer het herstel wordt uitgevoerd. De monitoring blijft actief totdat de betonschade is hersteld.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Bart Oosterveld

Te weinig wapening medeoorzaak problemen Westerscheldetunnel | Infrasite

Te weinig wapening medeoorzaak problemen Westerscheldetunnel

Inspectie van de tunnnelwand Foto Marcel Vervuurt

Bij de bouw van de onderdelen van de oostelijke buis van de Westerscheldetunnel is te weinig wapening gebruikt. Dat blijkt uit onderzoek dat de N.V. Westerscheldetunnel de afgelopen maanden heeft gedaan. De tunnel is wel veilig.

Het onderzoek werd ingesteld nadat er eerder dit jaar betonschade aan de oostbuis van de tunnel onder de Westerschelde werd ontdekt. De uitkomsten van het onderzoek wijzen richting de druk van de bovenliggende grond, het gebruikte ringvoegmateriaal tijdens de bouw en onvoldoende wapening in de segmenten.De tunnel is wel veilig, schrijft de N.V. Westerscheldetunnel.

Tunnelringen

Het meest waarschijnlijk is dat een aantal omstandigheden gezamenlijk hebben geleid tot de betonschade, aldus de tunnelbeheerder. De belangrijkste aspecten zijn de grondlaag op de schadelocatie, die extra veel druk uitoefent op de tunnelbuis. Daarnaast heeft de keuze voor ander ringvoegmateriaal tijdens de bouw van de tunnel geleid tot grotere krachten op de schadelocatie dan gedacht. De tunnelringen waren daar vanwege onvoldoende wapening niet in staat om de druk zonder schade op te vangen. Tijdens inspecties in het overige deel van de oostbuis en in de gehele westbuis is geen verdere schade gevonden.

Getij

De in september geplaatste vervormingsmeters laten zien dat er sprake is van geringe vervorming van de tunnelringen. De monitoring door de scheurwijdte-meters toont aan dat er sprake is van geringe beweging van de scheur en breuk, mede onder invloed van het getij en de temperatuur in de tunnel.

Monitoring

De onderzoeken tonen aan dat de tunnel veilig is en in staat is om de gevolgen van de betonschade op te vangen schrijft de N.V. Westerscheldetunnel. In het tweede kwartaal van 2024 kan duidelijkheid worden gegeven over hoe en wanneer het herstel wordt uitgevoerd. De monitoring blijft actief totdat de betonschade is hersteld.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Bart Oosterveld